Kylskåp (gasol/batteri)

Micke & Yvonne

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
7610
Hur gör ni när ni är ute och åker, har ni kylskåpet ställt på batteri eller kör ni med gasolen?
Har hört båda alternativen, men jag har alltid haft gasolen avstängd när jag kör för "om det händer något".
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Hej!
Jag kör alltid med automatik (AES), dvs väljer antingen gasol, 230 v eller 12 v.

Bengt
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.383
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Vi har väl inte någon enda känd gasololycka från fordon i färd, det är ofarligt.
Men lågan kan lätt blåsas ut, då är det lättare med 12 volts drift.
Blåser lågan ut så så kommer ett antal försök till omstart men när tändsäkringen kallnar så stryps gasolen. Ännu mer säkerhet finns i krocksensorn som oxå stänger av gasolen...

12 volt automatiskt under färd är bekvämt men gasol till kylen är så säkert man kan göra det, tycker Björn
 

Michael Johansson

HBK Medlem
Inlägg
7.098
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Vi sätter kylen på gasoldrift när vi åker hemifrån och stänger av när vi kommer hem igen. Det är bara om vi åker färja som vi stänger gasolen. Vi har aldrig råkat ut för utblåst låga i denna bil som nu gått 14 000 mil så det känns inte som att det skulle vara ett vanligt problem. Det hände däremot vid något enstaka tillfälle med vår första bil från 1988 och då, men inte alltid, om vi mötte någon stor långtradare i hög hastighet på smal väg.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.329
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

PÅ min förra HB kunde jag välja gas eller 12V. Använde alltid 12V när jag körde. Min nuvarande HB är utrustad med ett AES-skåp så det väljer själv & även här är det 12V som gäller vid körning. Är dåligt påläst om detta så kan någon upplysa om fördelarna med att använda gas vid körning.

Bennie
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Vi sätter kylen på gasoldrift när vi åker hemifrån och stänger av när vi kommer hem igen. Det är bara om vi åker färja som vi stänger gasolen. Vi har aldrig råkat ut för utblåst låga i denna bil som nu gått 14 000 mil så det känns inte som att det skulle vara ett vanligt problem. Det hände däremot vid något enstaka tillfälle med vår första bil från 1988 och då, men inte alltid, om vi mötte någon stor långtradare i hög hastighet på smal väg.
När ni åker in på mack för tankning, stänger ni inte av gasolen då ?
 
Toppen