• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp

Sv: Kylskåp

Jag tömde mina gamla 3x 90Ah gel på 6h så pass lågt att 12V bröts på låg spänning, vid en färjefärd med kyl/frys på 12V.

Min kyl/frys tar enl. typskylten 170w på 12 volt.
D.v.s. 56 ampere på 4 timmar.
Hur många ampere har du totalt?

Jag tömde mina gamla 3x 90Ah gel på 6h så pass lågt att 12V bröts på låg spänning, vid en färjefärd med kyl/frys på 12V.
JESUS, då måste batterierna varit jäkligt kassa eller en jäkla stor och dålig kyl/frys!

Kan nämna att vi har haft en frys med oss en gång då vi skulle långt upp i Norge och handlade mat i Sverige, då låg vi still en gång 2-3 dagar innan batterierna(2x100) tippade men det var en riktig frys med kompressor men den höll den runt -18 hela tiden.

En stor kompressor frys av type Waeco CF bruker under 50W når kompressoren jobber. Et lite 3 veis kylskåp drar over 150 W stort sett hele tiden, de store AES modellene ligger på rundt 200 W når de går på 12V.

En kompressor kyl går normalt under 30% av tiden.

JESUS, då måste batterierna varit jäkligt kassa eller en jäkla stor och dålig kyl/frys!

Kan nämna att vi har haft en frys med oss en gång då vi skulle långt upp i Norge och handlade mat i Sverige, då låg vi still en gång 2-3 dagar innan batterierna(2x100) tippade men det var en riktig frys med kompressor men den höll den runt -18 hela tiden.

Helt rätt!

Ja de var de, detta var sommaren 2015 och batterierna var från nov.2004.
Vid senare mätning så höll det mittre av 3 batterier endast 9V vid fulladdat,
så det sänkte hela banken :(
Har inte efter batteribyte testat hur länge jag kan köra kyl/frys på nya batterierna.
AES kylen/frysen tar ca.200W på 12V

Senast ändrad:

Klarar bodelsbatteriet av att driva ett kylskåp under ca 4 timmar

Oftast går bara dom "äldre" 3vägs kylskåpen på 12v via generatorn.
Alltså när bilen körs dom nya AES går att köra men tar Hårt på batterierna.

Bättre att lägga in några frysta 1 litersflaskor i kylen

Vad jag förstår är du bekymrad över en transport på färja att det blir för varmt i kylen. Innan du kommer dit kör kylskåpet på max under resan och stäng av helt på båten. Har själv åkt Gbg-Kiel 14 tim + lastning och lossning med ytterligare 1 tim utan problem. Inget i frysfacket hade tinat men det höll inte -18 men allt hade klarat sig så 4 tim är inget du behöver bekymra dig om.
Trevlig resa

Per-Åke

Tillbaka
Toppen