• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp - Jordfelsbrytare

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Dessa kylskåp. Nu är det min tur att svära över Dometic. Modell RML
8555, Typ C40/110. LMC 2013. Problem: när jag efter vinterförvaringen försöker starta kylskåpet på 230 volt löser jordfelsbrytaren ut. Skåpet fungerar på gas. Jag hittar inga andra 230 voltsfel i bilen. Upprepade försök ger samma resultat. Jag har bytt säkringar. Pratade idag med en Dometickille som tror att elpatronen pajat. Det kan jag förstå, men varför löser jordfelsbrytaren ut?
 
Senast ändrad:
Lösning
Facit. Ni som trodde att elpatronen var trasig hade rätt. Felet åtgärdat av Motorcamp i Märsta. Nära Arlanda.
kostnad 3.800:- vilket verkar vara ett standardpris. Nu är det bara att packa in pilsnern igen. Tack föra alla svar.

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Hade jag bott nära dej så skulle jag hjälpa dig med att testa det jag sagt åt dig .
Alla vi har ju olika kunskaper ock erfarenheter som du säger . Det måste man ju acceptera !
Leffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Koppla bort elpatronen bakom kylskåpet o driftsätt bilen.....OK?
mät dom trådar du kopplat loss som går till elpatronen. Nu mäter du mot jord. Där ska vara oändligt motstånd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för ditt råd. Men jag förstår inte vad som skulle vara konstigt med tråden. En ganska enkel förfrågan om tips och ideér. Från någon som inte är så bevandrad i elfrågor.

Jag tycker det är konstigt att flera av svaren du får utgår ifrån att du har elutbildning, och hade du haft det, så hade du ju inte frågat.
Jag tycker inte man ska tipsa om att koppla si och så med 230V i t.ex husbilen, ifall man inte är insatt, minsta misstag, så kan man trilla av pinn :(
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag tycker det är konstigt att flera av svaren du får utgår ifrån att du har elutbildning, och hade du haft det, så hade du ju inte frågat.
Jag tycker inte man ska tipsa om att koppla si och så med 230V i t.ex husbilen, ifall man inte är insatt, minsta misstag, så kan man trilla av pinn :(
Klart jag hoppades på att någon skulle visa bilder på hur man ska göra men nu är det som det är. Bita ihop och gilla läget.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tycker det är konstigt att flera av svaren du får utgår ifrån att du har elutbildning, och hade du haft det, så hade du ju inte frågat.
Jag tycker inte man ska tipsa om att koppla si och så med 230V i t.ex husbilen, ifall man inte är insatt, minsta misstag, så kan man trilla av pinn :(
Skulle alla ha utbildning för allt som det diskuteras om här så skulle det bli rätt tyst.
Som tur är så vet ju dom flesta av oss våra egna begränsningar och ger oss inte in i saker vi inte behärskar. Vilket även framkom först i slutet på tråden att Draumur inte gör när det gäller elen.
Själv kopplar jag hejdlöst trots avsaknad av elutbildning men har rätt bra koll.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hehe... Roger :)
Ja tyst blir det aldrig här, som tur är.
Det är väl igentligen bara 230V el samt möjligen bromsarna som man kanske inte ska uppmuntra oerfarena att ge sig på.
Nu tror jag de flesta här inser sina ev. begränsningar och tar kloka beslut i sitt husbilsskruvande.
Men det låter så lätt jämt när de invigda talar om var felet sitter och vad orsaken är, hur svårt kan de va :p

Nu rullar vi snart iväg på årets premiärtur :D:bye:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är väl igentligen bara 230V el samt möjligen bromsarna som man kanske inte ska uppmuntra oerfarena att ge sig på.

Du glömde (minst) tre saker:

1) 12 V-systemet. (Höga strömmar kan vara väl så farliga som höga spänningar.)
2) Gasol-systemet.
3) Den säkerhetsventilation (golvventiler, takventiler, självventilerande takluckor etc.) som fordonet är försett med. (Argumentet "vi är bara 2, och bilen är gjord för 4" håller så länge du själv äger bilen, men som begagnad kanske den säljs till en 4-personersfamilj som inte blivit informerad om att säkerhetsventilationen är delvis strypt.)

Pålle
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi är väl olika men jag är övertygad om att dom flesta av oss själva kan avgöra om det är något man skall ge sig in på eller inte. Känns inte som att det är något direkt grupptryck här heller som tvingar folk att göra det dom inte känner sig trygga med. Kanske snarare tvärt om.
Jag skulle absolut inte vilja vara utan alla tips och idéer som hör till kategorin"svårt".
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vi är väl olika men jag är övertygad om att dom flesta av oss själva kan avgöra om det är något man skall ge sig in på eller inte. Känns inte som att det är något direkt grupptryck här heller som tvingar folk att göra det dom inte känner sig trygga med. Kanske snarare tvärt om.
Jag skulle absolut inte vilja vara utan alla tips och idéer som hör till kategorin"svårt".
Håller med. Om man kan behöver man ju inte fråga.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag tycker det är konstigt att flera av svaren du får utgår ifrån att du har elutbildning, och hade du haft det, så hade du ju inte frågat.
Jag tycker inte man ska tipsa om att koppla si och så med 230V i t.ex husbilen, ifall man inte är insatt, minsta misstag, så kan man trilla av pinn :(
Du tycker alltså mitt svar va fel o borde aldrig skrivits?
 
Toppen