• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kyler bara på högsta läget

PalleH

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35290
Medlemskap
2024
Har ett Electrolux Rm212 som kyler väldigt bra på högsta läget (3). Allt fryser. Vrider jag ner på läge 2 så blir det rumstemperatur i kylskåpet. Läge 1 blir likadant. Ser en blå låga på alla lägen. Kanske blir den lite grönare på läge 1 och 2. Kyler bra på 230 och 12 volt. Kan det sitta skit i själva vredet? Några andra idéer?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan PalleH och välkommen, ja på just ditt skåp så är ju de tre lägena till för att ställa storleken på lågan, som jag tror inte användes så länge när det blev utvecklat, för jag tror att det blev lite för känsligt. De övergick mer till omslag mellan fullåga och pilotlåga eller senare mellan fullåga och avstängt med hjälp av termostat i stället.
Har du klicksteg på ditt vred ?
På ett lite äldre skåp än ditt men ändå med reglering av lågan som jag brottades med, och som vredet var steglöst på så kom jag på med lossad brännare (i mörker för att kunna se lågan verkliga höjd som inte syns i dagsljus) så såg man trots kanske 3/4 varv på ratten så skedde minskningen av lågan från full till min inom bara ca. 3 m.m. rörelse på mitten av skalan.
Så i princip -Avstängt -Full låga -Snabbt liten låga nästan direkt , trots fina graderingar på ratten.
Jag tittade på lågans storlek och gjorde en liten egen markering med stor precision där lågan verkade vara halv som man kunde utnyttja med största noggrannhet ibland.
Jag plockade faktiskt sönder vredet vid ett annat tillfälle och kunde konstatera att "spåret" som vidgade sig när man vred på ratten var alldeles för snabb minskning/breddning på för att kunna reglera lågan med känsla tyvärr.

Kan ju inte vara säker på att ditt problem är samma, men ändå rätt troligt.
Du har bra full låga och sedan hamnar både mellan och liten låga på jätteliten låga som inte räcker till för att hålla igång cirkulation på kylmediet, delvis kanske för att allt är lite åldrat.
Men som sagt, om du lossar brännaren och kör den utanför skorstenen så du ser hela lågan i mörker så kan du i alla fall se vad som händer med dess storlek och var på vredet. Du har en lite udda brännare på ditt skåp tror jag men det borde ändå gå att köra den utanför skorstenen för full syn på lågan.

Kyl tepreg..JPG


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PalleH

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35290
Medlemskap
2024
Hejsan PalleH och välkommen, ja på just ditt skåp så är ju de tre lägena till för att ställa storleken på lågan, som jag tror inte användes så länge när det blev utvecklat, för jag tror att det blev lite för känsligt. De övergick mer till omslag mellan fullåga och pilotlåga eller senare mellan fullåga och avstängt med hjälp av termostat i stället.
Har du klicksteg på ditt vred ?
På ett lite äldre skåp än ditt men ändå med reglering av lågan som jag brottades med, och som vredet var steglöst på så kom jag på med lossad brännare (i mörker för att kunna se lågan verkliga höjd som inte syns i dagsljus) så såg man trots kanske 3/4 varv på ratten så skedde minskningen av lågan från full till min inom bara ca. 3 m.m. rörelse på mitten av skalan.
Så i princip -Avstängt -Full låga -Snabbt liten låga nästan direkt , trots fina graderingar på ratten.
Jag tittade på lågans storlek och gjorde en liten egen markering med stor precision där lågan verkade vara halv som man kunde utnyttja med största noggrannhet ibland.
Jag plockade faktiskt sönder vredet vid ett annat tillfälle och kunde konstatera att "spåret" som vidgade sig när man vred på ratten var alldeles för snabb minskning/breddning på för att kunna reglera lågan med känsla tyvärr.

Kan ju inte vara säker på att ditt problem är samma, men ändå rätt troligt.
Du har bra full låga och sedan hamnar både mellan och liten låga på jätteliten låga som inte räcker till för att hålla igång cirkulation på kylmediet, delvis kanske för att allt är lite åldrat.
Men som sagt, om du lossar brännaren och kör den utanför skorstenen så du ser hela lågan i mörker så kan du i alla fall se vad som händer med dess storlek och var på vredet. Du har en lite udda brännare på ditt skåp tror jag men det borde ändå gå att köra den utanför skorstenen för full syn på lågan.

Visa bilaga 228035


M.v.h. JANKRO.
Hej JANKRO.

