• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåpet fungerar inte på el

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Sedan några dagar fungerar inte vårt kylskåp, Dometic, på el men gasol och 12v fungerar!
Hur/var kan vi felsöka?
Tack för tips!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
El är väl oxo 12 Volt.
Men ok om att det inte funkar på 230 V AC.
På min kyl finns en strömbrytare för 12 V resp 230 V, dessa lyser vid tillslag.
Om strömbrytaren för 230 V lyser så har du ju nätspänning fram till kylen.
Då står felet att finna i kylen, kanske elpatronen.

Lyser inte strömbrytaren för 230 V så är felet utanför kylen med största sannolikhet.
Elcentralen kanske? Men har säkringen och ev jordflelsbrytare brutit så går ju heller inte andra saker på 230 V.
I vår HB är det lätt gjort att komma åt elcentralen när man packar in saker i garderoben.

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
El är väl oxo 12 Volt.
Men ok om att det inte funkar på 230 V AC.
På min kyl finns en strömbrytare för 12 V resp 230 V, dessa lyser vid tillslag.
Om strömbrytaren för 230 V lyser så har du ju nätspänning fram till kylen.
Då står felet att finna i kylen, kanske elpatronen.

Lyser inte strömbrytaren för 230 V så är felet utanför kylen med största sannolikhet.
Elcentralen kanske? Men har säkringen och ev jordflelsbrytare brutit så går ju heller inte andra saker på 230 V.
I vår HB är det lätt gjort att komma åt elcentralen när man packar in saker i garderoben.

Roysan
Mitt kylskåp fungerade inte på 230V. Strömbrytaren lös men skåpet blev inte kallt.
Det hände förstås när vi var ute på rull. Felet var lite lurigt. Det var strömbrytaren som var trasig. Tre kablar är ansluten till den. Nolla för att brytaren ska kunna lysa, fas som sluts.
Det var utgången från brytaren som hade gett upp. Jag passade även på att byta ut brytaren för 12V, den var för klen. Märkström 10A.

Att brytaren lyser behöver inte betyda att den är hel. Det är kanske inte ett så vanligt fel.
Men man vet aldrig.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Leif bi, vad gör du?
Felsöker förstås.
Börja med att läsa mitt första inlägg, och konstaera huruvida det finns 230 V in till kylen eller ej, om lampan lyser etc.

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Jag har samma symptom. Gasol fungerar men inte 230 då jag kopplar in "landstorm".
( Alde värme fungerar på 230 v 9
vad gör jag? Tacksam för svar
Leif B
Ibland räcker det med en återställning av kylskåpet. Kolla i manualen hur man gör en reset.
En del kylskåp har batterier, dom kan vara slut. Se i manualen.
Det kan även räcka med att bryta strömmen( 12V) till kylen. Norsk reset, lika som att dra ut sladden till datorn.

Vad jag vet finns det spaltmeter med information om kylskåp som inte fungerar i forum.
Kolla där
 
Toppen