• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kylskåpet kyler dålig

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Hej! Är helt ny husbilsägare Adria Coral S 670 SL 2014. Bilen har ett Thetford kylskåp. På första resan med övernattning fick jag inte ner temperaturen i kylen förrän nästa morgon när jag vaknade. Frysfacket hade typ kylskåpstemp och kylskåpet mycket dålig kylning förmiddagen tills jag la mig. Hade drift 12 volt ca 1 timme under körning och satte igång 230 V från 15-tiden när jag kom fram till ställplatsen. Satt kylskåpet på högsta kyleffekt. Husbilen är köpt via en seriös återförsäljare av Adria och servad och genomgången när jag köpte den för drygt 1 månad sedan. Tänker att det inte är något fel på kylen utan att jag gjort något fel när jag fyllt kylen med mat och dryck. Läste i efterhand nånstans på nätet att kylen ska vara på i flera timmar innan man fyller det. Skulle vilja ha tips om det är något jag måste tänka på vid användningen av kylskåpet. Kylskåpet har denna panel. Mvh JeanetteIMG_9035.jpeg

molle78

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
42675
Medlemskap
2025
Hej! Är helt ny husbilsägare Adria Coral S 670 SL 2014. Bilen har ett Thetford kylskåp. På första resan med övernattning fick jag inte ner temperaturen i kylen förrän nästa morgon när jag vaknade. Frysfacket hade typ kylskåpstemp och kylskåpet mycket dålig kylning förmiddagen tills jag la mig. Hade drift 12 volt ca 1 timme under körning och satte igång 230 V från 15-tiden när jag kom fram till ställplatsen. Satt kylskåpet på högsta kyleffekt. Husbilen är köpt via en seriös återförsäljare av Adria och servad och genomgången när jag köpte den för drygt 1 månad sedan. Tänker att det inte är något fel på kylen utan att jag gjort något fel när jag fyllt kylen med mat och dryck. Läste i efterhand nånstans på nätet att kylen ska vara på i flera timmar innan man fyller det. Skulle vilja ha tips om det är något jag måste tänka på vid användningen av kylskåpet. Kylskåpet har denna panel. Mvh JeanetteVisa bilaga 239808
Sätt den på max4 i kyla enligt 5 på bilden. Högre kommer bara leda till att kylen jobbaf mot ett värde den inte når och troligen blir varmare. Sedan tar det ca 1 dygn innan det nått inställt värde.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Sätt den på max4 i kyla enligt 5 på bilden. Högre kommer bara leda till att kylen jobbaf mot ett värde den inte når och troligen blir varmare. Sedan tar det ca 1 dygn innan det nått inställt värde.
Och kylen är lite knepigt. Om det är riktigt varmt ute kan du få minska effekten för att få kyla. Tvärt om än ett hemmakylskåp.

Om jag fyller min frysdel så att det är nästan ingen luft där så blir det varmare i kylen. Varför vet jag inte..

Men som tidigare skribent sa. Starta kylen ett dygn innan. Det gör jag och det funkar. Sätt in kylda drycker mm. vid avfärd.

Om du sen ändrar effekt så tar det ca 6 timmar innan du ser skillnaden.

Riktigt varma dagar som nu i helgen med 30 grader då har jag 2 kylkampar i frysen på natten. Flyttar dom till kylen på dagen för att hjälpa till att hålla kyla. Är det runt 22 så fixar kylen det utan hjälp

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
På väg hem från Kroatien. Du har fått många bra tips i inläggen ovan. Inte minst att starta kylen minst ett dygn innan du ska använda det. Sätt gärna in kylda drycker eller liknande när du startar. Kylen verkar trivas bättre om den har något att jobba med. När det blir runt 30 grader eller mer undviker jag att ha något i frysfacket. Mitt frysfack är inne i kylen, så jag låter den dörren vara lite på glänt. Undvik att sätta in varma varor i kylen. Ha disciplin vid öppning av dörren. Ha grejorna på fasta platser så du slipper stå och leta. Jag har alltid en 40 liters kompressorbox i garaget, som får kyla ner varma varor innan de åker in i kylskåpet. Ha aldrig kylen helt full. Är det riktigt varmt och kylen är full och dessutom tappat orken, tar det en jäkla tid att få kallt igen. Då ska inte bara kylen bli kall utan den ska dessutom kyla ner alla ljumma varor i den. Det tar tid! Sedan hjälper kylfläktar. Det finns massor av bra tips här på forumet. Men absorptionskylskåp är inte ett under av effektivitet, oavsett energislag. Jämförelsen är väldigt tydlig jämfört med kompressorboxen. Dessutom tycker jag att absorptionsskåpen har en tendens att bete sig lite olika, som du också läst här. Ex hur man ställer det s k tempvredet. På mitt fungerar tempvredet ganska logiskt vid 230 V, Vid gasdrift har jag aldrig högre än 2/3 delar. Vid 12 volt kvittar det för då går skåpet kontinuerligt utan termostatstyrning. Du kommer så småningom att lära känna ditt kylskåp! :)

Senast ändrad:

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
På väg hem från Kroatien. Du har fått många bra tips i inläggen ovan. Inte minst att starta kylen minst ett dygn innan du ska använda det. Sätt gärna in kylda drycker eller liknande när du startar. Kylen verkar trivas bättre om den har något att jobba med. När det blir runt 30 grader eller mer undviker jag att ha något i frysfacket. Mitt frysfack är inne i kylen, så jag låter den dörren vara lite på glänt. Undvik att sätta in varma varor i kylen. Ha disciplin vid öppning av dörren. Ha grejorna på fasta platser så du slipper stå och leta. Jag har alltid en 40 liters kompressorbox i garaget, som får kyla ner varma varor innan de åker in i kylskåpet. Ha aldrig kylen helt full. Är det riktigt varmt och kylen är full och dessutom tappat orken, tar det en jäkla tid att få kallt igen. Då ska inte bara kylen bli kall utan den ska dessutom kyla ner alla ljumma varor i den. Det tar tid! Sedan hjälper kylfläktar. Det finns massor av bra tips här på forumet. Men absorptionskylskåp är inte ett under av effektivitet, oavsett energislag. Jämförelsen är väldigt tydlig jämfört med kompressorboxen. Dessutom tycker jag att absorptionsskåpen har en tendens att bete sig lite olika, som du också läst här. Ex hur man ställer det s k tempvredet. På mitt fungerar tempvredet ganska logiskt vid 230 V, Vid gasdrift har jag aldrig högre än 2/3 delar. Vid 12 volt kvittar det för då går skåpet kontinuerligt utan termostatstyrning. Du kommer så småningom att lära känna ditt kylskåp! :)
Hej! Så värdefulla råd och tips. Tack så mycket.

Toppen