• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2024
Är det någon som kan tippsa om vad det kan vara för fel när kyskåpet alltid går på full effekt hur man än ställer vredet.
Är det bara att lämna in bilen och få termostaten bytt?


Ingemar Holmsten
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp

Om man ger sig på att byta termostat själv, får man akta sig får att skruva dit kapillärröret för att se hur det passar. Se till att allting finns på rätt plats dvs. termostathuset fastsatt, röret draget rätt väg etc. innan kapillärröret skruvas fast på brännaren.
I nippeln sitter det en glaspärla som krossas när man drar åt så att vätskan i röret kommer fram till brännaren. Om man lossar röret igen tappar termostaten "trycket" så det blir till att skaffa ett nytt termostat igen.
Calle
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Kolla så att det inte bara är "piggen" i termostatrattsöverföringen:confused: som gått av = går inte att reglera effekten. Både jag o en kompis har varit ute för det. Piggen är bara någon mm tjock o tål ingenting.
Det är rätt enkelt att kolla; dra ut termostatratten + strömväljaren. Lossa plastpanelen. Nu är det bara att dra ut plastdelen o kolla hur den ser ut.
Troligen sitter en del kvar i potentiometern.
På min fick jag löda bort potentiometern för att lyckas pilla bort biten. På den andra lyckades vi få ut den med en nål.

Bilden visar överföringen för strömställaren, men termostaten har en liknande. Biten som bryts av är inringad.
 

Bilagor

  • PICT0862.JPG
    PICT0862.JPG
    44,3 KB · Visningar: 254
Senast ändrad:
Toppen