• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp slocknar

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej står i Tun med husbilen och kylskåpet har slocknat. Tog bort gallert på utsidan och ser att den gnistar och lågan tänds, ett knackande ljud hörs samtidigt, men när det knackande ljudet slutar så slocknar lågan. Är det någon som vet hur ,man fixar det?
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp slocknar

Hade samma problem för 3 veckor sedan,
byte av tändelektronik på verkstad fixade det.
Ser ut som en liten plastbox med en del trådar på
bla till brännaren.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

En blå? Vad kostadade det? Är på höst semester runt Skara, finns det någon verkstad i närheten som kan fixa det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp slocknar

Tendelektronikken har en tilbakemelding fra flammevakten, og om flammen er litt liten grunnet et sotflak vil det samme skje. Denne feilen løses lett med å blåse på selve brenneren. Et drikkestrå (sugerør) er et utmerket verktøy for å treffe.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

Har blåst med tryckluft, lågan är blå, tänder lätt men när gnistan slutar så slocknar lågan. Sitter en pryl ovanför glödpinnen, är det något som skall bli varmt och hålla gasen öppen?
Det är väll så spisen funkar, där finns två spröt, ett som gnistrar och ett som skall hålla gasolen på om jag fattar det rätt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp slocknar

Ja det er varmesensoren, om flammen ikke treffer denne så stenges gassen og gnisgeneratoren stopper også.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

Lågan är strax över 1 cm hög, är det förlågt? Hur gör man för att justera lågan? Kan man byta värmesensorn själv?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp slocknar

Mycket för lågt med en cm, i vårt fall var det gasventilen som slutat fungera..
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp slocknar

Det kan vara munstycket som är igensatt. Det sitter där gasolröret är skruvat mot brännaren. Ta försiktigt ut det och tvätta med sprit på t.ex. en tops.

Eller så är det tråden intilll värmesensorn som är glapp
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp slocknar

Hej, om du har den "runda" brännaren så skall lågan vara uppåt 6cm. men det måste vara mörkt när man kollar för i dagsljus så syns knappt lågan alls, och absolut inte höjden på den.
Det framgår inte heller årsmodell/modell på ditt kylskåp. Om det är ett nyare skåp så skall det vara full låga eller ingen låga alls beroende av om termostaten kallar på mer kyla eller inte.
Om det är ett äldre skåp så kan det vara ett som har en pilotlåga igång hela tiden och när termostaten kallar på kyla så tänds full låga upp. I det fallet kan det vara något fel så lågan hela tiden bara brinner med pilotlåga som endast brukar vara någon eller två cm. hög. Men den skall ändå vara tillräcklig för att hålla avkänningen för tänd låga nöjd.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

Tack för alla svar. Felet kom helt plötsligt, ganska säker på att lågan är så låg, det var mörkt inne i hålet så det syntes riktigt bra.
Skåpet är ett aes och sitter i en Burstner från 2004. Brännaren ser ut som ett rör med tvärskåror l överkant. Skall lågan omsluta värmekännaren?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

Så här ser munstycket ut. Ser ut som oite lila glas längst fram med ettt ytterst litet hål som det går att blåsa i genom.
 

Bilagor

  • 1506841830446-918920873.jpg
    1506841830446-918920873.jpg
    1,5 MB · Visningar: 61

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

Sår ser brännaren ut.
 

Bilagor

  • 1506842050354-1826748285.jpg
    1506842050354-1826748285.jpg
    2,4 MB · Visningar: 109

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

Det sitter en grön plastlåda där inne som det finns tre kablar anslutna till. Längst upp en svart till gnistsprötet sedan nedåt en röd, sedan en svart. När man startar kylen så hörs först ett donk, sedzn gär gnistan i gång och lågan tänds, gnistsprötet blir jlusbrandgul, ett andra donk kommer, gnistan håller på några sekunder efter det, närgnistan slutar så slocknar lågan.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

Om jag drar ut den översta svarta kabeln så blir det samma procedur, med undantag för att gnistan går hela tiden och lågan brinner hela tiden. Är det någon fara med att ha det så ett par dagar tills vi kommer hem?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp slocknar

Hej, jaha du har den lite mer ovanliga långdragna brännaren.
Men lågans höjd verkar ju inte i alla fall vara problemet utan bara funktionen.

Ingen annan än du skall nog ta ansvaret om du kan köra som du testat dig fram till.
Frågan som ställs blir ju. Om lågan blåses ut och av någon anledning inte tänds upp igen av gnistan..... Slutar då gasen att strömma efter kanske 15 sekunder, för just att gasen stängs av om lågan inte brinner är väldig, väldigt, väldigt :oops: viktigt.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp slocknar

hej, är tillbaka hemma nu, har legat på el-platser hela tiden och regnet har öst ner så det har inte varit läge att stå ute och felsöka. Kylskåpet finns i en burstner från 2004 och skåpet heter 7505.
Eftersom gnistan är bra, lågan tänds lätt och snabbt och det där dunket kommer först en gång den slutar att gnista och sedan en gång till och och lågan slocknar. De verkar ju som att det är det värmekännande sprötet som inte ger signal att hålla lågan tänd utan att det gnistar. Det är ett smalt rör som slutar i en vit plastmojäng med en sorts snabbfäste med två kablar som sätts fast in motsvarande fäste i en plåtlåda. Någon som håller med mig?
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
20180127_114345.jpg 20180127_114357.jpg Hej på er alla, problemet löst. Här är en beskrivning på åtgärderna jag gjorde, hoppas att den kan hjälpa någon annan också.
Hade som sagt ett problem med vårat kylskåp. Jag fick då många förslag på vad det kunde vara för fel men inget av dom gav resultat på just detta fel.
Vi körde vidare under hösten men såg till att vi bara stod på elplats för kylskåpets skull. Jag ringde till en verkstad som jag tror ligger i Lidköping tror jag och fick ett bra tips så nu funkar kylskåpet.
Det lilla sprötet som sitter vi lågan och känner av om det brinner har ett smalt kopparrör lödat i änden. När sprötet blir varmt så alstras det en väldigt svag ström som leds av kopparröret upp till en grå plastgrunka där det är fast skruvat. Inne i plastgrunkan så finns det ett litet kretskort där två elkablar svart och röd, går in och en liten stav som skall kunna röra sig några millimeter och hålla lågan tänd hela tiden.


Det finns tre olika fel som kunde upp komma förutom att kretskortet brakat ihop.
1. Oxid mellan skruvanslutning så att den ytters svaga strömmen inte orkar gå över.
2. Att staven har fastnat.
3. Att kontakten som går in på kretskortet har oxiderat.
Jag tog bort plastgrunkan och öppnade plastskyddet, det sitter några klämmor som man kan hålla isär.
I mitt fall var det staven som av någon anledning gick trögt, efter lite joxande fram och tillbaka så gick den åter lätt. När jag tog bort kontakten så var stiften lite små gröna av oxid, jag rensade både honan och motsvarande på kretskortet. Förskruvningen såg bra ut, så jag satte ihop allt igen och tryckte på tändknappen på skåpet några gånger så att gasen skulle komma fram och sedan brände lågan som den skulle. testade att tända flera gånger och än så länge så funkar kylskåpet.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Kul att det uppskattas, skulle finnas nåt ställe här där man lägger medlemmars egna reparationer som det har kommit en lösning på.
 
Toppen