• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Många moderna kylskåp går automatiskt över till 12V när motorn startas,
men det var nor inte detta du ville ha svar på.
Håkan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi använder aldrig 12V, jag tycker inte det ger samma kyla som gasol. Dessutom vill jag ha all el jag kan få in i batteriet för användning när vi stannat. Då återstår bara gasol.

Jag startar kylskåpet på gasol någon dag innan avfärd och sedan får det gå på gasol tills vi kommer hem.

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns ju olika varianter och även "skräcken" mot gasol som en del har (inte illa menat, och upp till var och en) och som avhåller mot användande, ibland även när man står still.
I många fall, kanske mest i lite äldre kylskåp så är 12V driften i underkant för att hålla kylen nere i temperatur under färd, särskilt om man glappar med kylskåpsdörren ibland.
Vidare från den inledningen, så använder jag och många andra vet jag i princip enbart gasol hela tiden. Om man ev. skulle hamna vid någon elstolpe ibland så kan det hända att jag kopplar om till 230V, i alla fall om man skall stå där mer än en natt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har AES så den får helt enkelt sköta sig själv. Gasol när vi fricampar, el på campingplats och 12 V när vi far omkring. Det fungerar bra för oss. Innan vi hade AES så var det gasol när vi inte var på camping för då var det 240 V men det var ju med husvagn så inte riktigt samma laddning på batteriet som i husbil. AES är ju bra eftersom man inte kan glömma gasolen när man ska tanka.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg bruker 230V til kjøling før avreise og ellers der jeg kan få 230V når parkert (camping-/bobilplasser), ellers er det kun 12V under kjøring og kun gass ved fricamping. Dette har funket utmerket for meg, både med vogn og bobil, og jeg har aldri opplevd at kjøleskapet/maten har blitt merkbart varmere selv etter flere timer uten tilkobling.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns ju olika varianter och även "skräcken" mot gasol som en del har (inte illa menat, och upp till var och en) och som avhåller mot användande, ibland även när man står still.
I många fall, kanske mest i lite äldre kylskåp så är 12V driften i underkant för att hålla kylen nere i temperatur under färd, särskilt om man glappar med kylskåpsdörren ibland.
Vidare från den inledningen, så använder jag och många andra vet jag i princip enbart gasol hela tiden. Om man ev. skulle hamna vid någon elstolpe ibland så kan det hända att jag kopplar om till 230V, i alla fall om man skall stå där mer än en natt.

M.v.h. JANKRO.
Jag kommer nog att använda gasol vid färd i fortsättningen. Generatorn i bilen är bara på 50A. Så den och drivningen räcker inte till, remskivor och rem.
En gammal 89:a.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Under färd var frågan. Jag står still 180 dagar, gasolen är billigare än el så det ger sig själv. Men måste frosta av var 6:e vecka. Utan att veta tror jag det finns en avfrostningsfunktion om man använder 230. Ursäkta att jag kapade tråden lite.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, vid uppstart hemma på gården använder jag 220v, sedan enbart gasol.
Så börjar mina resor med ett kallt kylskåp, står mycket sällan på ställplatser och fungerar utmärkt med gasol.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kör så lite gasol som möjligt.
12 V vid körning, och det kyler utmärkt sedan jag drog in en tjockare 12 V sladd.
230 V dagen innan, eller c:a 12 h före avfärd.
Aldrig gasol vid tankning eller på bensinstationsområde.
Helt manuellt kylskåp. Så man får rörr reglegen och komma ihåg. (bra minnesträning)

Gasolkörning minskar livslängden på brännare, förångare etc sotar och blir varmt så det rostar .
Men gas behövs givetvis vid parkering och övernattning.

Roysan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det blir mest gasol och jag har upptäckt att ju mer vi använder gasol desto mindre krånglar kylskåpet på gasol och kräver minst underhåll.
På vår förra husbil så växlade vi driftslag under de 9 år vi hade den och där fick jag byta både 230VAC element och gasolbrännare samt sota årligen. På nuvarande husbil har det nästan enbart varit gasol under 12 år och jag har bara blåst rent brännaren 2 ggr.
Har termostatstyrd fläkt monterad och den gör underverk när det är varmare.
Vi kör året runt och nuvarande husbil har snart gått 20 000 mil så vi har använt kylen en hel del.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kör så lite gasol som möjligt.
12 V vid körning, och det kyler utmärkt sedan jag drog in en tjockare 12 V sladd.
230 V dagen innan, eller c:a 12 h före avfärd.
Aldrig gasol vid tankning eller på bensinstationsområde.
Helt manuellt kylskåp. Så man får rörr reglegen och komma ihåg. (bra minnesträning)

Gasolkörning minskar livslängden på brännare, förångare etc sotar och blir varmt så det rostar .
Men gas behövs givetvis vid parkering och övernattning.

Roysan

Vårt kylskåp är från 96- vi kör uteslutande på gas sedan -07 när vi köpte bilen, har rengjort brännaren 1 gång sedan dess, och allt fungerar och
är inte rostigt. Så man behöver nog inte vara särskilt orolig för att köra på gas. :)
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har alltid kört på 12V den är ju nästan gratis och kylningen är otroligt bra 0-5 gr. !
Beror nog på att när du kör får man en rejäl ventilation !?
Numera endast 12 V enär det är ett kompressorskåp !

Jojje
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Använder bara 12v för att driva kylskåpet ,den är kompressordriven och då finns det inga andra möjligheter för att driva den .Fungerar utmärkt i Europeiska sommarvärme
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Använder alltid AES-läget. Det kyler tillräckligt bra under körning. Generatorn laddar tillräckligt
 
Senast ändrad:

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Kör så lite gasol som möjligt.
12 V vid körning, och det kyler utmärkt sedan jag drog in en tjockare 12 V sladd.
230 V dagen innan, eller c:a 12 h före avfärd.
Aldrig gasol vid tankning eller på bensinstationsområde.
Helt manuellt kylskåp. Så man får rörr reglegen och komma ihåg. (bra minnesträning)

Gasolkörning minskar livslängden på brännare, förångare etc sotar och blir varmt så det rostar .
Men gas behövs givetvis vid parkering och övernattning.

Roysan
Det är rätt att gasolkörning minskar livslängden på brännaren. Har stått halvårsvis på gas i åtta år det blir fyra år på heltid. Vad är livslängden, förr eller senare får jag reda på det någon som vet?
 
Toppen