Och tack för ditt välkomnande och dit svar!
Jag har läst runt lite på forumet om kylskåp, så jag hoppades och trodde att det skulle komma ett svar från dig ;-)
På min ventil är det tre fasta steg. Om jag blåser i ventilens inlopp på läge 3 är det nästan fritt blås. Läge 2 släpper igenom mycket mindre flöde och läge 1 lite mindre än läge 2. Har jag runt 10 grader ute, så håller kylen minusgrader i frysen även på läge 2.Man ska kanske inte ha större krav på en så gammal kyl.

MVH / Palle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ok fasta steg då kan man ju inte finjustera som jag kunde med steglös med bara något märken på ratten.
Nja, de här äldre skåpen som lågans storlek ställs på bör/skall nog gå på full blås för att funka, jag använde nog full låga för jämnan och så den lilla markeringen som jag själv hade gjort, men drog man ner det till steg två om det var typ bara +4° ute på natten så blev det varmare i skåpet.
Jag har en känsla av att när man drar ner lågan/effekten som kanske skulle räcka till på sätt och vis så blir problemet att värmen inte räcker till för att hålla cirkulationen igång på köldmediet och därför blir skåpet varmt. (Kanske p.g. av åldern.)
Men även det skåpet fick/får gå minst på den lilla egna markeringen som bara tagit ner lågan liiite. Mer än så går inte alls att dra ner.
Lite minus i frysen på ditt skåp och läge två vid tio plus ute är nog ändå rätt ok.

Efter det så kom ju snart termostatreglering som alltså fungerar med fullåga och pilot eller helt avstängt tills termostaten åter kallar på kyla med fullåga som enda alternativ, och som troligen behövs för att hålla cirkulationen igång på ett bra sätt.

Tror jag. M.v.h. JANKRO.

Ps. du har troligen ett munstycke där röret och brännaren sitter samman. Men du har troligen också en lite udda brännare, Kolla nr. 9 om det är denna brännare du har, för det är så att säga maxmunstycket så lågan inte kan bli för stor, vilket i sin tur kan göra att fullt flöde på vredet känns mycket öppnare än de andra två för det är ändå munstycket i brännaren som bestämmer max. lågan i alla fall.

Kyl tepreg2.JPG
 
Senast ändrad:

PalleH

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35290
Medlemskap
2024
Hej igen, ok fasta steg då kan man ju inte finjustera som jag kunde med steglös med bara något märken på ratten.
Nja, de här äldre skåpen som lågans storlek ställs på bör/skall nog gå på full blås för att funka, jag använde nog full låga för jämnan och så den lilla markeringen som jag själv hade gjort, men drog man ner det till steg två om det var typ bara +4° ute på natten så blev det varmare i skåpet.
Jag har en känsla av att när man drar ner lågan/effekten som kanske skulle räcka till på sätt och vis så blir problemet att värmen inte räcker till för att hålla cirkulationen igång på köldmediet och därför blir skåpet varmt. (Kanske p.g. av åldern.)
Men även det skåpet fick/får gå minst på den lilla egna markeringen som bara tagit ner lågan liiite. Mer än så går inte alls att dra ner.
Lite minus i frysen på ditt skåp och läge två vid tio plus ute är nog ändå rätt ok.

Efter det så kom ju snart termostatreglering som alltså fungerar med fullåga och pilot eller helt avstängt tills termostaten åter kallar på kyla med fullåga som enda alternativ, och som troligen behövs för att hålla cirkulationen igång på ett bra sätt.

Tror jag. M.v.h. JANKRO.

Ps. du har troligen ett munstycke där röret och brännaren sitter samman. Men du har troligen också en lite udda brännare, Kolla nr. 9 om det är denna brännare du har, för det är så att säga maxmunstycket så lågan inte kan bli för stor, vilket i sin tur kan göra att fullt flöde på vredet känns mycket öppnare än de andra två för det är ändå munstycket i brännaren som bestämmer max. lågan i alla fall.

Visa bilaga 228056
Du har så rätt så. Det är denna brännaren som jag har. Allt är rent och munstycket är märkt med 4 som det ska vara med en 30mbar regulator.
Känns bra att man fått lite bekräftelse kring sina funderingar.

MVH/Palle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. då är nog skåpet rätt ok. i alla fall tror jag. Du får väl kolla lite när det blir varm sommar ute. Vid jättevarmt så kan det nog svikta lite även om det mår rätt bra faktiskt.
Det finns ju många trådar om att montera fläktar, både/eller vid flänsarna bak på kylskåpen samt som hjälp vid gallerna som kan göra små underverk tillsammans med billiga programmerbara termostater för helt valbart till och frånslag.
Termostat.jpg
Hör av dig om det strular.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej JANKRO.

