• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp på färja

F

F.d. 3727

Guest
Sv: Kylskåp på färja

Det här blir mer och mer intressant med avseende på 12voltsdrift.
Tänker göra så här: Skall fylla kylskåpet och med gas eller yttre el kyla ner till min temp vid en utetemperatur +18 grader och fullt laddat bodelsbatteri.
Tempmätare ansluten till kylskåpet och voltmätare ansluten till bodelsbatteriet. Start tolvvoltsdrift och
sedan är det bara att vänta och se hur länge kylan håller innan risk för djupurladdning inträder.
Resultatet kommer jag att redovisa i detta forum men det dröjer tills vi har hämtat ut bilen från vinteridet.

mvh. Olle.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp på färja

Hej Roger! Jag hade kompressor kylskåp och jag trodde att det var samma i bilen för jag har inte tittat så noga i pappren än vad som gäller i bilen.
Mvh Frank
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

För Islandsresenär: Vi var i Island och Färöarna i somras. Huvudkranen skall ju vara avstängd, men det fanns bra kylskåp i hytten så det behövs inte annat än transport från bil till hytt.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Kylskåp på färja

Vi överfart från Skåne till Tyskland för några år sedan, fick vi stå i det fria med gasolen på.

Men ogynnsamma vindar blåste in genom ventilationsöppningen, och brännarens låga brann fel, med sotig låga.

Samt när vi skulle fortsätta färden efter 6 timmar på färjan, stank det förbränd plast i hela bilen.
Stor oro uppstod att allt var åt fanders.

Detta innebar att vi fick reparera kylskåpet i Tyskland, de har bra löner där.

Så numer när vi åker hem med goda korvar från kontinenten, hjälper vi kylan i avstängt skåp med isklampar
Stephan
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

För att kanske tydligare se skillnaden i energiförbrukning mellan absorbtionskylskåp och kompressorkylskåp kan man titta på följande tabell:
FörbrukningKylskåp.jpg

Detta gäller ett litet kylskåp på c:a 50 liter i båda fallen och siffran 8 Watt är ingen felskrivning, det är genomsnittsförbrukningen när innehållet i kylskåpet en gång har kylts ner.

Den sämre verkningsgraden i ett absorbtionskylskåp gör att de går på maxeffekt största delen av tiden och på 12V finns ingen termostat inkopplad som slår till och från strömmen så på 12V drar absorbtionsskåpet 100W kontinuerligt.

Ett större absorbtionskylskåp drar proportionellt mera ström och det kan bli problem om man har ett förbrukarbatteri med lägre kapacitet.

Här finns en ganska djupgående diskussion om fördelar och nackdelar med absorbtions- resp kompressorkylskåp:
Byta Kylskåp hjälp! - Husvagn & Camping

Där finns också en hänvisning till var man kan beställa testresultatet från en jämförande test av några olika kompressorkylskåp avsedda för fritidssektorn:
Thermoprodukter AB, tel 0480-150 80.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kylskåp på färja

Hej!

Jag hade tidigare ett absorbtionskylskåp 12V/230V/gasol i husbilen och ständiga problem!

Idag har jag ett 12V kompressorkylskåp från Isotherm och inga problem!

Begriper inte varför husbilstillverkarna envisas med att bygga in absorbtionskylskåp i nya husbilar! Begriper heller inte att kunderna accepterar föråldrad teknik i nya och dyra husbilar.

Jappe
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

Där har man fördelen med 120w solpaneler och batterier på 255 amp + 120 amp :) = ingen gasoldrivet kylskåp alls utan bara 12 volt .

Jag hade nog kört på för fullt med gasolen och sett till så det blev så kallt som möjligt i kylskåpet 10 timmar före avfarten ( om man nu inte fick lite ström av färjan ) och stängt av sedan skulle tempen gått ner så långt så det skadat maten så hade jag köpt ny .
Men som någon skrev det finns ju mat i Polen .
 
Toppen