• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp

F

F.d. 55238

Guest
Hej mina husbils vänner.
Jag har problem med kylskåpet. Funkar på el och 12 v. Men jag får ingen gnista när jag ska tända gasol till kylskåpet. Ser inte nån gnista i smygtittar hålet. Vi har ett äldre kylskåp Electrolux caravan och husbilen är från 1989.
Är det nån som har nått bra felsöknings tips?

Stefan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Känns tändknappen mjuk och svampig, eller känns det ett distinkt tryck?

Om den är mjuk och svampig är piezotändaren med största annolikhet defekt. Är det ett distinkt tryck, men ingen gnista, kan det vara avbrott i kabeln från piezotändaren till tändstiftet (mindre troligt). Mer troligt är att det ligger något skräp i brännaren som överbryggar gnistgapet.

Pålle
 
F

F.d. 55238

Guest
Känns tändknappen mjuk och svampig, eller känns det ett distinkt tryck?

Om den är mjuk och svampig är piezotändaren med största annolikhet defekt. Är det ett distinkt tryck, men ingen gnista, kan det vara avbrott i kabeln från piezotändaren till tändstiftet (mindre troligt). Mer troligt är att det ligger något skräp i brännaren som överbryggar gnistgapet.

Pålle
Tack för dina tips. Det är väldigt svårt att komma åt brännaren. Kylskåpet satt med 4 skruvar för fler hittade jag inte. Skåpet sitter som om det vore limmat i golvet. Tändaren är distinkt och knäpper när man trycker till så tyvärr är det nog som du skrev sot som är problemet. Tack igen. Stefan
 
F

F.d. 55238

Guest
Går det inte att komma åt brännare från utsidan ?
Det brukar det på de flesta via nedre gallret.
Hej Per o Anne


Mitt ventilations galler sitter för högt upp för att komma åt brännaren.
Det finns däremot ett hål i golvet med myggnät som jag kan skruva bort och se om jag kommer åt den vägen.
Det får bli helgens äventyr.

Stefan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Per o Anne


Mitt ventilations galler sitter för högt upp för att komma åt brännaren.
Det finns däremot ett hål i golvet med myggnät som jag kan skruva bort och se om jag kommer åt den vägen.
Det får bli helgens äventyr.

Stefan

Det bästa är nog att du letar ordentligt efter de resterande skruvarna, ibland kan det finnas skruvar från skåpen bredvid, även baktill kan det finnas skruvar!
 
Toppen