• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp "renovering"

F

F.d. 25279

Guest
Hej

Har tänkt ge mitt gasolkylskåp från -93 en "total makeover"
Var inte riktigt nöjd med kylan förra sommaren.
På programmet:
Rengörning brännare
Sotning skorsten
Montering datafläktar
"Rulla runt" samt 220v körning uppochned
Ev byte kylpasta.

Ett par frågor
1 . När jag tog loss gasolanslutningen så såg jag något
som ser ut som ett litet filter i anslutningen mot gasolvredet på kylen.
Normalt??
filter.jpg

Nästa fråga. Sitter en fläkt med termostat på kylen .
Den skall bytas mot datafläktar .
Men termostaten?
Behålla? Någon som känner igen den?
Placering?

termostat.jpg

/Ljungberg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

Misstänker att "filtret" är ett flamskydd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp "renovering"

Vi har en likadan fläkt som du har med termostaten i motsvarande placering, och för oss fungerar den utmärkt. Har du kollat om den fungerar? Jag betvivlar att datafläktar blir effektivare, och termostatregleringen är ju en riktigt bra finess? :)
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

Hej Montreal

Fläkten är nog bra i sig, men min låter som ett reaplan utan ljuddämpare.
Glappar rejält i lagret. Därför byte.
Termostat har jag tänkt och ha, frågan är
om placeringen och "typen" är optimal.

/Ljungberg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

-
 
Senast redigerad av en moderator:

Gröna Bussen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
7149
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp "renovering"

Lasslj: Fråga: Var det bara då du använde gasol, som kylan inte var godkänd? Så är det i mitt fall. Mycket bra kyla på 220V lite sämre på 12V, samt värdelös,på gasol.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

Hej 'gröna bussen'
Nja, funkade bra på el.
12volt ej testat
Någorlunda på gasol.
Sämre när det blev varmt
samt att fläkten gick nästan i ett.
Mer eller mindre kasst.

/Ljungberg
 

Gröna Bussen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
7149
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp "renovering"

Lasselj: Tror du det kan vara idé att "rulla" skåpet några varv, även fast det fungerar
bra på 220V? Har det något att göra med gasolen. Jag lät sota och byta brännare ifjol.
Det kostade 800 spänn och blev inte ett dugg bättre. Jag har senare själv även isolerat
delar bak på skåpet, samt även fixat större ventilation. Nu har jag också tänkt montera
någon variant av fläkt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp "renovering"

Hej lasselj, filtret är helt enkelt ett filter så ev. skräp inte följer med in i kylen till kranar m.m. och till slut hamnar i det lilla munstycket som sitter klämt mellan rörnippeln och den ca. 1dm. långa fyrkantiga hylsan som brännaren sitter i. Dra ut det och köp ett nytt filter. Det kan hålla mot gasflödet om det är smutsigt och ibland nästan lite "oljigt" eller fuktigt.

Jag har använt den gamla termostaten i mitt kylskåp och den är placerad som din. Den sköter nu mera om tre st. mindre datafläktar som sitter i bredd och täcker/blåser upp på hela elementet. Min termostat verkar ligga mycket bra i temp. När det är soligt och varmt så går fläktarna ofta, på kvällen ibland och på natten någon enstaka gång, och om det är en kall natt så startar de inte alls.

När du ändå håller på så sätt dit ny kylpasta bakom kylplåten, och när du har plockat loss brännaren/den fyrkantiga hylsan (har du den med ett runt brännarmunstycke i ?) akta hålet i det lilla munstycket som sitter där och pilla inte med något hårt i hålet för under mikroskåp så ser man att hålet är rektangulärt.
Hålet som går in i den fyrkantiga hylsan brukar det vara mycket rost inne i. Man skall inte ge sig innan man får in ett 1/4'' borr ända fram till brännarmunstycket.
När du är klar och om du har det runda brännarmunstycket så skall min.-lågan vara ca. 1,5 till 2cm hög och full-lågan skall vara 5 till 6cm hög. (Måste kollas i mörker, annars ser man knappt inte lågan alls.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

Hej Gröna bussen

Tanken med rullning och 220 körning är väl den att jag inte kan säga
"hur" bra det funkade på 220. Bara "att" det funkade, hade liksom ingen koll på vad termostaten stod på.
Tänker som så att det kanske kämpade på ordentligt vid nätspänning,
och vid gasol orkade det inte fullt ut.
Sen när jag ändå har plockat ur det så kan det lika gärna få en "helomgång"
"Hängslen och livrem" du vet.
Hör av mig om resultatet.
Skall försöka få tillbaka det under nästa vecka (V13 2012)

/Ljungberg
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp "renovering"

hej..

