• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KYLSKÅP

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Är i Portugal och mitt Dometic kylskåp slutade plötsligt fungera med gasol. Varningslampan för gasol störning blinkar o tjuter med jämna mellanrum.
Jag har tittat efter säkringsfel vid eb locket, de är hela. Det ser rent ut vid brännaren.
Kan någon tipsa om något annat som skulle kunna vara felet?
Nu är jag hänvisad till platser med el, vilket inte var min tanke.
De verkstäder jag kontaktat är fullbokade långt in i jan-18.

Uppdatering!
Man har nu konstaterat att det är fel i kretskortet, som styr den felande funktionen. Det är bara det, att det tycks vara omöjligt och få tag på ett kort här i Portugal eller Spanien. Ett nytt kort kanske måste beställas från Tyskland. Surt sa räven.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

Detta hände mej i somras också. Det visade sig att jag kommit åt en knapp på panelen, märkt med en varningstriangel. Efter det inga problem.

Klossen
 

Wesslan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20301
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

HEJ Vet ju inte vart du är Portugal är ju stort här nere på Algarve kusten finns ju en kille som har det mesta för husbilar det heter Camping Technik Algarve Ligger iArmacäo de Pera N37 06 32 W008 21 11 Hoppas detta är något som du har nytta av .
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

De hände mej oxå att kylskåpet Dometic, jag fick problem med kylan ( gasol ) ..började med att kolla gasolen plockade bort brännaren, och blåste tryckluft i skorstenen en kaskad med sot blåste ut som ett ånglok..plockade dit brännaren..
Problemet var löst..så kolla om inte skorstenen har sotat igen. Bara ett tipps.
Lycka till
Leffe S
 

Lisa & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3151
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

Det kan vara larm för att dörren inte är stängd. Låset kan vara feljusterat. (inte troligt ) Det kan vara fukt i låset som ger felsignal, kan gå att värma torrt, annars byta lås. Peta bort det lilla kabelknippet i låset så tystnar det, lampan slocknar men kylen kyler. Tills ni får tag i en ny kontakt.
Bengt
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

Fukt i lampkåpan förorsakade detta problem för oss i somras. Lossade kåpan och torkade det torrt. Därefter fungerade allt helt normalt igen.
//Kjell
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

Ett förslag så gott som något. Osäker på var jag kan få tag på tryckluft samtidigt som jag tillåts stå och skruva.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

Det är inte larmet för kylskåpsdörren som låter det brukar låta hela tiden tills man trycker igen dörren.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: KYLSKÅP

Är det elektronisk, så prova att göra det strömlöst ca 60 sek. Tänds inte pilot lågan så kan det vara flamvakten som känner av lågan tro den är elektronisk. ,kan vara ett värt ett försök.
Mats
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Är i Portugal och mitt Dometic kylskåp slutade plötsligt fungera med gasol. Varningslampan för gasol störning blinkar o tjuter med jämna mellanrum.
Jag har tittat efter säkringsfel vid eb locket, de är hela. Det ser rent ut vid brännaren.
Kan någon tipsa om något annat som skulle kunna vara felet?
Nu är jag hänvisad till platser med el, vilket inte var min tanke.
De verkstäder jag kontaktat är fullbokade långt in i jan-18.

Uppdatering!
Man har nu konstaterat att det fel i kretskortet. Ja, det var ju bra men, det tycks inte finnas att få tag på, vare sig i Portugal eller Spanien. Jag får antagligen vänta på ett nytt från Tyskland.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Hej, BenSo 08!
Det jag nu skriver refererar jag till mitt Dometic-kylskåp från 2008. Dock känner jag igen felet som du beskriver i den mening att gasoldrivningen plötsligt inte startade. Efter lite mekande kunde jag blottlägga kretskortet där jag misstänkte oxidering i de små vita kontaktdonen som utgör anslutningar för diverse sladdar till kretskortet. Jag lyfte av dessa och sprayade med något lämpligt medel och snäppte fast dem. Vips, åtgärden gjorde susen; kylen startade återigen på gasol. MEN, felet återkom vid nästa gasoltryckstest. Detta gjorde att jag började mer systematiskt kolla vilken av de vita kontaktdonen som behövde lossas för att återställa funktionen; vill minnas att det var kontaktdonet för sladdarna från öppningsventilen för gasolen. Till slut kom jag fram till ett specifikt don som jag markerade med rödpenna; varför jag numera inte anser mig behöva köpa ett nytt (dyrt) kretskort.

Nåja, den korta versionen är att jag rekommenderar att du lossar alla vita kontaktdon en och en varefter du väntar ca 1 minut, och återkopplar därefter. FÖRHOPPNINGSVIS hjälper detta.
Hälsningar
Åke
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Hej, BenSo 08!
Det jag nu skriver refererar jag till mitt Dometic-kylskåp från 2008. Dock känner jag igen felet som du beskriver i den mening att gasoldrivningen plötsligt inte startade. Efter lite mekande kunde jag blottlägga kretskortet där jag misstänkte oxidering i de små vita kontaktdonen som utgör anslutningar för diverse sladdar till kretskortet. Jag lyfte av dessa och sprayade med något lämpligt medel och snäppte fast dem. Vips, åtgärden gjorde susen; kylen startade återigen på gasol. MEN, felet återkom vid nästa gasoltryckstest. Detta gjorde att jag började mer systematiskt kolla vilken av de vita kontaktdonen som behövde lossas för att återställa funktionen; vill minnas att det var kontaktdonet för sladdarna från öppningsventilen för gasolen. Till slut kom jag fram till ett specifikt don som jag markerade med rödpenna; varför jag numera inte anser mig behöva köpa ett nytt (dyrt) kretskort.

Nåja, den korta versionen är att jag rekommenderar att du lossar alla vita kontaktdon en och en varefter du väntar ca 1 minut, och återkopplar därefter. FÖRHOPPNINGSVIS hjälper detta.
Hälsningar
Åke
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Tack för det intressanta inlägget/förslaget!
Nu är läget sådant, att vekstaden har beställt ett nytt kretskort. Kostnad, jag har fortfarande garanti kvar.
Jag ska dock nogsamt skriva ner ditt förslag, i händelse felet återkommer.
 
Toppen