• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kylskåp blir ej kallt

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Köpte ett kylskåp renoveringsobjekt (Elektrolux RM 4.....) egentligen för att ta tändmodul m.m. för gasoldriften som reservdelar men tänke att kolla om det ändå fungerar. Säljaren sa att det fungerade varken på 230 eller 12V. Först vände jag på kylskåpet enligt instruktioner på nätet därefter bytte jag kylpasta. Men vid 230 V och 12 V blir övre slingan från värmeväxlaren mycket varm men inte minsta kyla trots 12 timmar. Vad mera kan man göra? Kan gasen ha läckt ut? Kylskåpet ser ju inte så vackert ut på baksidan men rostiga rör är vanligt på många äldre.

Är det gravrost på rören bak så kan det vara ett litet läckage och då räcker det inte för att det ska bli kallt.
Ammoniakfyllda absortionskylskåp är väldigt känsliga över fyllnadsmängden.
Det är oftast det som knäcker äldre skåp.

Har för mig att man ibland kan se gulaktiga fläckar på rören när det läcker, var så på mitt skåp från 2007, var inte lönt att försöka reparera enligt en som kunde p.g.a. dålig tillgång på delar + att skåpet med kyl, frys och ugn måste ut helt och hållet vilket blev mycket bökigt, torn där allt sitter ihop ! Bytte till kompressorskåp och byggde igen där frys och ugn suttit.

Ok. Tack det var detta jag misstänkte. Då blir det till att plocka användbara delar och skrota resten! Med de reservdelspriser Dometic har betalar ju nästan ett gångjärn ett helt skåp!

Är det gravrost på rören bak så kan det vara ett litet läckage och då räcker det inte för att det ska bli kallt.
Ammoniakfyllda absortionskylskåp är väldigt känsliga över fyllnadsmängden.
Det är oftast det som knäcker äldre skåp.
Rost på de svarta rören bak. Ett tips bara:
Jag har en gång tidigare föreslagit att o m har ett äldre kylskåp så bör man koll om det finns rost och om den svarta färgen börjar bli dålig.
Tipset gäller att måla om rören med värmetålig färg.
BILTEMA har en spray med svart värmetålig färg, som man kan spraya över de svarta rören med och på så vid förlänga livslängden på kylen.
Färgen är tunnflytande och torkar sakta eller först när det blir varmt. Lite klurigt att få dit färg på baksidan av rören och kondensorflänsarna.
Man går helt enkelt kleta med fingrarna bakom rören....

Roysn

Hejsan, man kan även använda typ Biltemas bromsoksfärg på sprayburk som täcker mycket bättre och är mer rostkyddande med sin täta yta och tänkta "placering".
Den skall tåla varma bromsdelar upp till ca. 200° som brukar räcka på alla synliga delar av rör m.m. Men inte ev. nere vid brännaren naturligtvis.
Bara en idé, som en kompis började med för rätt länge sedan.
Finns även på vanlig liten penselburk men verkar som att den håller på att utgå tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
läckage på ett ammoniakfyllt skåp märker man ganska direkt på lukten
Nej det gör man tyvärr inte.
Det är så otroligt små mängder som har försvunnit för att skåpet ska kyla dåligt.
Blir det däremot så stort hål så du kan höra pyset då känner du ofta lukten också.
Dock är ammoniak tyngre än luft så det rinner ut genom det nedre ventilationsgallret.

Tillbaka
Toppen