• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp på färja

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Hur gör man med kylskåpet på färjan? Är det tillåtet att ha igång det på gas?
Tänker inte på de korta överfarterna, men tex Karlskrona-Gdynia som tar drygt 10 timmar?
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

Som jag ser det beror det lite på var du hamnar. Står du på ett öppet däck - behåll skåpet igång. Står du under däck - stäng av det. Om, nu inte besättningen meddelar annat vid ombordkörningen.

mvh
Hymer
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kylskåp på färja

Jag skulle nog rekomendera att du handlar på Polska sidan.
Bra sortiment och billigare än i Sverige.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kylskåp på färja

Du skall ABSOLUT inte ha på kylskåpet på gas. Tänk om en bil bredvid står och läcker bensin. Hur stor blir smällen tror du??

Tala med personalen och fråga om du får koppla in dig på 220 Volt.
Är det en Stena Färja så skall du stänga huvudkranen till Gasolen.

Jag har personligen varit med om att ta fram dom reglerna.

Hls kurt. f.d. anställd på Stena.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Kylskåp på färja

tror att all seriösa rederier förbjuder att ha gasol flaskor öpnna på färjor, oavsett om husbilen står på däcket eller innne. Finlands färjor besättningen kan t.o.m. kolla att flaskorna är stängda, inte enbart någon huvudkran. Allt detta av säkerhetsskäl.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

här http://www.srv.se/Shopping/pdf/22389.pdf finns en liten trevlig broschyr från Räddningsverket om gasol som jag tipsat om tidigare

på sidan 10 kan man läsa att det är förbjudet att medföra öppen eld på bensinstationer och färjor
det handlar således inte om rederierna är seriösa eller ej, myndigheterna har beslutat att det är så
de seriösa rederierna kan däremot tillse att reglerna efterlevs, det är lite si o så med det har jag erfarit från våra resor, Scandlines t ex har ingen som helst koll
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp på färja

Kolla med personalen när du kör ombord och be om en 230V anslutning. Jag har vid ett par tillfället
löst problemet på detta sätt. Senast på färjan mellan Dubrovnik och Bari (7,5 tim).
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kylskåp på färja

Därför att då får Du ha ett mycket stort batteri
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

Kör skåpet på högsta effekt ett dygn innan du stänger gasolen, ha sen en skön överresa.

Fråga till Nyfiken. Hade du gasolkylskåp i båten.

Hade själv ett kompressorskåp och dom är strömsnåla.
 
Senast ändrad:

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

Motorn dvs. generatorn måste ladda mellan 13,2 till 14,2 volt för att kylskåpet skall gå på bodels batteriet
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja

Normalt är det inga problem att få koppla 220v.Säg vid bokningstillfället att du vill ha el.På Finlandsfärjorna fungerar det utmärkt.12 V kommer ej ifråga eftersom den normalt fungerar bara när motorn är igång.Gasol är absolut förbjudet.Flaskan måste vara avstängt och plomberat med en tejpsigill som man erhåller från incheckningen,så åtminstone på Finlandsfärjorna.Gasolutrymmet får ej vara låst under färden och luckan skall vara märkt med gasolflaskasymbol.Dekalen får man vid incheckninen.Trevlig resa.
 
Toppen