• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vår husbil har den sista veckan stått nere hos Codat husbilar. Vårt kylskåp/frys har uppfört sig lite märkligt. Vi har lämnat husbilen med kylskåpet/frysen aktiverat på gasol. Har inte varit något problem förrän temperaturen gick ner till mellan 0 till 5 +grader. Då hittade vi det som var i frysen upptinat? Hur kul är det?

I kylskåpet var det då + 3 grader och det var samma i frysen. Alltså hade det som var i frysen tinat upp. Då får vi reda på följande:

Att när det är så kallt i kylskåpet p g a att det är kallt utomhus/inomhus så går inte termostaten igång. Alltså håller kylskåpet ca 5 +grader och då jobbar inte aggregatet. Det finns bara ett sådant gemensamt för kyl och frys.

Alltså när det är kallt ute och man inte använder husbilen så fungerar inte frysen p g a att kylskåpet håller en temperatur på ca 0 – 5 grader. När man bor i husbilen är det inget problem, man öppnar ju kylskåpsdörren x antal gånger per dag och då släpper man in värme i skåpet och aggregatet jobbar.

Slutledning: Det går inte att förvara mat i frysen när det är kallt ute. Det är då så kallt i kylskåpet att termostaten inte ”slår till”. och då funkar inte frysen?

Låter som en dålig konstruktion!
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Upplevde samma sak när vi hade köpt ett mindre kylskåp med frysfack till vårt fritidshus.
Vi sänkte tempen inne och åkte därifrån med mat i frysen. När vi kom tillbaks hade inte kylskåpet gått igång. Maten var upptinad i frysen.
Det hade varit för "kallt" inomhus +7 grader var försäljarens svar. Det var ett elektrolux skåp. köpt på elgiganten.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Jag förstår inte riktigt hur denna termostaten fungerar då? Dom går ju till vid ett förutbestämt läge (grader), s.k börvärde. Stämmer inte detta med är-värdet skall aggregatet gå igång till det uppnåtts. Eller är det annorlunda i husbilar, sitter termostaten utanför? Inte behöver man tillföra värme i kylskåpet hemma. Någon som kan bringa klarhet?

Mvh Marita
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Kylskåp

Nu tar vi det här lungt och försiktigt......i kylskåpet skall det vara ca.+7 grader
och om det blir under +7 grader i bilen alltså från +7 och neråt mot minus behöver inte skåpet starta
Följden av detta blir att frysen inte får någon hjälp att behålla sin temp som skall vara - 17 eller kallare
Summan av kardemumman blir att frysen kommer att ha samma temp som kylskåpet inom kort.

Hoppas att ni förstår.

:santa-5-icon:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

När temperaturen runt kylskåpet ligger på samma temperatur som man vill ha i kylskåpet så anser aggregatet att det inte behöver att jobba. Jag kan sätta kylskåpet på högre kyla men då får jag två frysskåp.

Alltså, om kylskåpet håller +2 grader så arbetar inte aggregatet. Alltså jobbar inte frysen för dom samarbetar. Finns bara ett.

Om du har nollgradigt hemma så tror jag att det blir samma fenom där. Men du har nog skilda skåp, ett för kyl/sval och ett annat för frys, eller hur?

Går inte att jämföra, tycker jag. Och absolut ingen klarhet!
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Även när man bor i bilen, kann det bli för kallt runt kylskåpet, om man inte, monterar vinterluckorna på utsidan av bilen.
Bosse B
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp

Samma poblem är det för frididshus som vill ha kyl och frys igång ävan på vintern men med sänkt teperatur inne. Man måste a en kyl/FRYS MED 2 kompressesorer för att det ska fungera. Många affärer säljer "billiga" Kyl(frys och då är det bara en kompressor.
 
Toppen