• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

F

F.d. 9743

Guest
Vi fick vår nya bil i våras.Nu har det visat sig att kylen är ÖVERKÄNSLIG.
Det minsta lut så slutar den fungera.Återförsäljaren säger att det bara är så!!!!!
Är ni några fler som råkat ut för detta? Och framförallt,ska vi godta denna förklaring på en sprillans ny bil?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Kylskåp

Jag tror inte det ska vara så. Åtminstone klara min kyl en hel del lutning.

Lasse
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Kylskåp

Jag har inte heller märkt av försämrad kylförmåga då bilen lutar lite. Använder sällan klossar för att palla upp bilen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kylskåp

Vad är det för kyl du har ?
En normal kyl tål att luta lite men en kyl som är installerad i en husbil eller en båt skal tåla mycket mera lutning Webasto kompressorkyl lär tåla en rejäl sjögång.
Så klarar inte ditt kylskåp en normal körning tycker jag att du skall reklamera.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp

Hemma på vår infart, som lutar lite, plus att bilen är lägre i framdelen gör att jag måste köra upp på klossarna för att kylen ska fungera. Stor skillnad blir det... Nog bara att finna sig i det o se till att bilen står plant...
 
F

F.d. 9743

Guest
Sv: Kylskåp

Hemma på vår infart, som lutar lite, plus att bilen är lägre i framdelen gör att jag måste köra upp på klossarna för att kylen ska fungera. Stor skillnad blir det... Nog bara att finna sig i det o se till att bilen står plant...


Vår bil är också lägre fram,så vi använder klossar.Men under vår semester märkte vi att det var svårt ändå.Tydligen måste bilen stå 100 procent i våg.
Vi ska nog fortsätta diskussionen med återförsäljaren. Inte så kul att behöva slänga så mycket färskvaror som vi råkade ut för i sommras.
 
F

F.d. 25134

Guest
Sv: Kylskåp

Tack för tipset!!! Vår kyl fungerade inte heller så bra på semestern, svängde mellan -20 och 3-4 plusgrader, men vi trodde att det bara var värmen. I fortsättningen ska vi kolla så vi står plant, kanske det var dessa två sakerna i förening som gjorde det.
//Ann
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Citat från tråden : Jag har inte heller märkt av försämrad kylförmåga då bilen lutar lite. Använder sällan klossar för att palla upp bilen.

Instämmer i ovan. Vi har nog de flesta samma kylskåp och bilar som lutar framåt.

Kylskåpet skall fungera i normal lutning. Testa nu när det är kallare ute. Det kan vara den extrema värmen som ställt till trasssel.
 
Senast ändrad:

Cortes

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Borås
HBK-Nr
3815
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp

Vi köpte en ny husbil 2009 med ett kylskåp RM 7390. Detta kylskåp hade dålig funktion redan från början. Sommaren 2009 var vi i Spanien 2 mån och kylskåpet höll inte kylan på någon energikälla. Hemma i Sverige tog vi kontakt med Electrolux i Borås och det byttes kylpasta.
På hösten åkte vi ut på en ny resa men kylskåpet fungerade lika dåligt. När vi kom hem lämnade vi åter in kylskåpet till Electrolux som bytte kylaggregat. Detta gjordes sent på hösten så vi hann inte testa funktionen innan det var dags att ställa in bilen för vintern. I mitten av april åkte vi till Spanien för en 3 mån vistelse och med förhoppningen att vi skulle ha en fungerande kyl, men så var tyvärr inte fallet.
Under 3 mån försökte vi klara oss med ett kylskåp som stängde av sig då och då, ibland var det avstängt i 10-12 tim sedan gick det på igen, men temperaturen gick upp till 15-18 grader och vi fick kasta mycket mat som blivit oätlig.
Hemma igen tog vi åter kontakt med Electrolux som i sin tur kontaktade serviceavdelningen, och trots att detta är ett garantiärende fick vi bara till svar att inget mer finns att göra och att felet är vårt eget som ställer bilen på lutande underlag.
Vi har haft husbil i över 20 år och vet både hur man ska stå och hur husbilskylskåp fungerar!!!! I vår förra husbil hade vi två olika Dometic kylskåp och det fungerade utmärkt hela tiden.
Serviceansvarig på Dometic vill inte prata med oss utan säger att ärendet är avslutat.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Kylskåp

Hej.

