• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylen larmar för öppen dörr

J

Jarn

Guest
Jag har ett kylskåp Dometic RMDT 8505. Förra året i Italien så råkade vi gå ifrån det med dörren inte riktigt stängd.
När vi kom tillbaka blinkade den blå kontrolllampan och det pep i 15 sekunder varannan minut. Trots att vi stängde dörren upphörde det inte. En HBK kompis hemma kontaktade Dometic och fick svaret att jag kunde prova att sätta igång ramvärmaren på skåpet för att få bort ev kondens.
Så efter ett halvt dygn upphörde larmet.
Nu i år så har tyvärr samma problem uppstått men nu får jag inte tyst på larmet. Har frostat av det och låtit det stå avslaget en halv dag men sedan när jag startade så börjar det larma.
Har kollat och dörr brytare fungerar o ljuset slocknar i kylen när man stängt dörren och kylen fungerar perfekt i värmen här. Dometic sa förra året att ett ev. byte av kretskort behövdes.
Typiskt så gick ju garantin nyligen ut....
Någon som varit med om detta och fått en lösning?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Hade samma problem på min RMD 8555 förra sommaren. Det var oxid på blecket som sitter inne i låsmekanismen på kylskåpet. Vi hade 33 pip varannan minut.

Kommer inte ihåg om man var tvungen att lossa höljet till låset. Det bör räcka med att ta bort oxiden för att få kontakt igen.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Tack Kjell, ska se om jag kommer åt, men slocknade ditt ljus också när du stängt dörren?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Om jag minns rätt så slocknade ljuset. Har precis tittat i mitt skåp och om du har samma fel som jag hade så måste du "snäppa" loss plastkåpan som täcker låsmekanismen. Var försiktig så att den inte spricker!

Hälsar Kjell
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Mycket riktigt så sitter det ett genomskinligt plastlock över LED lampan och brytare. Vågar inte ta i för hårt för att få av det, då jag inte vet riktigt hur.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Svårt att råda dig då jag inte står "hands on". Men i framkant på plastlocket finns det en fördjupning uppe o en nere, ovanför respektive nedanför det blanka blecket. Om du försiktigt försöker bända ut dessa samtidigt som du sluter locket framåt så tror jag att det lossnar.

Det är naturligtvis inte kul att ha sönder grejorna så att du i värsta fall inte kan använda skåpet.

Ett alternativ är ju att åka till en serviceverkstad som gör arbetet.

Hälsar Kjell
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Hej igen Kjell, mitt skåp är tydligen inte riktigt som ditt men jag förstod principen och lyckades få av plastlocket sedan var det ju ett fyrkantigt grått hölje och i den satt bara en micro brytare, så där var inget att göra. Från den gick två kablar till kretskortet där även de fyra Lysdioder sitter. Inget mer.
Sedan en minikontakt som trycktes på kretskortet med kablarna vidare in i skåpet.
Jag tog o putsade upp kontaktytorna för den minikontakten.
Nu har det åtminstone funkat i 5 min, vilket det ju inte gjorde tidigare.
Bara att hålla tummarna.

Så ett stort tack för att du ledde in mig på rätt spår!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Man får glädja sig åt det lilla här i livet!

Du kan ju skriva en rad till om det verkar fungera under en längre tid.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Hej igen Kjell, mitt skåp är tydligen inte riktigt som ditt men jag förstod principen och lyckades få av plastlocket sedan var det ju ett fyrkantigt grått hölje och i den satt bara en micro brytare, så där var inget att göra. Från den gick två kablar till kretskortet där även de fyra Lysdioder sitter. Inget mer.
Sedan en minikontakt som trycktes på kretskortet med kablarna vidare in i skåpet.
Jag tog o putsade upp kontaktytorna för den minikontakten.
Nu har det åtminstone funkat i 5 min, vilket det ju inte gjorde tidigare.
Bara att hålla tummarna.

Så ett stort tack för att du ledde in mig på rätt spår!

Fungerar det fortfarande?

Undrar Kjell
 

olleo

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5746
Medlemskap
2024
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Om kylskåpet fortsätter larma för öppen dörr så dra ur kontakten ur blocket som belysningen sitter i.

Larmet tystnar, naturligtvis har du sedan ingen belysning i kylskåpet men du slipper larmet !

Har haft ovanstående problem, vid service på kylskåpet byttes blocket med microsbrytare o belysning.

Fungerade i 1 år sedan samma problem. Jag klarar mig utan belysning i fortsättningen !

Mvh olle
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Kylen larmar för öppen dörr

Vårt kylskåp började felaktigt larma för öppen dörr, så jag följde tipsen ovan för att åtgärda det obehagliga pipandet varannan minut.

Att snäppa bort plastlocket var en skräckupplevelse, var hela tiden rädd att locket skulle spricka eftersom man måste bända hårt. Gör så här (åtminstone för vårt skåp): Bänd först bort de två inre fästpunkterna, sedan de två i framkanten.

Jag putsade kontakterna med en tygbit, återmonterade, och kylskåpet höll sig tyst i bara tre timmar. Så jag putsade i stället kontakterna med ett fint slippapper + sprayade med en el.kontaktspray, och nu har kylskåpet hållit sig tyst i tre dagar. Mission completed!.

Jag vill tacka Roland och Kjell för tipsen som gjort att vi återfått lugnet i husbilen!
 

oscarappelgren

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
19732
Medlemskap
2024
Jag har fått samma problem med mitt Dometic, 33 pip varannan minut och samma skrivet om ”felet” i manualen. Tacksam för er dialog ovan som gjorde att jag snabbt kunde lokalisera och åtgärda felet. Försiktigt vände jag upp plasten i framkant vi låset och fick bort skyddslocket. Det visade sig ganska snabbt att det var fuktigt/blött innanför, kondens som hamnat i mekanismen. Jag skruvade ur låsmekanismen och torkade allt med papper, satt ihop, skruvade in och anslöt - och ännu har det inte börjat pipa igen. Väntar med skyddshöljet om jag måste kunna ta loss sladden för att kunna sova inatt. Tack igen!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi har haft problem med larm också, men i det fallet har det varit tätningslisten på undersidan av dörren som lossnat. Svårt att se om man inte lägger sig på golvet.
 

IngemarT

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4053
Medlemskap
2024
Hade samma problem förra året. Frågade Electrolux vad kan det vara för fel, fick till svar att ta känn på låsningen till dörren om den är lös o vilken den var problemet lös
 

Sigor70

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2024
Samma problem för oss. Dörren varnade för öppen dörr, en blå lampa blinkade och det pep 20 sekunder varannan minut. Efter ha plockat bort den blåa plastkåpan så lossade jag dom två skruvarna som håller låset och justerade låset ca 1mm framåt. Den justeringen räckte för oss. Inget mer pipande.
 
Toppen