• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåp

F

F.d. 50741

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd 116hk
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Ducato 14
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Kylsystem
nu har jag kikat och läst alla problem och svar på kylskåp som finns här, men inte hittat mitt problem. Jag undrar om någon finurlig gubbe/gumma kan komma med förslag om vad som är fel då mitt kylskåp inte fungerar på 12w eller på 220 el ? fungerar utmärkt på gasol, så jag använder det även då jag kör, antar att det är helt galet. Förslag emottages tacksamt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är tyvärr jättesvårt att gissa vad du har för fel. Även om det är de två strömkällorna som strejkar så har de inte direkt något gemensamt som påverkar båda.
Att 12V inte funkar kan vara att signalen från generatorn fattas vid ett relä som slår till just när generatorn laddar, eller reläet är trasigt, eller en säkring eller värmepatronen i kylskåpet.
Att 230V inte funkar kan vara termostaten i kylskåpet till 230V, eller värmepatronen.
Beroende av vilket skåp du har så kan det kanske bero på en eventuell omkopplare.
Men även om vi gissar rätt så är ju ändå enda alternativet att kolla upp om det stämmer att mäta var ström finns och inte finns tyvärr.
Enklaste sättet att ta reda på om värmepatronerna är hela är också att mäta.
Det är inte så svårt om du känner någon med bara lite grundkunskaper i el med ett mätinstrument så borde det gå snabbt.

"Helt galet" att alltid använda gasol är det väl inte heller, det är många som gör.
Särskilt i äldre skåp så brukar spänningsfall, klena ledningar och dålig effekt på värmepatronen till 12V drift under körning göra att skåpen inte håller kylan så bra, så många använder gasol även under färd och det funkar bra. Bör kanske ev. då kompletteras med lite avkännare som stänger av gasolen vid olycka m.m. Men om du håller dig här hemma så finns det ingen lag på det även om det kan vara bra att ha.
230V när man står still och uppkopplad till strömutag är ju helt ok. att använda, men ett kylskåp drar så lite gasol så det är inte helt nödvändigt heller.
Men det är klart att det skadar ju inte att kolla upp felen för det är ju synd om det inte funkar, kanske bara p.g. av några småfel.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50741

Guest
Tusen tack för svar, nu vet jag var jag ska börja leta felet. Förhoppningsvis är det nåt litet enkelt som är lätt att åtgärda.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Hej.
Det är inte galet att köra kylskåpet på gasol. Har vi gjort under alla
våra resor inom o utomlands under ca 17 år. Står också att det är ok i instruktionsboken.
Vi åker Hymer Starline-99. Inga problem. Glöm bara inte att stänga av gasolen när Du åker in och tankar!
Hoppas Du får hjälp så Du får igång 220 iaf. 12volt kan nog ta mycket kraft, generator tex.
Har Du elektrolux så har de ju serviceställen runt om i Sverige.:wink:
 
Toppen