• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp/Luftfjädring

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Efter installation av luftfjädring bak på min plåtis så fick jag dålig kyla i kylskåpet. Tog ett tag att förstå sambandet. Då bakdelen höjdes 10 cm fungerade inte kylen längre. Efter att jag körde upp på klossar fram kom kylan tillbaka. Det är ju för dåligt att det ska vara så. Om man installerar kompressor kylskåp så är ju problemet löst. Så när jag kör så har jag minitryck i bälgarna för att kylskåpet ska fungera optimalt. Tänkte att denna info kunde ev hjälpa andra med samma problem.
//Glädjen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Efter installation av luftfjädring bak på min plåtis så fick jag dålig kyla i kylskåpet. Tog ett tag att förstå sambandet. Då bakdelen höjdes 10 cm fungerade inte kylen längre. Efter att jag körde upp på klossar fram kom kylan tillbaka. Det är ju för dåligt att det ska vara så. Om man installerar kompressor kylskåp så är ju problemet löst. Så när jag kör så har jag minitryck i bälgarna för att kylskåpet ska fungera optimalt. Tänkte att denna info kunde ev hjälpa andra med samma problem.
//Glädjen

Det låter ju väldigt underligt, din bil måste stå väldigt mycket på näsan eftersom kylen krånglar, finns det något speciellt skäl att köra med så
högt tryck i luftfjädringen att bilen höjs så mycket?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det kanske är en kombination av luftfjädring, och den vanliga kollapsade framfjädringen?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Vi har också en plåtis med luftfjädring på bakvagnen, och som du beskriver står den också lite på näsan när vi pumpar upp fjädringen till det rekommenderade trycket (300 kPa +/- 50 kPa under färden). Systemet installerades år 2020 och det fanns aldrig ett problem med kylskåpet hittills, varken under färden eller under parkeringen när bilen stannar vågrätt. Enligt min manual klarar kylskåpet lutningar upp til 8 grader.
Kanske finns det ett dolt fel på din kylskåp som syns nu när bilen har en viss lutning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi har också en plåtis med luftfjädring på bakvagnen, och som du beskriver står den också lite på näsan när vi pumpar upp fjädringen till det rekommenderade trycket (300 kPa +/- 50 kPa under färden). Systemet installerades år 2020 och det fanns aldrig ett problem med kylskåpet hittills, varken under färden eller under parkeringen när bilen stannar vågrätt. Enligt min manual klarar kylskåpet lutningar upp til 8 grader.
Kanske finns det ett dolt fel på din kylskåp som syns nu när bilen har en viss lutning.
Är detta rekommenderat tryck för en plåtis, oavsett bakre överhängets storlek, eller är det ett "generellt rekommenderat tryck för husbilar" oavsett typ?

Pålle

PS
På vår enkelaxlade, Transit-baserade 4,1-tons 7,5-metersbil har vi funnit ca 220 kPa vara lämpligt tryck vid normal semesterlast.
DS
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Det låter ju väldigt underligt, din bil måste stå väldigt mycket på näsan eftersom kylen krånglar, finns det något speciellt skäl att köra med så
högt tryck i luftfjädringen att bilen höjs så mycket?
Jag har mellan 1-3 bar i lufttryck, lagom är ca 1,5 beroende på last.
Vi har också en plåtis med luftfjädring på bakvagnen, och som du beskriver står den också lite på näsan när vi pumpar upp fjädringen till det rekommenderade trycket (300 kPa +/- 50 kPa under färden). Systemet installerades år 2020 och det fanns aldrig ett problem med kylskåpet hittills, varken under färden eller under parkeringen när bilen stannar vågrätt. Enligt min manual klarar kylskåpet lutningar upp til 8 grader.
Kanske finns det ett dolt fel på din kylskåp som syns nu när bilen har en viss lutning.
Bilen lutar 9’ när jag har 2.0 bar i tryck.
Har nu sänkt trycket till 1,1 bar och då är jag under 8 ’. Kylen fungerar bra och bilen går stadigt.
Har ingen kollapsad framfjädring. Bilen lutade framåt även utan luftfjädring.
Ännu en lärdom av den fantastiska husbilsvärlden.
Trevlig helg
Glädjen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har mellan 1-3 bar i lufttryck, lagom är ca 1,5 beroende på last.

Bilen lutar 9’ när jag har 2.0 bar i tryck.
Har nu sänkt trycket till 1,1 bar och då är jag under 8 ’. Kylen fungerar bra och bilen går stadigt.
Har ingen kollapsad framfjädring. Bilen lutade framåt även utan luftfjädring.
Ännu en lärdom av den fantastiska husbilsvärlden.
Trevlig helg
Glädjen

Det låter ju fortfarande som en väldigt kraftig framåtlutning, du ligger ju fortfarande på gränsen till vad kylskåpet klarar.
Antingen är ju din bil extremt lätt bak så att luftfjädringen även vid låga tryck lyfter för mycket, eller så är den för låg fram,
och då behöver du kraftigare framfjädrar. Har du vägt axelvikterna på bilen, eller vad var skälet till luftfjädringen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Många husbilar skulle behöva hjälpfjädring fram istället.
"kollapsad framfjädring" är ju mer ett uttryck för överbelastad fjädring, de flesta här förstår nog, många husbilar går på näsan, att då montera hjälpluftfjädring bak förvärrar bara situationen än mer.
När husbilen bottnar bak, utan att nått totalvikten, ja då kan man montera hjälpluftfjädring bak, men öka inte trycket mer att att husbilen står i våg.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Det låter ju fortfarande som en väldigt kraftig framåtlutning, du ligger ju fortfarande på gränsen till vad kylskåpet klarar.
Antingen är ju din bil extremt lätt bak så att luftfjädringen även vid låga tryck lyfter för mycket, eller så är den för låg fram,
och då behöver du kraftigare framfjädrar. Har du vägt axelvikterna på bilen, eller vad var skälet till luftfjädringen?
Bättre köregenskaper, fantastisk stor skillnad mot tidigare. Har fått en helt ny bil efter installation av luftfjädring. Rekomenderas verkligen.
Kylskåpsfeågan är ju löst. Axelvikterna är helt ok.
Har vägt ett antal gånger.
Så nu är jag supernöjd.
 
Toppen