Jag har -10 i frysfack och +10 i kylen på full effekt..
Precis bytt kylpasta och ökat kontakt arean mot flänsen genom att ta bort en del av skumisoleringen..

Väntar med spänning hur det reagerar i temp nu ;)

Misstänker även kraftig beläggning i skorstenen då nätdrift eller 12v gör skåpet mycket kallare.. när ni rensar skorstenen, anv ni kemikalier eller bara en flaskborste?

brännaren var dessutom full med rostflagor...

/Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp "renovering"

Flaskbørste er verktyget :)

Det finnes en detaljert beskrivelse av hvordan en renser skorstenen, med bilder. Også blikkspiralen inne i skorstenen er viktig, når en tar ut denne så løsner mye av soten med en gang. Resten må skrubbes ned med børsten.

Hadde selv et gammelt rensesett for hagle, børsten til det settet var suverent - desverre var det noen som "lånte" settet og rotet det bort. Løs børste og snor til å trekke børsten gjennom røret løste problmet med at det er f.... trangt når skapet står på plass.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

Sent svar är bättre än inget.

Efter att ha sotat skorsten och brännare, lagt på ny kylpasta samt rullat runt ett par ggr så monterades skåpet tillbaka.Passade på att montera ett antal datafläktar baktill oxå.
Efter denna "rundsmörjning" så fungerade skåpet faktiskt riktigt bra.
Har bara kört med gasol.
Man märker dock hur känsligt skåpet är för sol. vind och vinkel.
Använder en "vattenpassapp" i mobilen så man ställer sig någorlunda i samma vinkel när man stannar en längre stund.

/Ljungberg
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

Jag är inte säker på att mer kylning av skåpets kondensor ger bättre kyla. förhållandet värme och kylning är inte ett linjärt förhållande.
Förångare = den del där kylans skapas
Kondensor= den del där kylmediat återgår till flytande och kyls i den synliga kylaren
I så fall skulle det ju vara fläktar på alla kylskåp av denna typ, eller större kondensor.
Tvärt om är processen konstruerad för att vara optimal vid vissa omgivnigstemperaturer och luftgenomströmning.
Där är ju därför det finns termostat.
Att sätta dit starkare fläktar och låta de gå alltid kanske inte alls ger mer kyla.

Lågans storlek vid gasdrift är däremot viktig, som Jankro nämner.
Igensatt munstycke i brännaren ger för liten låga och det blir inte nog med värme för att få igång systmet.
Lågans storlek, 3 - 5 cm eller ett tydligt brusande ljud från brännaren kan vara ett sätt att avgöra saken.
Viktigt är att det inte finns skit i gasledningen som sätter igen munstycket.
Blås gasledningen innan du ansluter röret till brännaren.

Själv har jag insett att gasdrift är det som åldrar skåpet mest, och kör oftast på 12 V när bilen går. Dvs var rädd om brännaren.

En fråga till Ljungberg, var det mycket att sota? i skorsten och värmekanal?
Blir det mycket sot och igensatt där?
Är det lönsamt att försöka sota?


de
Roy
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Kylskåp "renovering"

Skåpet/bilen är en -93'a. Vet inte om det gjorts någon service på det förut. Använde en flaskborste.
Inte var det några större mängder som följde med ut.
Men det fanns iaf sot.
/Ljungberg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp "renovering"

Husbiler som hovedsaklig går i Sverige har ikke store problemer med sot, men om det er brukt spansk butan så kan skorstenen gro helt igjen på en vinter. Samme sak om en ved fylling av tuben får mye olje, det er alltid litt oljerester i gasol / LPG, men konsetrasjonen kan bli høy om en fyller hos noen som har hatt noen dager pause og har rett nivå igjen i lagringstanken.
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp "renovering"

Är det någon som vet vid vilken temperatur fläkttermostaten sluter.

/Rickard
 
Toppen