• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kylskåp

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
vad kan det va när man får bara 9grader
Temperaturen skiljer sig åt beroende på var i kylen du mäter temperaturen. Var har du mätt? Uppe, nere eller på mitten?
Om du har 9 grader högst upp i kylen så kyler den inte tillräckligt bra. Om du däremot har 9 grader i grönsakslådan så är det ju ok.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Temperaturen skiljer sig åt beroende på var i kylen du mäter temperaturen. Var har du mätt? Uppe, nere eller på mitten?
Om du har 9 grader högst upp i kylen så kyler den inte tillräckligt bra. Om du däremot har 9 grader i grönsakslådan så är det ju ok.
Kylan sjunker så jag har kallast på hyllan över grönsakslådan.

I kylen hemma är den nedersta hyllan över grönsakslådan markerad som den kallaste platsen

Högst upp är det lite varmare trots invändig fläkt i hemmakylen.

Funderar på sätta en data fläkt inne i husbilskylen för mer kyla

Men vid +20 ute blir frysdelen -22 och kylen+3. Helt okej

Senast ändrad:

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2025
Ett "reparationstips" om kylskåpet fungerer dåligt. Slå, ganska hårt, på de rörslingor som
sitter på baksidan. Ibland så kan något "skräp" i kylmedlet täta genomströmningen.
Allt lärt från service på kylskåp i Spanien. Montören "hamrade på" och full funktion
därefter, nästan gratis !

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Kylan sjunker så jag har kallast på hyllan över grönsakslådan.

I kylen hemma är den nedersta hyllan över grönsakslådan markerad som den kallaste platsen

Högst upp är det lite varmare trots invändig fläkt i hemmakylen.

Funderar på sätta en data fläkt inne i husbilskylen för mer kyla

Men vid +20 ute blir frysdelen -22 och kylen+3. Helt okej

Vet att det borde vara som du skriver. Men det är inte alltid som teori och verklighet överensstämmer. Kollade på kul temperaturen i våran kyl. Översta hyllan +3 grader, understa hyllan +6 grader. Kontrollmätte en extra gång med samma resultat. Så nu kanske vi får flytta upp känsliga produkter.

Det viktiga när man jämför hur kallt det är i ett kylskåp är att man mäter på samma ställe. Sen borde man ju också ha likadana temperaturmätare, men det är ju oftast inte möjligt.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vet att det borde vara som du skriver. Men det är inte alltid som teori och verklighet överensstämmer. Kollade på kul temperaturen i våran kyl. Översta hyllan +3 grader, understa hyllan +6 grader. Kontrollmätte en extra gång med samma resultat. Så nu kanske vi får flytta upp känsliga produkter.

Det viktiga när man jämför hur kallt det är i ett kylskåp är att man mäter på samma ställe. Sen borde man ju också ha likadana temperaturmätare, men det är ju oftast inte möjligt.
Att mäta är att veta.

Bild1 är symbolen för kallaste platsen. Längst ner i kylen Ovanför grönsakslådan.
Bild 2 är temp längst ner.
Bild 3 är tempen i mitten
Bild 4 temp högst upp.
Obs samma termometer. 6 timmar med stängd dörr mellan mätningarna.

Temperaturen är mätt i mitt hemmakyl.
Så tydligt att det blir varmare högre upp i kylen. Att mäta är att veta :)

Fysikens lagar är samma i husbilskylen men där varierar det lite mer pga utvändig temp. Lyser solen på den vägg där kylen är? Mm. Mm. För mycket pyssel att mäta

Bilagor

• 20250619_084529.jpg
    20250619_084529.jpg
    652,6 KB · Visningar: 14
  • 20250619_084520.jpg
    20250619_084520.jpg
    1,7 MB · Visningar: 14
  • 20250619_153120.jpg
    20250619_153120.jpg
    873,3 KB · Visningar: 14
  • 20250619_095111.jpg
    20250619_095111.jpg
    1,9 MB · Visningar: 14

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Att mäta är att veta.

Bild1 är symbolen för kallaste platsen. Längst ner i kylen Ovanför grönsakslådan.
Bild 4 temp högst upp.

Fysikens lagar är samma i husbilskylen men där varierar det lite mer pga utvändig temp. Lyser solen på den vägg där kylen är? Mm. Mm. För mycket pyssel att mäta

Så olika det kan vara. En del av förklaringen är säkert att du har en fläkt i den kyl du mätt temperaturen i. Kan säkert göra stor skillnad. Sen är det säkert skillnad mellan en tom kyl och en med diverse matvaror i. Tror att matvarorna hindrar fysikens lagar att tillämpas fullt ut. På det sättet blir det kallare ju nämare kyldelen, som ju sitter i den övre delen av kylen, temperaturen mäts.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Att mäta är att veta.

Bild 4 temp högst upp.

Jag har mina sändare liggande i övre dörrfacken.

20250601_132209.JPG

Toppen