• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylbox

lindeman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17619
Medlemskap
2024
Vi funderar på att skaffa en kylbox kompressormatad och har tittat på Biltemas 50 liters men den drar 4,2 amp på 12 volt.
Klarar originalkablarna till cigguttaget detta?

Har någon erfarenhet av denna kylbox och kan dela med sig av prestandan?
Vill inte slänga 5000:- i sjön
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi funderar på att skaffa en kylbox kompressormatad och har tittat på Biltemas 50 liters men den drar 4,2 amp på 12 volt.
Klarar originalkablarna till cigguttaget detta?

Har någon erfarenhet av denna kylbox och kan dela med sig av prestandan?
Vill inte slänga 5000:- i sjön
Vi har 20 A säkringar vardera till våra tre 12 volt-uttag (cigguttag) i bodelen. Jag har ingen erfarenhet av Biltemas kompressorbox men har en snart 20 år gammal Harald Nyborg Banford kompressorbox som drar 4 A i garaget. Den är fortfarande suverän!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Vår Fiat Ducato från 2008 har enligt handboken 20 A säkring till cigguttage och skall då klara kylboxen.
Titta i handboken till din bil vad det är för säkring till cigguttage.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Cigguttagen är oftast säkrade 10A. jag rekommenderar att du kollar på kompressorboxar hos t.ex. SeaSea, Hjertmans e.d. Vi har en italiensk box som vi köpte på SeaSea för 12 år sedan. Tyvärr finns inte denna tillverkare längre men SeaSea har tagit in alternativ som de påstår håller samma kvalitet. Den är på 35L och jag kör den via cigguttaget i bakluckan på Volvon. I husbilen har vi nog med kyl och fryskapacitet ändå...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi har och har haft kompressorboxar i många år. De fungerar suveränt, frys med minus 18 grader. Acceptabel strömförbrukning om man ger dom lite kärlek. Var försiktig med det du sätter i, låt det inte vara varma grejer, om möjligt. Täck över den med lite extra isolering men passa fläkten. Kolla spänningen så batteriet inte blir urladdat (ja det finns brytare för underspänning).
 

lindeman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17619
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Det visade sig att Biltemas 50l box var för stor att få in i duschen där vi tänkte ha den. Nu funderar vi på en Polarys Frezze 40l som Kama säljer och då tycker man det borde vara bra kvalitet på den. Någon som har den och kan ge feedback?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har inte erfarenhet av den heller. Men har stött på två grannar på vår nu nästan avslutade Kroatienresa, som hade Vevor kompressorboxar. Eftersom jag är nyfiken av mig frågade jag. En hade en väldigt smidig 30 litersbox och den andre hade en 50 litersbox. De var väldigt nöjda med sina boxar. Så en sådan kommer jag att skaffa när min 20 år gamla Harald Nyborg kompressorbox går i graven. Fast som det ser ut nu kommer den troligen att överleva mig! :p Men gå in och kolla på vevor.eur Bra specifikationer, många och bra recensioner, riktigt bra priser och fraktfritt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Lite återföring efter köp och test
Har läst om flera med problem och kollade därför runt lite
Var inne på Autohallen i Lomma. De hade en Smart Living 30 liter i personalrummet som de haft som frys i några år
Konstaterar att efter några veckor i Italien fyller den alla våra förväntningar. Den har dessutom internt batteri som gör att den går att köra som kylskåp i ett dygn utan elanslutning
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Köpte en Vevor 40 liters kompressorkylbox i mitten av juli. En smidig storlek trots att den klarar 1,5 liters flaskor. Klarar ner till - 20 grader. Har dock bara testat den till - 10. Den ska främst jobba som kylbox.


Den har nästan gått konstant i 2 månader på 12 volt. Fungerar väldigt bra. Drar mindre än min 20 år gamla 10 liters Harald Nyborg box. Kostade ca 3 000:- inkl frakt. Skillnaden på dyrare boxar verkar vara diffen i temphållningen enligt test. Ställer jag den på 4 grader kan den pendla mellan 2 - 5 grader, lufttemperatur. Men innehållet håller stabil temp. Testet jag läste berömde boxen, som i Tyskland marknadsförs av Fritz Berger, särskilt i förhållande pris/prestanda och robusthet för husbilsliv.
 
Toppen