• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylbox garage-kabeldragning

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hejsan,
då börjar jag klura på nästa projekt till husbilen....
Inspirerad av tråden med diskussion av kylboxar så börjar jag tänka på hur jag skulle kunna få till detta på våran bil. Vilken är en Pössl Roadcruiser 2016 plåtis..
Skulle behöva ett cigguttag i garaget för att strömförsörja den tilltänkta kompressorboxen och som jag ser det skulle det kännas bäst att ha en "dedikerad"
kabeldragning från EBL 119 direkt till garaget... Tror jag, utan att veta....

Är det någon som gjort något liknande på denna typ av bil ?
Jag tänker att plåtisar är rätt så lika i konstruktion....

Alla bra och konstruktiva idéer mottages med tacksamhet :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ingen plåtis men samma för mig. För att sova gott och inte riskera att ölen blir varm där bak i garaget så drog jag en separat 4mm2 hela vägen från bodelsbatteriet.
Jag skippade även ciggpluggen och drog ut en separat sladd innifrån boxen med en bättre snabbkontakt på. Ciggpluggarna är kontaktglappens moder.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
För att få tillräckligt med kraft till bakre delen av bilen, drog jag två 6 mm2 kablar direkt från bodelsbatterierna. Givetvis satte jag dit en separat säkringsbox vid batterierna. Röd och svart kabel placerades i kabelrör och drogs under bilen.
Där bak gjordes en ny elcentral med separata säkringar till förbrukarna.0D54E374-1FD6-4457-971A-66AB8B2A5383.jpeg8B1D1BE7-FCEF-43B0-A26F-EEAF9C666D19.jpeg
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
jag tänker att det bästa, som många av er skriver, är att ha en separat matning till garaget. Antingen från ebl (som finns under förarstolen) eller bodelsbatterierna (som finns under passagerarstolen). Fördelen med direktkoppling till ebl är att man ”stänger av” all ström med den, även ”hemmabygget” bak, men det kanske är överkurs....
problemet med plåtisen är att allt är så förbannat hårt, metall överallt, så det blir bökigt att göra som ThomasA skriver, dra allt under bilen.... annars vore det smidigast tror jag...
 
Toppen