• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp - Jordfelsbrytare

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Dessa kylskåp. Nu är det min tur att svära över Dometic. Modell RML
8555, Typ C40/110. LMC 2013. Problem: när jag efter vinterförvaringen försöker starta kylskåpet på 230 volt löser jordfelsbrytaren ut. Skåpet fungerar på gas. Jag hittar inga andra 230 voltsfel i bilen. Upprepade försök ger samma resultat. Jag har bytt säkringar. Pratade idag med en Dometickille som tror att elpatronen pajat. Det kan jag förstå, men varför löser jordfelsbrytaren ut?
 
Senast ändrad:
Lösning
Facit. Ni som trodde att elpatronen var trasig hade rätt. Felet åtgärdat av Motorcamp i Märsta. Nära Arlanda.
kostnad 3.800:- vilket verkar vara ett standardpris. Nu är det bara att packa in pilsnern igen. Tack föra alla svar.

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om du drar ut elpatronen ur höljet den sitter i (den sitter pressad mot köldmedieröret), vilket du ändå behöver för att byta den, och hänger den fritt i luften så kommer troligen inte jordfelsbrytaren att lösa ut.
Å andra sidan, beror på hur gammalt skåpet är (garanti) om du bara kopplar bort elmatningen på skåpet så håller också jordfelsbrytaren.
Sedan kör du skåpet på enbart gasol. Det går många år på gasol mot vad det kostar att byta elpatron.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Detta är lite lurigt, du kan hamna i en tankevurpa. Viktigt att veta att allt annat 230 volts utrustning är avstängt. Om något eller några andra produkter ger ett jordfel på 20 mA och du startar kylskåpet som har ett fel på 5 mA så upplever du det som att det är kylen det är fel på när jordfelsbrytaren löser ut. Men det är det inte.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Detta är lite lurigt, du kan hamna i en tankevurpa. Viktigt att veta att allt annat 230 volts utrustning är avstängt. Om något eller några andra produkter ger ett jordfel på 20 mA och du startar kylskåpet som har ett fel på 5 mA så upplever du det som att det är kylen det är fel på när jordfelsbrytaren löser ut. Men det är det inte.
Jag har kollat alla andra 230 volts användare. Allt fungerar. Har också stängt av allt och bara prövat kylskåpet. Tror du att det kan vara jordfelsbrytaren det är fel på?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om du kommer åt elanslutningen till kylen utifrån genom nedre gallret kan du ganska enkelt koppla in 230 volt direkt där från t.ex. huset och därmed enkelt utesluta allt annat i bilen. Givetvis använder du en skarvsladd som är kopplad till ett uttag säkrat av en jordfelsbrytare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
På LMC 2013 (vår förra bil) går 230V i ett eget kablage med en form av kopplings/skarvblock på flera ställen under skåp och golv.
Enklast att ringa in om det verkligen är kylen och utesluta allt annat är nog att koppla på ny matning direkt bak på skåpet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Menar du då elpatronen i kylskåpet? Den stora elpatronen som styr värmen i husbilen fungerar som vanligt. Dometickillen förklarade att dessa kylskåp har ingen kompressor utan kylan bildas av en elpatron.
Jag sätter en tjuga på elpatronen i kylskåpet.
Det blir överledning mellan värmeledningen och höljet i elpatronen och då löser jordfelsbrytaren. Inte ett ovanligt fel
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Tack för svar. Jag har fått tid på tisdag hos en Dometicservice. Men nu ska jag i alla fall ut och försöka följa kablarna för att se om någon mus varit framme. Gäller bara att lista ut vilken som är kylskåpskabeln. Att koppla in extern el i kylskåpet vågar jag mig inte på.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
230V är väl redan extern? ;)
Men jag förstår ungefär hur du resonerar, men om du letar rätt på kylsåpets 230V-kontakt och ansluter den via en egen jordfelsbrytare (i huset, t.ex) så är det inga problem.

/Ingvar
Jo, jag menar förstås el utifrån direkt in i kylskåpet. Jag har tittat bakom serviceluckan men begriper inte hur jag ska få in en elkontakt där. Där är ju massor av kablar. Alla har vi olika kunskaper. I mina ingår tyvärr inte särskilt mycket el. Och allra helst inte 230 volt. Men tack för svar.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Du fick ju svaret i första inlägget.
Har man inte elkunskap så rör ingenting.
Anlita proffs att åtgärda felet är mitt råd i denna konstiga tråd.
Tack för ditt råd. Men jag förstår inte vad som skulle vara konstigt med tråden. En ganska enkel förfrågan om tips och ideér. Från någon som inte är så bevandrad i elfrågor.
 
Toppen