• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylproblem

ÅterPåväg

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
18919
Medlemskap
2024
Har en lång tid haft strul med min kyl i min Rapido-16
Bytte brännare i Spanien i vinter
Ubland fungerar den ibland lägger den helt av ibland kan jag använda frysfacket som kyl
Ibland kyler den väldigt bra i kylen, nära på som en frys i kylen.
Den kan fungerav2-3 veckor sen är den ur funktion igen.
Skulle till verkstan med den, men då fungerade den och de kan ju ej göra felsök då den fungerar
Undrar här om någon haft samma fel?
Tack på förhand K L
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi fick ett liknande problem i vår gamla kyl/frys RM-76xx denna semester, en morgon var det plötsligt nollgradigt i frysen och +13 i kylen, kör enbart på gasol, och har filter vid duo-control.
Testade att gå över på 12V och då börjar det kyla, ok.
Demonterade brännaren helt, kollade "munstycket" som var fräscht, gasol-röranslutningen som sitter närmast munstycket var lite korrugerat, putsade rörändan med en skottesvamp, blåste o knackade ur ev. skräp i brännaren, tillbaka med allt igen och över på gasol igen.
Nästa morgon har vi -23 i frysen och 3-4 +grader i kylen :)
Vår gamla kyl/frys har aldrig tidigare presterat så här bra, halva kylpaketet på väggen i kylen blir isbelagt.
Jag har ingen aning om vad orsaken var till vårat problem, men är väldigt glad över resultatet :cool:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
978
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Vi fick ett liknande problem i vår gamla kyl/frys RM-76xx denna semester, en morgon var det plötsligt nollgradigt i frysen och +13 i kylen, kör enbart på gasol, och har filter vid duo-control.
Testade att gå över på 12V och då börjar det kyla, ok.
Demonterade brännaren helt, kollade "munstycket" som var fräscht, gasol-röranslutningen som sitter närmast munstycket var lite korrugerat, putsade rörändan med en skottesvamp, blåste o knackade ur ev. skräp i brännaren, tillbaka med allt igen och över på gasol igen.
Nästa morgon har vi -23 i frysen och 3-4 +grader i kylen :)
Vår gamla kyl/frys har aldrig tidigare presterat så här bra, halva kylpaketet på väggen i kylen blir isbelagt.
Jag har ingen aning om vad orsaken var till vårat problem, men är väldigt glad över resultatet :cool:
Hymercenter i Ängelholm höll på i ett och halvt år att felsöka och åtgärda vårt krånglande kylskåp (inte billigt) men lyckades aldrig hitta att det var gasventilen som lagt av. Efteråt blev vi svartlistade på Hymercenter trots att vi köpt bilen ny hos dem. Deras motivering...vi blev aldrig nöjda...
 
Toppen