Har aldrig hört talas om att man måste stå helt plant???

När jag packar inför resa står HB framåt i en nerförsbacke och skulle tänka mej att det är en 10-12% lutning och det har aldrig skapat problem, kallt som tusan när det stått på över natten.

Peter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Det verkar bero på åt vilket håll bilen lutar. Jag har kylen på höger sida. Lutar bilen framåt för mycket så sluter kylen att fungera. Däremot tål den större lutning bakåt.
 

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Instämmer Min kyl står på hela året om eftersom vi även kör på vintern är alldrig några problem med lutningen bilen har lutat på ca 10-15 cm i sidled och även framåt och det har inte varit någon skillnad den håller ca 18 grader i frysdelen 5-6 grader i kylen det är en Dometic var samma i sommras då det var så varmt och det var inte problem med min andra bil hällre

Gunnar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Vi fick vår nya bil i våras.Nu har det visat sig att kylen är ÖVERKÄNSLIG.
Det minsta lut så slutar den fungera.Återförsäljaren säger att det bara är så!!!!!
Är ni några fler som råkat ut för detta? Och framförallt,ska vi godta denna förklaring på en sprillans ny bil?

Kontrollera vilken modell på kyl du har och ring tillverkaren och fråga vilken lutning som är "ok" enligt dem. Förhoppningsvis får du någon form av vettigt svar. Kanske bäst via mail. Sen är det bara att kontrollera när du står uppställd och ev får problem.
Är det inom tillverkarens marginaler är det sen bara att säga till leverantören av din nya bil: "FIXA!"

Är lutningen dock utanför är det nog bara att gilla läget eller byta kyl...
 

Cortes

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Borås
HBK-Nr
3815
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp

Man ställer ju bilen så rakt åt alla håll som man bara kan för det är ju svårt att bo med sluttande golv, och står man flera veckor på samma plats borde kylskåpet inte fungera alls, men det kan funka några dagar och sen kommer flera dagar då det går från och till helt oregelbundet. Vi placerar bilen så kylskåpet står på skuggsidan, det blir ändå naturligtvis varmt ute när man är i Spanien men vi har ju inte köpt en bil för enbart norra Europa. Våra förra kylskåp klarade samma platser i Spanien utan problem.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Eftersom absorptionskylskåp inte har någon kompressor, pump ed måste köldmediet kunna rinna tillbaka genom "spiralen" och då kan man uppenbarligen inte luta skåpet hur mycket som helst.
 

Bilagor

  • dometic-cooling-unit.jpg
    dometic-cooling-unit.jpg
    79,5 KB · Visningar: 44
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kylskåp

Absolut inte vår nya kan stå i mycket stor lutning utan att strejka och den gamla vi hade var också okänslig. Snacka med Dometic direkt dom har en extremt bra service.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Hej!

Det är riktigt kylen kan inte luta så mycket och omgivnings temperaturen får inte vara för hög.
Se bifogad lathund.
 

Bilagor

  • Lathund kylapparat Dometic kylskåp.pdf
    312,8 KB · Visningar: 243

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Vi har ju åkt husbil/buss sedan början av 80-talet och haft kylskåp hela tiden utan problem. Det har nog lutat åt alla håll men ingen katastrof för det.
Något som är väldigt viktigt är dock att det inte blir för varmt på kylskåpets baksida.
Det är alltså noga med placeringen av de galler för ventilation som sitter i bilens sida och som skall se till att värmen kan evakuera.
Dagens husbilstillverkare borde utan vidare klara av den saken men vill man hjälpa skåpet så finns det en fläkt som bl.a. Husvagnssvensson har som monteras på kylskåpets baksida och är termostatstyrd.
/Nisse
 
Toppen