• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är rätt att gasolkörning minskar livslängden på brännaren. Har stått halvårsvis på gas i åtta år det blir fyra år på heltid. Vad är livslängden, förr eller senare får jag reda på det någon som vet?
Det beror lite på vad man menar med livslängden på brännaren. Dessutom får man väl utgå från att det är från lite äldre till äldre brännare som det handlar om när de ev. börjar tröttna på tillvaron.
Det finns ju också två sorters brännare, en som har en avlång låga och en som har en koncentrerad låga från ett runt kraftigt bearbetat brännarmunstycke som är vanligast.
Bortsett brännaren i min bil som är original men lite bearbetat en gång för tio år sedan och ett flertal andra som jag tittat över under åren, och nyligen en från -89 tror jag det var, så har jag aldrig sett något munstycke som varit sönderbränt.
Det som jag tror och har sett (men inte vet) är vanligaste är att den fyrkantiga hållaren som gasolröret är fastskruvat i och som blandar in lite luft i gasolen som då blåser genom ett troligen 1/4" hål (lite över 6m.m. verkar det som) och vidare fram till brännarmunstycket.
Det som brukar räcka är att ta loss enheten och inte borra med en borrmaskin med ett +6m.m. borr i, utan att sätta fast borret i ett skruvstycke och för hand vrida ner brännarenheten på borret så man känner lite hur det artar sig att få bort rosten i hela hålets längd fram till brännarmunstycket.
När man håller på så är det läge att kolla det lilla hålet i munstycket som sitter klämt med klämmuttern som håller gasolröret m.m.
Efter den genomgången så brukar lågan funka helt ok. igen. Om det ev. skulle krångla eller se för eländigt ut så kostar hela enheten inte mycket mer än ca. 500:- och då får man en ny gnistpinne med keramikhållare på köpet.
Brännare kyl.JPG
Brännare kylskåp 2.JPG
Att brännare som funkar länge verkar vara att de som används ofta och då troligen inte rostar så mycket som de som används sällan och blir utsatta för luftens fukt och kanske kondens och temperaturskiftningar i.o.m. annan uppvärmning. Att själva munstycket blir uppbränt har jag aldrig sett.
Om man har en servicelucka/galler vid brännaren så tar det inte så lång stund att kolla över och rensa, eller ännu mindre tid att bara byta hela enheten. Kanske femton minuter.
Den andra varianten med avlång låga kanske kan vara känsligare vid själva brännaren för jag tror att den bara är av perforerad plåt/rör, men de håller nog också relativt länge med lite översyn.

Eller byt/fixa innan det börjar att bråka ;).


Den andra troligen mindre vanliga varianten.
Brännare kyl..JPG



M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen