• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylfläkten går hela tiden.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 97
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDI Cat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 564
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Kylsystem
Jag har råkat ut för att stora kylfläkten inte stannar. Har tagit bort kontakten från fläktmotorn som tillfälligt löst problemet. Jag misstänker att ett av reläerna har klibbat i till-läge. Jag har tagit ut startbatteriet för att komma åt. Är det någon som kan identifiera objekten på bilden?
Frågor: Kan man dra dra fram säkringarna (hur sitter hållarna fast)?
Gissar att reläerna är pos 2.Är pos 3 flammstart? Är 4 krocksensor?

Jag har inte lyckats lossa kontakten på termostaten som sitter på kylaren.
Är det våld som gäller? Tips!

Jan Evert

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Tack för svar! Det var överarbete att ta loss batteriet. Reläerna finns i en plastlåda monterad på kylaren. Den är fastskruvad med 3 st. skruvar nyckelvidd 5,5 mm.
Kontakten till givaren var lätt att ta bort när jag hade vridit undan slangklämman till kylarslangen. Det var ett vanligt snäpplås. Vet fortfarande inte vad som var fel eftersom felet försvann innan jag hann lossa på kontakten till givaren. Jag öppnade reläerna för inspektion ( dom såg rena och fina ut) och kan inte tro att något hade hängt sig.
Nu vet jag hur jag skall göra om ( när) felet uppträder igen.

Jan Evert

Niesmann Flair 1996

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
42650
Medlemskap
2025
Tack för svar! Det var överarbete att ta loss batteriet. Reläerna finns i en plastlåda monterad på kylaren. Den är fastskruvad med 3 st. skruvar nyckelvidd 5,5 mm.
Kontakten till givaren var lätt att ta bort när jag hade vridit undan slangklämman till kylarslangen. Det var ett vanligt snäpplås. Vet fortfarande inte vad som var fel eftersom felet försvann innan jag hann lossa på kontakten till givaren. Jag öppnade reläerna för inspektion ( dom såg rena och fina ut) och kan inte tro att något hade hängt sig.
Nu vet jag hur jag skall göra om ( när) felet uppträder igen.

Jan Evert
Fläkten går om AC är på

Toppen