• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Dometic RMDT 8505

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.

Typisk, kylskåp funkar inte efter vinter. ( HB-il är Carthago )
Det blinkar både röd och blå. men vill ej välja varken 220 ,12 V el gas.
Belysningen i kylen tänder och slaknar och i bakgrunder hörs tickande som relä .
Spisen går ej att tända, säkringar är hela. Kan det vara ett relä ? men vilken och var det finns ?.

Svara Ni som kan..Tack på förhand.

Mvh
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Det som tickar är väl "gnistan" som försöker tända gasen?
Om inte spisen heller fungerar så är väl gasen slut eller avstängd.
230V eller 12V väljer den själv endast om nätspänning finns, respektive om motorn går.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej.
Den är inkopplat till 220 V,och gas finns .
Klickande hörs som om det var relä .Jag tror att spisen och kylskåps är på något sätt sammankopplat men hur ,det är skriven i stjärnorna men inte i instruktionsboken .

Mvh
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.824
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Fungerar värmen på gasol?
Det kan vara slangbrottsventiler som inte fungerar eller behöver återställas.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej Håkan.
Pannan går hur bra som helst, men om jag trycker på knappen till spisen så den är dött, inga gnistor. Därför drar jag slutsatsen att kylen och spisen hör ihop, kanske den omtalade relä ????? som tickar i bakgrunden.

Mvh
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Jag hade visserligen bara problem med gasdriften, på min exakt likadana kylskåp för två veckor sedan.
Det tickade vid startförsök om och om igen, tills den röda lampan tändes.

Så idag öppnade jag luckan, låssade sedan den enda skruven på skyddsplåten (översta bilden, högst uppe till höger).
Sedan låssade jag den svarta skruven (nedre bilden) och drog försiktigt ner delen som de vita tändarna sitter fast på.
Blåste sedan försiktigt rent med "tryckluft på burk".

Efter att jag monterade tillbaka grejerna, startade kylen på första försöket. :)

2014-04-13 10.51.38.jpg

2014-04-13 11.08.46.jpg

PS
På vår husbil kommer det tickande ljudet vid start av kyl/frys inifrån denna luckan, vid start av spis/ugn tickar det någon annanstans ... :)
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej.
Det är samma typ a kylen, men i början av starten av kylen så trycker man på
strömbrytaren och sedan ska välja 1 av 3 alternativen att köra kylen på.
Jag har inte den möjligheten.Den röda lampan blinkar. OBS jag för inga gnistor vid spisen heller men gas finns, pannan ( Alde ) går . Det är något annat .

Mvh
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej.
Har provat alla möjliga alternativet utan resultat.
Mvh .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Kan det være så enkelt som at noen av kranene for gasol står i stengt, det er en for pannan, en for kylen og en for resten - sitter ofte i kjøksbenken.
 

tango

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9083
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hade samma problem förra året. Var inne på en husbilsfirma i Tyskland.
Han bröt huvudströmmen för en kort stund och sedan gick det igång.
Kan vara värt en test.
 
F

F.d. 50191

Guest
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej,
Jag har samma kylskåp i en ny Rapido som inköptes i aug 2013. Kylen har fungerat på 230 och 24 men inte på gas. Jag har inte fått skåpet att fungera trots att reparatör från Elektroservice varit och bytt kretskortet. De kommer nu att byta tändrelät för att gasen skall fungera.Problemet är att det bildas fukt mellan kylen och frysen och denna medför överslag i kretskortet som sitter bakom kontrollpanelen.
Längst till höger på kontrollpanelen mellan kylen och frysen finns en knapp med en symbol av ett element, håll in denna knapp i mer än två sek så att en lampa tänds i motsvarande symbol på panelen, denna lampa får efter en stund ett svagare ljus med skall lysa, nu startar en el slinga som förhindrar fukt att bildas mellan kylen och frysen.
Hoppas att detta kan vara till hjälp
Royne
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

I fredags råkade vi ut för samma problem. Kylskåpet ville inte köra igång, när vi fricampade. Upptäckte efter ett par omstarter att spisen inte heller fick gasol. Då kollade jag en gång till att det fanns gasol. Jodå, halva flaskan.
Då skruvade jag igen gasolflaskan och började om proceduren och vips så fungerade både spis o kylskåp. Förmodligen hade jag någon luftficka i systemet.
Testa med att starta om hela gasolproceduren. Kanske du har felet där.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Jag förutsätter att du provat att stänga av kylen och sätta på den igen.
Kör man slut på gasen så går den inte alltid igång automatiskt utan att man först stänger av och på igen.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej.

Jag har skrivit att pannan är igång ( så gas finns ) .Idag kom en kille från Electrolux och tittade lite på den , men återkommer senare efter konsultation med en kollega.
Spisen fungera icke, har ingen gnista , min slutsats är att det har samband med kylen, men var ????
Dagens grejer är rena skämtet. Man har landat på månen för 40 år sedan och det gick bra.
Det är fel på oss att vi accepterar och betalar för en bubbel utan beskrivning,elschema etc , etc .
Vi ska se va kilarna hittar på.


Mvh
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Jeg har opplevet på forrige husbil at kondens fulgte kabelmatte inn i elektronikk boksen og ødela kretskortet bak på kjøleskap. Samme symptomer på kjøler.
Ble byttet innen garanti tiden.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej.


Det är fel på oss att vi accepterar och betalar för en bubbel utan beskrivning,elschema etc , etc .
Vi ska se va kilarna hittar på.


Mvh

Hej.
Jag har skrivit om samband mellan spisen och kylen. Den finns,,,,,,,,,,,,, den trasiga kretskorten,som gör att en säkring går sönder och det blir ingen gnista
och gas till spisen.
Kilarna byte den trasiga kretskorten ( den är just nu uppdaterat ) säkringen och så fungerar allt som den ska. ( Hur länge???????????????? ) tills garanti går
ut????????????????
I min gamla Mersa på en Pilo´s ;;;;;;;;;;;;grejerna fungerade 20 år och fungerar fortfarande hos den nya ägaren .
Men man hoppas att det ska gå vidare utan gnissel.Man ska ej behöva vara en pessimist i på förhand .

Ha det bra på vägarna.
Så är det slutet på kylhistorien.



Mvh
 
C

CLarsson

Guest
Sv: Kylskåp Dometic RMDT 8505

Hej.

Typisk, kylskåp funkar inte efter vinter. ( HB-il är Carthago )
Det blinkar både röd och blå. men vill ej välja varken 220 ,12 V el gas.
Belysningen i kylen tänder och slaknar och i bakgrunder hörs tickande som relä .
Spisen går ej att tända, säkringar är hela. Kan det vara ett relä ? men vilken och var det finns ?.

Svara Ni som kan..Tack på förhand.

Mvh

Hej,
Mitt dometic kylskåp/frys blinkar rött. Det blir inte kallt. När jag startar bilen släcks den röda lampan. Inställningen är "AES".
Den laddar 15v genom solpanelerna. Gasen är påslagen.
Några funderingar på vad det kan vara.
Första gången jag använder efter vintern. Gas spisen fungerar.
 
Toppen