• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp?

F

F.d. 17039

Guest
Många husbilar i dag är små tekniska underverk, med mycket elektronik på gott och ont.
Ta t ex kylskåpet som själv väljer energislag: gas, batteri eller 220 V.
Har det någon fördel framför att välja själv? Hur fungerar det t ex om du kör, då det förhoppningsvis går på batterit, och du stannar för att tanka. Då borde det ju, logiskt sett, övergå till gas för att inte dra onödigt mycket på batteriet. Men på macken får du inte ha gasolanordningar i gång. Hur gör man då? Eller det kanske inte funkar så?:confused:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp?

Det är jättebra med automatisk omkoppling. Tidigare hände det att man glömde ställa om.

Det är 15 minuters fördröjning innan den kopplar över till gasoldrift. Förhoppningsvis har man hunnit tanka under den tiden.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst är det så att kylskåpet går över på gasol när motorn stängts av.

Där är då en tidsfördröjning på 10-15min för återstart på gasol. Är inte helt säker på tiden. Fördöjningen kan bli längre om inte kylskåpet kallar på mer kyla.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Har man kompressorskåp så har man inga problem! Mitt Isothermskåp går året runt utan problem. Färjor, bensinstationer, överallt, inga problem. Jag satte på kylskåpet när jag köpte bilen och sedan dess har det varit på, utan problem.

Fyra meningar innehållande ordet problem. Finns det verkligen inga problem med kompressorskåp? Nä, inte vad jag vet! Det är samma sak med kompressorskåpet i hemmet. Inga problem!

Det är givetvis lite trist för mig som gärna tar mig an svårlösliga problem, men så road av problemlösning att jag skaffar mig ett gasolkylskåp, är jag inte.
Samma sak gäller för övrigt toaletten i husbilarna. Inga problem där heller för jag har vattentoalett med kvarn. Inga problem!

Husbilstillverkarna tycks mer intresserade av lull-lull och bling-bling än moderna tillbehör som gör husbilslivet så mycket enklare.

Både kompressorkylskåpet och vattentoaletten har ju funnits i "evigheter" men de flesta husbilstillverkarna har inte uppmärksammat detta, konstigt nog.

Problemfri Jappe

F

F.d. 17039

Guest

Eftersom jag inte är så tekniskt kunnig, så måste jag fråga "problemfrie Jappe" lite mer om kompressorskåpet. Eftersom du tydligen kan ha det på längre tider, t ex på färjor måste det ju innebära att det konsumerar mycket lite ström. Vad ligger strömförbrukningen på?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Eftersom jag inte är så tekniskt kunnig, så måste jag fråga "problemfrie Jappe" lite mer om kompressorskåpet. Eftersom du tydligen kan ha det på längre tider, t ex på färjor måste det ju innebära att det konsumerar mycket lite ström. Vad ligger strömförbrukningen på?

Jag säger som Rolls Royce fast (ungefär) tvärtom. Alltså inte "tillräckligt" utan "vet ej".

Kylskåpet drar så lite ström så att jag aldrig ens funderar på det. Mina stora strömslukare är dator, TV och gaspannans elförsörjning. Jag tror kylskåpet drar c:a en halv ampère i timmen.

Välkommen till Thermoprodukter

Jappe

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vi har idag ett Dometicskåp med separat frys. Här är den minsta kombinerade Isoterm modellen som jag kunde hitta. Strömförbrukning mellan 2,3 - 6 Ampere.

Det är säkert ett kanonbra skåp. Men så länge det vanliga skåpet funkar så blir det inget byte.

CR190S.gif

CR 165 en tvådörrars kyl- och frysskåp. Kylskåpet är på 125 liter och frysen är 40 liter stor. Kylskåpet har belysning, tre hyllplan och grönsakslådor längst ner.

Specifikationer Isotherm Cruise 165
Typ Helt i vitt
Volym (liter)125/40
Mått HxBxD (mm)1230x500x515
Vikt (kg)39
Strömförbrukning (Amp) Medel/Max (12 V)2,3/6,0
Danfoss Kompressor TypBD50F
Frys -18° C Volym (liter)40

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Onödigt mycke grönsaker, du har kunnat klämma in mer öl om inte grönsakerna har fått så stor plats.
Sedan saknar jag korven & mera korv i ditt kompressorskåp.

