• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Vi får inte tillräckligt kallt i kylskåpet!? Vi har en Dometickyl från 2017, inte närmare kollat modell eller så. Jag slänger nu ut en undring bara så där:) utan att googlat eller läst instruktionsböckerna. Är det nån som har tips om varför?

Glad midsommar!!! Skål!!!

mvh
Per J
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Fortsättning på ovanstående fråga, i natt valde jag att köra kylskåpet på gasol istället för 220 och på morgonen var det önskvärd kyla i skåpet. Kan det vara så att när det är riktigt varmt(det är ca 28 grader) så blir det inte tillräckligt kallt med 220 men med gasol? Eller kan det vara så att det var ett himla spring i kylen efter kall ljus lager dagen till ära vilket medfört problem att hålla kylan!?:)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är det som du skriver "ett himla spring" så får kylskåpet svårt att hålla kylan när det är varmt ute. Absorptions-skåp tar gott om tid på sig att kyla när temperaturen inuti har blivit för hög. Det är helt enkelt inte speciellt effektiva.

Det finns ett otal trådar på forumet om olika sätt att förbättra kylan i kylskåpet. Sök på "dålig kyla" t.ex. Bl.a. med fläktar på baksidan så ventilationen förbättras. Det finns också ett otal trådar om vilken drivning (gasol, 230V, 12V) som är bäst. Jag gjorde för ett tag sedan mätningar på gasol resp. 230V (Mätning av start av RMDT8505, 230V vs. gasol) och hittade i alla fall ingen större skillnad mellan de två sätten att kyla ner ett skåp på.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det som du skriver "ett himla spring" så får kylskåpet svårt att hålla kylan när det är varmt ute. Absorptions-skåp tar gott om tid på sig att kyla när temperaturen inuti har blivit för hög. Det är helt enkelt inte speciellt effektiva.

Det finns ett otal trådar på forumet om olika sätt att förbättra kylan i kylskåpet. Sök på "dålig kyla" t.ex. Bl.a. med fläktar på baksidan så ventilationen förbättras. Det finns också ett otal trådar om vilken drivning (gasol, 230V, 12V) som är bäst. Jag gjorde för ett tag sedan mätningar på gasol resp. 230V (Mätning av start av RMDT8505, 230V vs. gasol) och hittade i alla fall ingen större skillnad mellan de två sätten att kyla ner ett skåp på.

MVH
Hans

Man får vara lite smart med kylskåpen, de har inte samma kylkapacitet som ett hemmaskåp. T.ex. om man vill kyla ned drycker bör man lägga in dom på kvällen, när temperaturen är lägre, så kyler skåpet lättare ned dom över natten. Och naturligtvis mista möjliga öppningstider, speciellt när det är varmt ute.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi är ofta i Frankrike och då är det runt 30 grader, jag får c:a 2 grader kallare med gasol än med el. Jag gjorde mätningen när vi stod stilla i 5 dagar så de yttre förutsättningarna var lika. Kollade 2018 när vi var i väg 3 veckor och hade mellan 30-32 grader.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Fortsättning på ovanstående fråga, i natt valde jag att köra kylskåpet på gasol istället för 220 och på morgonen var det önskvärd kyla i skåpet. Kan det vara så att när det är riktigt varmt(det är ca 28 grader) så blir det inte tillräckligt kallt med 220 men med gasol? Eller kan det vara så att det var ett himla spring i kylen efter kall ljus lager dagen till ära vilket medfört problem att hålla kylan!?:)
Vi har ett RMD 8505 och det är på 170 W på 12 V, 250 W vid 230 V och 440 W på gasol, så gasolen kyler väl bättre då antar jag, om man nu bara kan jämföra effekterna "rakt av"
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vi har ett RMD 8505 och det är på 170 W på 12 V, 250 W vid 230 V och 440 W på gasol, så gasolen kyler väl bättre då antar jag, om man nu bara kan jämföra effekterna "rakt av"
Man kan inte jämföra effekterna rakt av eftersom en hel del av gasolens "effekt" försvinner i form av varma avgaser genom skorstenen. På min RMDT8505 är effekten på 230V = 190W (enligt manualen).

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Man kan inte jämföra effekterna rakt av eftersom en hel del av gasolens "effekt" försvinner i form av varma avgaser genom skorstenen. På min RMDT8505 är effekten på 230V = 190W (enligt manualen).

MVH
Hans
Okej, visst går det upp värme i skorstenen...

Mitt RMD 8505 (utan T) är på 250 W vid 230-drift enl etiketten inuti skåpet...
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej

Vi får inte tillräckligt kallt i kylskåpet!? Vi har en Dometickyl från 2017, inte närmare kollat modell eller så. Jag slänger nu ut en undring bara så där:) utan att googlat eller läst instruktionsböckerna. Är det nån som har tips om varför?

