• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Hej

I somras råkade en mjölkpaket välta i kylskåpet och en del rann ut.
Torkade upp så mycket som jag såg och trodde att allt var bra.
Nu i helgen vi var ute så spred sig en "God" doft i husbilen varje gång vi öppnade kylskåpet.
Har konstaterat att lukten kommer från plåtlisten där magnetremsan tätar mot.
Är det någon som vet hur man tar bort denna list. Kylskåpet Dometic 7655.
Jag vet hur man tar bort hela kylskåpet men hade tänkt att slippa det utan det är bara listen som ska tas bort.
kylskåp.jpg
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet

Min man, f d kylmontören, säger att det går inte att ta bort listen. Det går att peta loss den men resultatet blir inte bra. Försök istället med att spraya med ättika och låt kylskåpet vara öppet för ventilation. Torka noga efteråt..

Hälsningar

Barbro och Kent
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåpet

Vi har på gamlebilen måtte rengjøre denne listn noen ganger, en kan brette ut listen slik at en kommer til mellom listen og skapet. Vask med salmiakkvann og gjerne også med edikk.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Kylskåpet

När vi hade husvagn så gick några ägg sönder som rann in i listen på dörren och börja lukta apa. Vi fick ett tips om att ta loss kylskåpsdörren lägga den i badkaret i vatten blandat med bikarbonat (2 dygn) efter dörren torkat så försvann lukten!
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Kylskåpet

Tror du inte mjölken har kunnat rinna ner i dreneringshålet som sitter under kylelementet ?
Isåfall har den runnit vidare till uppsamligsskålen på baksidan och legat där sedan o surnat.
Skålen kommer du åt om du losssar det nedre ytterväggsgallret.
En teori varje fall.....

Sedan skulle varje fall jag ej rekommendera att lägga dörren i blöt,tänk på isolermatrialet i dörren som suger åt sej.
Vik i stället fram listen på undersidan dörrren o rengör där med fuktig trasa o handdiskmedel.

Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet

En bra lösning för ditt problem är att skaffa en microbiologisk produkt (finns lite olika på marknaden, men oftast för proffesionell användning). Den äter odörämnen, den kan med fördel även användas vid rengöring av toalettsits & skål, bra att hälla lite i avloppstanken, ja det finns hur många användningsområden som helst. Hör av dig till mej så kan jag fixa en flaska på ett eller annat sätt.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet

Hej!

Vi har gjort en liknande grej. Men nu var det grädde som rann ner på samma sätt. Inte roligt.
Har provat med olika rengöringsmedel. Har petat i alla springor, men det luktar ändå.
Nu funderar jag på att ta ut skåpet för att se om det ligger grädde under det.

Alla bra lösningar mottages tacksamt :ball-icon:
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Kylskåpet

Ett tips för att få bort dålig lukt i kylskåpet är att lägga in färska dags/kvällstidningar.....trycksvärta drar till sig lukten.

//Charsten:santa-5-icon:
 
Toppen