Och tack för ditt välkomnande och dit svar!
Jag har läst runt lite på forumet om kylskåp, så jag hoppades och trodde att det skulle komma ett svar från dig ;-)
På min ventil är det tre fasta steg. Om jag blåser i ventilens inlopp på läge 3 är det nästan fritt blås. Läge 2 släpper igenom mycket mindre flöde och läge 1 lite mindre än läge 2. Har jag runt 10 grader ute, så håller kylen minusgrader i frysen även på läge 2.Man ska kanske inte ha större krav på en så gammal kyl.

MVH / Palle
Hej på dig Palle och välkommen! Det är i de här lägena vi alla hoppas på ett svar från JANKRO! :)
 

PalleH

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35290
Medlemskap
2024
Ok. då är nog skåpet rätt ok. i alla fall tror jag. Du får väl kolla lite när det blir varm sommar ute. Vid jättevarmt så kan det nog svikta lite även om det mår rätt bra faktiskt.
Det finns ju många trådar om att montera fläktar, både/eller vid flänsarna bak på kylskåpen samt som hjälp vid gallerna som kan göra små underverk tillsammans med billiga programmerbara termostater för helt valbart till och frånslag.
Visa bilaga 228059
Hör av dig om det strular.

M.v.h. JANKRO.
Jag tog bort min termostat till fläkten, då jag inte litade på den. Kör den på en brytare idag. Nu när jag såg din termostat så kom jag ju på att jag har några Shelly puckar liggandes. Detta blir kul
 

PalleH

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35290
Medlemskap
2024
Tänkte göra ett litet avslut på denna tråden, så att någon annan i framtiden kan ha någon nyttan av den.
Jag blåste rent alla slangar, rör brännare och ventilen. Vågade inte tvätta ventilen, då jag inte visste om det fanns mjuka tätningar i den. Hittade ett litet gasolfilter i en ledning. Såg ut som ett litet filter från en cigarett. Satt ihop allt utan filter och testkörde. Märkte ingen direkt skillnad. Läge 3 kallt, läge 2 knappt andvändningsbart. Monterade tillbaka filtret och tätade allt runt kylskåpet. Dels för kalldrag på vintern och dels för att styra kylluften rätt. Nu har jag testköra på läge 2 ett bra tag. Ca 20 grader på dagen och 5 på natten. I frysen är tempen som varmast -2 i kyldelen varmast 10 grader. Detta på ett läge som var oanvändbart tidigare Kylskåpet var monterat från fabrik och normal montering skulle jag säga. Nu kommer ingen luft fram mot Kylskåpet utan all luft är på baksidan av skåpet. För mig tror jag att styrningen av luften bakom kylen gjorde all nyttan.

MVH /Palle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då gör jag också ett litet avslut med lite ledning av vad du skrev nu.
Om man med lite tur kan hitta ett "cigarettfilter" i ofta en rörskarv eller annan skruvanslutning så är det bra/tur.
Ett filter är ju bra för de små hålen i reglagen och dessa filter verkar klara sig rätt länge...... Om de inte blir blöta av sådandär olja som kan följa med lite "sämre" gasol ibland. Ett oljeblött filter blir rätt täppt och kan ställa till bekymmer särskilt om man inte vet var det sitter, eller inte ens vet om att det finns ett.
Ett filter är ju bra för de små hålen i vred och munstycken, men de skall vara torra.

Filtret vid säkerhetsnålen "fiskekroken".
20220308_000016.jpg

Och så det här med bakom kylskåpet.
Ett problem som finns i både gamla och nyare bilar och som husvagns/husbilstillverkarna verkar ski.. i är att i installations anvisningar för kylskåp så står det ofta, kanske alltid, att eftersom även luft går "lättaste vägen" och man vill att den skall gå genom kylflänsarna på rören på baksiden av skåpen.... Så står det att avståndet till bakväggen skall vara högst några cm. för att tvinga luften genom flänsarna.
Tyvärr verkar husvagns/biltillverkare inte kunna skillnaden på cm. och dm. för att det finns ofta ett mycket för stort avstånd till bakväggen bakom kylskåp.
Man kan tillverka en aluplåt eller en bit ex. blå styroformisolering som fästes/limmas på bakväggens hela bredd och tvingar luften att gå genom kylflänsarna och inte bakom dem.
På, "nyare" höga skåp med sep. frys överst så sitter kylflänsarna ofta högst upp på skåpen och övre vent.gallret nästan lägre än flänsarna.....
I princip så tvingas ingen luft alls genom flänsarna.
Det går att fixa till en plåt även där som tvingar upp luften genom flänsarna innan den går ut genom gallret men.... då behövs säkert fläkthjälp.
Man får tanken att de skåpen/kylflänsarna skulle funka mycket bättre med takutsläpp för övre ventilationen, och det kanske är grundtanken fast det missas. Även med bra fläktar m.m. i gallren så missar det mesta av ventilationsluften flänsarna utan en extra styrplåt.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen