• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylig fråga

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Många funderingar blir det ... När jag kör går kylen på 12 v, när jag tex. tankar stänger jag av motorn.
Fortsätter kylen att gå på 12 v?
Ska jag koppla över till gasol så fort jag stänger av motorn eller kan jag pausa tex. 30 min på batteri?
Hur gör ni??
// Max
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kylig fråga

kylen fortsätter,men sätt ett solcellspaket på taket så e du i princip eloberoende åtminstone sommarhalvåret,
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Kylig fråga

Vi ställer in kylskåpet på auto, det får helt enkelt klara sig själv. :)

Vår kyl fungerar som så att när vi kör så går den på 12 V och när vi stannar, efter en kvart ungefär, så går den automatiskt över till gasol. Gasolen bör ej vara på när man tankar pga av den öppna lågan.

B-O
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kylig fråga

Det beror på om du har kyl med automatiskt energival, typ AES sytemet.
Har du det så slår det av vid tankning helt, men efter en tid, tror det är 15 min, då väljer det själv tillgängligt energislag, vilket då kan vara gasol igen, eller batteri.
Om du har ett sådant kylskåp, kan du manuellt välja 12 V då går det på det oavsett om motorn är igång eller ej.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kylig fråga

Är det helt manuellt och rätt kopplat, då skall det bara kunna köras på 12V om motorn går.
Jag är förstås inte helt 100 på det, för det var ett tag sedan jag hade ett sådant.

Att pausa i 30 min utan att ha kylen igång, skall normalt inte vara något problem, såvida du inte öppnar mycket förstås och det är varmt ute.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylig fråga

Hej, som Rolandn skriver och om ingen har gjort någon specialkoppling så skall 12V strömmen brytas till kylskåpet när du stannar motorn och generatorn slutar ladda. (Det brukar sitta ett relä till kylen som faller när D+ på generatorn slutar ge ström.)
Om du har en röd vippbrytare till 12V on. så skall den lysa när kylskåpet får 12V och slockna när strömmen försvinner. Men det är rätt vanligt att signallampan i knappen är död så man inte ser det, men det kan i så fall vara idé att fixa.
En stund klarar sig kylen utan ström, men är det ett äldre kylskåp så kan det vara lite segt på 12V att få ner tempen om det har blivit alltför varmt under uppehållet.

M.v.h. JANKRO.
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: Kylig fråga

Har testat lite fram och tillbaka. Bilen är från -09.
Om jag bryter landströmmen börjar panelen på kylen blinka efter ca 2 min. I det läget går det inte att välja 12v utan bara gasol. Med gasol vald, motor startas blinkar panelen igen och vill ha 12v.
Gör man en paus i körningen och iriterar sig på blinkande panel kan man stänga av kylen. När man sen börjar köra går den igång på 12v.

Nu är detta utrett. // Max
 
Toppen