• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp på 12 v

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej.
Jag undrar om det går att köra kylskåpet på 12 volt när bilen är igång.
Jag får bara upp röd varningsruta när jag sätter över kylskåpet i 12 volts läge.
Kylskåpet är av modellen RMDT8555.
Det funkar utmärkt när jag kör på Gasol och 220 volt.
 

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Så om man har gas påkopplat så ska det automatiskt gå över till 12v när man startar bilen? Vi har alltid haft kyla i kylskåpet när vi kört bilen men jag har trott att det då gått på gas. När jag trycker in 12 V och bilen är igång så blinkar varningslampan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Enligt specifikationen skall skåpet ha AES, automatiskt energival. Är det inställt på detta så skall det koppla över automatiskt, med en fördröjning när du stannar motorn. Då går det på el en stund efteråt, till exempel för att kunna tanka utan att gasoldriften startar. För att AES skall fungera skall det sitta en säkring i elektroblocket. Kolla att den sitter där och är hel Det går också att köra skåpet med manuellt val av energikälla.

//Michael, medlem
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag såg nu att det är ett aes skåp. Jag gick efter ett dometicskåp.
AES var benämningen på de kylskåp som med automatiskt energival (Automatic Energy Selector) som Electrolux introducerade på sent 1980-tal (eller var det tidigt 1990-tal).

När sedan fritidsfordonsverksamheten fördes över till det då nybildade Dometic, övertog givetvis detta företag beteckningen AES.

Att sedan AES i vardagligt tal kommit att bli benämningen på kylskåp med automatiskt energival – oavsett fabrikat – är en hel annan sak.

(Jämför hur alla skotrar – oavsett fabrikat – kom att kallas "Vespa", trots att detta var namnet på et fordon från företaget Piaggio.)

Pålle
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Som kuriosa kan jag nämna att namnet Electrolux var upptaget i USA varför kylskåpen till mobile homes salufördes under namnet Dometic som väl ska anspela på domestic (inhemsk). Kylskåpen tillverkades i Motala och skeppades till USA. Var själv med och utprovade och tillverkade de första AES-kylskåpen i början på 1980-talet. Sedemera delades Electorlux och fritidsprodukterna lades i ett eget bolag, Dometic, och kylskåpstillverkningen flyttades från Motala till USA , tror det var 2010. Övriga prosuktionsorter var Vianden, Luton och Siegen där mindre kylskåp tillverkades under namnet Electrolux.
 
Toppen