• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp

Beanki

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37115
Medlemskap
2025
Hej
Undrar om någon vet vad problemet med kylskåpet kan vara. Vid gasdrift är det 24 grader minus i frysfacket, kylskåpet 10 grader plus. Det har varit på i 4-5 timmar. Hört att bilen får luta max 5 grader, skulle den luta mer borde inte frysen vara så kall heller. Har bytt kylpastan i kylen, rådfråga Forsbergs husvagnar, enligt dom har jag inte haft på för lite. Mvh Bertil

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Om skåpet lycka åstadkomma -20 C i kylfacket så kan man vara väldigt nöjd med kylsystemet.
Dvs kemin fungerar perfekt.
Ingen tanke behöver läggas på lutning etc i detta fall.

Kylutrymmet skall ju kylas men som nämnts det tar tid och sker lite olika ställen i kylen, och beroende på vad som finns där inne.

Roysan

Beanki

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37115
Medlemskap
2025
Tack för upplysningen. Verkar konstigt om det skulle vara fel på kylskåp om frysen fungerar, så jag släpper det.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag startar kylen ett dygn innan. Det behövs. Sen är den inte optimalt kall tom. Ca -18 i frysen. 10 i kylen. Sen när jag sätter in varor så blir det ca -21 i frysen 3 i kylen efter 6 timmar till. Så då e jag nöjd. Gäller både gas och 230v. Kör aldrig på 12v.

Har separat kyl o frys. Klarar mer lutning än vad instruktionen säger.

Så med tomt skåp blir det inte rätt kyla

Kennena

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2025
Tror också på det inlägg som Tompan60
skrev. Upplever också att det behöver stå igång ett bra tag innan det funkar fullt ut. Använder inte 12 volt.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Använder 220 innan vi åker, sen gas och 12 volt går automatiskt
Väljer manuellt gas när kör eller står utan el. Väljer 230V om det finns. Läser lite då och då om brända kontakter EBL vid 12v drift. Så kör med försiktighetsprincipen.

Sen prioriterar jag att bodelsbatteriet laddas vid färd. Det laddar sämre när kyl och laddning drivs av 12v .

Senast ändrad:
Toppen