• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp AES

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: kylskåp AES

Har en anläggning som skiftar själv från tub ett till två.
Stängt kranen på no 1 nu så nu är det ju delvis en annan regulator.
Men kan ju prova en tid med en vanlig enkel , typ från gasolgrilllen.
Ska se om jag har nån dyrare gasol oxå...
Mats
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: kylskåp AES

Hur betedde det sig på gasen?
Är ju 13 mitt skåp så det känns inte så lockande att byta grejjor för flera tusen.
Ett nytt ersättningsskåp går att hitta för runt 9000:-

Den bar sig åt precis som när gasen var slut, försökte tända några gånger och lyste sen rött, så man slog av skåpet och gick ut och bytte flaska. När man sen efter några minuter slog på den igen så funkade det en halv eller hel dag, eller nåt liknande. Förmodligen var det kallödningar även där, som gav dålig kontakt när kretskortet var lite uppvärmt, och därför kunde det räcka med att slå av den några minuter, eller bara starta om den. Alternativt så lossade man en av de tre skruvarna till elektroniken och kilade in nåt under boxen, så den satt lite i spänn, då brukade det säga klick och ett relä drog, och sen så funkade skåpet nån dag igen.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: kylskåp AES

min sitter bakpå....lättat vasken ovanpå o där var den inte.....
kablaget går ner bak , kan se den skymta därnere
dragit åt termokopplingen på gas ventilen lite + sprayat lite elektronikrens på
lite kontakter,
nästa steg är o dra ut skåpet.....
får vara ett tag, går ju några dygn i taget på gas nu.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: kylskåp AES

En vanlig åkomma är att skåpet får för lite ström. Om man endast mäter spänningen vid skåpet får man troligen tillräckligt med Volt men strömmen räcker inte till.
En enkel variant att kolla detta är att koppla in ett separat batteri på skåpet (glöm ej att säkra) relativt ofta kan man hitta orsaken till ett spänningsfall vid anslutningen av skåpet till el-blocket. (där går rätt många Ampere när man driver skåpet på 12V och risken för små "pittings" som blir stora över tid och kan vara orsaken till ett onormalt stort motstånd. Själv har jag just på grund av detta kopplat bort 12V drivning av skåpet.)
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: kylskåp AES

skåpet kyler fint när man kör bilen , o då går det automatiskt på 12V
Det finnes även indikator för underspänning?
När det bara ska ha ström till styrning av elektroniken borde det inte gå åt så många A?
 
F

F.d. 57855

Guest
Sv: kylskåp AES

skåpet kyler fint när man kör bilen , o då går det automatiskt på 12V
Det finnes även indikator för underspänning?
När det bara ska ha ström till styrning av elektroniken borde det inte gå åt så många A?
Jag vet det den här är jätte gammalt men jag har precis detsamma problem. Har du hittat en lösning?
 
F

F.d. 57855

Guest
Sv: kylskåp AES



Mitt RM6505 från 2003 betedde sig liknande, fast där var det i första hand 220V-delen som bråkade, men senare även gasolen.
Felet var kallödningar på reläbenen i styrelektroniken så det var temperaturberoende, och reagerade på mekanisk påverkan på boxen. Dock var ju elektroniken ingjuten i nån form av mjuk epoxi och var helt omöjligt att frilägga för att reparera. Frustrerande utav bara den för någon som normalt sett lagar det mesta :(
Lite drygt 2700kr kostade elektroniken, men nu fungerar skåpet som det ska igen.
Alternativet är ju ny kyl för fyra gånger så mycket pengar vilket inte heller kändes så lockande :(
Ja har en 7505 med exakt samma problem:
- först 220v funkade inte som de ska, lyser röd led ibland eller börjar på gasol
- sen när gasol är på gång kommer röd blinkande led ibland 2x per dygn, ibland funkar det bra för +/- 3 dygn. Starta man om funkar det direkt igen
- men nu är det helt död, grön led men ingenting händer. Ingen tänding på gasol alls, 220v funkar inte men 12v (när man kör) funkar

Har ni ett ide?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Ja har en 7505 med exakt samma problem:
- först 220v funkade inte som de ska, lyser röd led ibland eller börjar på gasol
- sen när gasol är på gång kommer röd blinkande led ibland 2x per dygn, ibland funkar det bra för +/- 3 dygn. Starta man om funkar det direkt igen
- men nu är det helt död, grön led men ingenting händer. Ingen tänding på gasol alls, 220v funkar inte men 12v (när man kör) funkar

Har ni ett ide?
Jag felsökte genom att lossa styrenheten lite från plåten så jag kunde ge den mekanisk påverkan genom att bända med en mejsel lite här och var på den.. och då upptäckte jag att vid viss påverkan så klickade ett relä igång, samma sak med kylspray på vissa delar av boxen.
Om så är fallet så är det bara en ny styrenhet som gäller.. tyvärr skitdyr, annars nytt kylskåp. 15-30kkr :(
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
skaffa gasfilter som fångar upp olja o partiklar. Med filter slipper man problem med gasen. Kolla4you
 
Toppen