• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp Dometic 8505

Dylin

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
30115
Medlemskap
2024
Har nu ett kylskåp som inte startar på gasol, fungerar på 220 o 12V.
Fungerade klockrent innan vi for på en väldigt dålig väg.
Öppnat bakom (utsida) men ser inget avvikande typ lösa trådar.
Någon som varit med om något liknande eller någon annan som kan ge tips på var och hur jag skall undersöka.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ta bort nedre luckan till kylskåpet och blås rent i/runt brännaren. Ibland får man ta bort en skyddsplåt för att komma åt. Det kan hända att sotflagor skakat loss från skorstenen och lagt sig på brännaren. Hjälper inte detta så rucka lite på alla kablar så de sitter fast.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, när skåpet skall tända på gasol men inte gör det så borde du tydligt kunna höra när tändgnistan hoppar nere vid brännaren.
Det framgår inte vad du har för skåp/årsmodell och om det är helautomatiskt. Ingen större skillnad visserligen.
Men på ett helautomatiskt finns det time out på så gnistan slutar hoppa efter ett tag om det inte tänder, och då får man lyssna direkt vid startförsök av gasolen innan time out hinner ske. Om du hör gnistan hoppa vid brännaren så försöker i alla fall skåpet tända lågan, vilket borde betyda att "elektroniken" är nöjd men det inte kommer någon gasol fram till brännaren, eller som nämnts redan det ligger sotflagor från skorstenen nere på brännaren, men då brukar det kunna bli en gasolpoff efter ett tag (ofarligt om det inte finns massor med damm).
Nästa hinder kan vara att det lilla hålet i munstycket mellan rör och brännardelen blivit igentäppt. Före det sitter magnetventilen som öppnar gasolflödet....... och före det sitter det ju troligen en manuell kran bland flera andra. En av dem är ju till kylskåpet, men den kan omöjligen ha stängt sig själv.
Det kan även sitta ett litet filter vid någon rörskarv, men det täpper inte igen sig av skakig färd.
Så lyssna efter en gnista som hoppar eller inte först.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Sorry i rubriken står ju kylens betäckning med alldeles för stora bokstäver och siffror för att jag skulle se dem :msn_wall: , så det har time out om det inte hinner tända på given tid....... Men borde nog då tända någon fellampa/kod ??
 
Senast ändrad:

hallon42

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
29315
Medlemskap
2023
Har lång tid haft problem med gasolen. Det har bytts tändmodul (kostar ca 1800 kr ) två gånger. Jag tog nu tag i problemet själv, flyttade modulen till en bättre plats för åtkomlighet. Tillverkade nya elledningar och bytte stiften som sitter på tändmodulen. Nu fungerar gasolen. I mitt fall var det kontakten på modulen som var problemet, det blir dålig kontakt, väldigt låg ström från elektroniken kräver 100 % kontakt. Har tidigare fått rådet, stick upp handen och ruska på kontakten, har lyckats några gånger ! tidigare.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
2ggr har jag haft problem med att munstycket blivit täppt. Verkar som det kommer shit från röret som täpper till. Fösta gången letade febrilt efter felet. Kollade alla delar bakom. Tjuvkopplade delarna för att verkligen känna att gasen kom fram. Tittade i det lilla hålet i munstycket allt såg bra men inte. Till slut så tog jag en tunn koppar tråd och körde in det i hålet. Efter det så var det inga problem. Nästa gång det hände var det bara att göra samma sak igen
 

Micar

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
33731
Medlemskap
2024
Dometic RM 8501. Bytte tändrelä och magnetventil 1200+1600kr, efter proffs inrådan, helt i onödan. Det var kretskort i displayen som jag själv ville byta först (hade hört från bekant att det kan ryka). Men de hade inget hemma så det fick beställas. När jag bytte börja det smattra direkt på baksidan och det hoppa igång.
 

Micar

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
33731
Medlemskap
2024
Nu krånglade gasolkylen igen men det var enkelt avhjälpt. Tryckte på secumotion knapparna och det hoppa igång. Gasoltuben är nästan tom och det verkar som kylen kräver mer tryck än spisen för den funkade. Tänkte jag skriver bara som ett tips.
 
Toppen