Hej i Hallonskogen!

Du behöver inte vara orolig. :D Det var en bild från isoterms sida.
Mitt kylskåp är alltid fulladdat med öl & korv;)

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Alla är inte födda i Storbritannien - även om jag kan hålla med om att lagom är bäst.
I det stora landet i väster brukar man allltomoftast inte bara kylskåpskyla den så kallade ölen utan även frysa glasen. Där går min gräns. En 6 grader varm/kall amerikansk så kallad öl i ett frostat glas smakar ta mej f....n inte nöööet...

Vet för övrigt inte om den skulle smakat nåt vid mera normal temperatur - man får aldrig chansen att smaka den - vare sig källarsval (som är mitt ideal) eller ljummen som jag möjligen tror är Calles ideal....?????
:twitcy::twitcy::twitcy:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hi, Hi
Festligt! Tråden börjar med en fråga om omslag mellan el och gasol på ett kylskåp och har ny hamnat på vilken temp en öl skall ha för att vara drickvänlig.
För att ytterligare lägga lök på laxen i detta "off topic" ämne kommer har en liten amerikansk språkövning:

What is the simularity between american beer and making love in a canoe???

?????????????????????

It's f...ing close to water!!

Sörren

FD HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Hej den erfarenhet jag har är att ett absortionsskåp (ammoniak drivna) dvs de som går att koppla om mellan gasol- 12v - 220v är de mest driftsäkra. De gamla absortionskylskåpen som var vanliga förr i Lgh kunde stånka på upp till 40 år. Nutidens kylskåp med R600 gasen går ju kompressorerna sönder titt som tätt.

Nej jag är glad att de fortfarande finns absortionskylskåp.

Senast ändrad:

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Hej den erfarenhet jag har är att ett absortionsskåp (ammoniak drivna) dvs de som går att koppla om mellan gasol- 12v - 220v är de mest driftsäkra. De gamla absortionskylskåpen som var vanliga förr i Lgh kunde stånka på upp till 40 år. Nutidens kylskåp med R600 gasen går ju kompressorerna sönder titt som tätt.

Nej jag är glad att de fortfarande finns absortionskylskåp.
HEJJSAN
Ja där har du nog rätt när det gäller i en lägenhet men icke i ett rullande skumpande och ibland ett alldeles för hett klimat i en husbil alt husvagn

Sörren

FD HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Att det rullar o skumpar är ju inget negativt på ett absortionsskåp, däremot på ett kompressorskåp som har fjäderupphängning i kompressorn.

Jag skulle inte byta!:rolleyes:
Ha de

Senast ändrad:

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Att det rullar o skumpar är ju inget negativt på ett absortionsskåp, däremot på ett kompressorskåp som har fjäderupphängning i kompressorn.

Jag skulle inte byta!:rolleyes:
Ha de
§
så länge man håller sej på någorlunda plan väg så fungerar det men av egen erfarenhet så blir det lite si å så när man kommer ut på små dåligt underhållena grus vägar

F

F.d. 53022

Guest

Vilket kylskåp som är bäst i husbil beror på hur du använder HB:en, jag som anväder HB hela året och kör mycket anser att då är kompressorskåpet överlägset.

För ca 2 månader sedan köpte jag ny HB, i min tidigare HB fanns kompressorskåp och dieselvärmare, när jag köpte den i maj 2008 slog jag på kylskåpet, och sen har jag aldrig stängt av kylskåpet, körde 9000 mil på drygt 2 år, och förbrukade 2 gasolflaskor.
Tempen i frysfacket är alltid -15 till -18.

I nya HB sitter ett absortionsskåp och ingen dieselvärmare finns.
Tempen i frysfacket är -10 till -12, och något ojämn temp i kylskåpet.

Har under dessa 2 mån kört 600 mil och absortionsskåpet har varit igång hela tiden, även värmen har varit på, har förbrukat ca 100 lit gasol.

Skall omgående montera dieselvärmare, samt köpa 1 kompressorfrysbox att ha i garaget.

Har även solceller på nya HB, en mycket opålitlig elleverantör som jag kunde varit utan, solcellerna har inte tillfört någonting under dom 2 mån jag haft bilen.
Solceller passar nog dom som har liten batteribank, och bara använder bilen sommarhalvåret.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Toppen