• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåp går inte på gas

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
beroende på kylskåp men generellt
Prova att rengöra ventilen kan var stopp där.
alt knacka på gasventilen
går tändaren igång och slår gnistor?
du kan alltid prova och tända med en tändare bara för att vara säker på om gas kommer fram eller inte
en del skåp har en resetknapp i skåpet om gas uteblvit vid typ byte av flaska etc
testa detta annars är 47i Skurup rätt duktiga (vet dock inte om dom kan kylskåpen)
mvh / Bengt
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
mitt kylskåp går inte på gas, kan någon tipsa om en bra verkstad nära skurup
Har du kollat om du får låga på brännaren, föregående inlägg ger bra tips.

Sedan kan jag fylla på lite till, om det visar sig att själva brännaren fungerar:

Vi fick ett fenomen i vår förra husbil, kylen (Dometic RM 7505) slutade fungera ett par dagar in på semestern. Den ville inte hålla kylan vare sig på gas eller 12 V drift. Gasollågan kontrollerades och fältmässig rengörning av brännare m.m. gjordes, men ingen kyla.

Jag hade börjat att leta verkstad för akut montering av ny kyl, när vi tog in på camping över en natt. På morgonen så hade temperaturen gått ned i kylen, den hade alltså fungerat med 230 V anslutet. Efter några timmars grubblande över fenomenet, så kontrollerade jag spänningen i bodelsbatterierna var för sig, och se på f-n, ett av dem, givetvis det som sitter j-vligast till att byta, under förarstolen, hade gett upp och sög spänning. Jag kopplade ur detta batteri, och kylen höll kylan, tydligen så är styrelektroniken på en del kylar känsliga för spänningsfall.

Efter att detta batteri bytts ut på en Jula-parkering i Norrland, så fungerade kylskåpet helt perfekt resten av semestern.
 

MC-Mats

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2024
För mig behövdes en ny brännare. Antagligen hade förra ägarna stått mycket på camping o kört på 220V. Efter sotning av skorsten o ny brännare funkar den toppen. Billigare köra på gas här i Spanien. 5:70kr/kWh för EL, 11kg gasol 200kr dvs 1:50kr/kWh.
 
Toppen