Glad midsommar!!! Skål!!!

mvh
Per J
Har du verklig koll på temperaturen eller bara "tycker" att det inte är kallt nog ?
Har också ett Dometic från 2016/2017, nya smala modellen med integrerat frysfack.
Också uppfattat att det varit "klent" med temperatur som knappast kommit under
10 grader många gånger och till slut gav det helt upp. Visade sig vara en "flaga" i
köldmediepaketet. Stoppade flödet helt.
Bytte hela paketet på kylskåpets baksida och konstaterade att man dessutom använt sig
av knappt ingen kontaktpasta alls mellan kylflänsarna i skåpet och själva köldmediapaketet.
Om inte den fysiska kontakten är 100% så blir effekten reducerad även på grund av detta.
Nytt paket monterat och relevant mängd kontaktpasta och nu håller kylen plötsligt
+3 grader när termostatläge 4 (av 5) valts och 230V läge. Otrolig förändring helt enkelt.

Dometic tog givetvis inget produktansvar. Svarade inte ens när jag försökte kontakta dem.
De representerar riktigt usel kundhantering och uppvisar ett ansvarslöst beteende. CSR är
inte något de begriper sig på uppenbarligen men det blir säkert ändring på det...
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Jag har inte mer koll än att Bregottet är ordentligt mjukt på 230 men som det ska vara på gasol. Förstod dessvärre inte så mycket av kökdmediepaket och flänsar men jag skall läsa på.

Tack alla för intressanta svar!
 

JoaSch

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Karlskrona
Hej
Har själv ett RMDT 8505 och en morgon förra veckan lös en röd fellampa på kylen och det var dålig kyla i skåpet. Startade om kylen men sedan dess har det varit dålig kyla på 230 v. Drift. Tänkte ut och åka i helgen och startade kylen igår eftermiddag men senare på kvällen och även idag på morgonen är det dålig kyla. Någon som har tips på vår man ska börja felsökningen?
MVH Joakim
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Prova att köra på gas,är det då normal kyla så är själva kylprocessen ok.
Då ligger felet i antingen underspänning till elpatronen eller själva patronen tappat effekt (motståndet har ökat)
Om det är lika dåligt med gas då kan det ha blivit något som hindrar kylmedelscirkulationen ?
Jojje
 

JoaSch

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Karlskrona
Hej
Tack för svaret. Har lite lutning på garageuppfarten och nu när vi står plant så funkar det fint. Det är tydligen väldigt viktigt att det inte lutar för mycket.
Jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej
Tack för svaret. Har lite lutning på garageuppfarten och nu när vi står plant så funkar det fint. Det är tydligen väldigt viktigt att det inte lutar för mycket.
Jocke

Vill minnas att lutningen inte bör överstiga 5° vid stillastående. (I äldre kylskåp gällde max 3° llutning.)

Pålle
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag har hört av Caravanhallen, som sålde bilen till mig, att i regel klarar kylskåpen av att sänka tempen 20 grader i förhållande till omgivningen. Alltså om det är 33 grader inne så blir det 13 grader i kylskåpet.

Jag har ett nytt kylskåp och kör på gas.

Vad har ni får temperatur i era kylskåp?

Tacksam för svar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har hört av Caravanhallen, som sålde bilen till mig, att i regel klarar kylskåpen av att sänka tempen 20 grader i förhållande till omgivningen. Alltså om det är 33 grader inne så blir det 13 grader i kylskåpet.

Jag har ett nytt kylskåp och kör på gas.

Vad har ni får temperatur i era kylskåp?

Tacksam för svar.

Det skall klara ca 30 grader om det är riktigt installerat, vilket det sällan är från fabrik.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Har du verklig koll på temperaturen eller bara "tycker" att det inte är kallt nog ?
Har också ett Dometic från 2016/2017, nya smala modellen med integrerat frysfack.
Också uppfattat att det varit "klent" med temperatur som knappast kommit under
10 grader många gånger och till slut gav det helt upp. Visade sig vara en "flaga" i
köldmediepaketet. Stoppade flödet helt.
Bytte hela paketet på kylskåpets baksida och konstaterade att man dessutom använt sig
av knappt ingen kontaktpasta alls mellan kylflänsarna i skåpet och själva köldmediapaketet.
Om inte den fysiska kontakten är 100% så blir effekten reducerad även på grund av detta.
Nytt paket monterat och relevant mängd kontaktpasta och nu håller kylen plötsligt
+3 grader när termostatläge 4 (av 5) valts och 230V läge. Otrolig förändring helt enkelt.

Dometic tog givetvis inget produktansvar. Svarade inte ens när jag försökte kontakta dem.
De representerar riktigt usel kundhantering och uppvisar ett ansvarslöst beteende. CSR är
inte något de begriper sig på uppenbarligen men det blir säkert ändring på det...
Nä Dometic är ena jävla tröga svin.
Nästa hb ska jag jävlar i mej inte ha några produkter från det företaget - det är en sak som är klar.
(Vill inte precisera mer i detta läge)
 
Toppen