• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylarvätska försvinner.

F

F.d. 8504

Guest
Jag skulle ställa in min husbil för vintern och märkte då att expansionskärlet för kylarvätskan var tomt. Fick hälla på 4 liter för att fylla systemet. Inget läckage under bilen. Glömde helt att kolla oljenivå och färg på oljan.

Nu kommer jag inte åt bilen för att kolla detta. Har pratat med en del "amatörförståsigpåare" om detta som skrämt upp mig ordentligt. Förmodligen har kylvätskan gått o motoroljan via brusten topplockspackning, så det blir väl att byta denna och i bästa fall också planslipa topplocket. I värsta fall att byta detta om där är någon spricka i det.

Nu fick jag också höra att OM motorn har lösa cylinderfoder så blir det ännu värre då det blir att riva ut hela motorn. Bilen är en Elnagh (rätt stavat?) med Fiatmotor, bensindriven och av 89-års modell.

Finns det någon som känner till om motorn har lösa cylinderfoder? Har någon drabbats av liknande problem och kan lite om kostnader för en dylik reparation så är jag väldigt tacksam om ni vill höra av er om detta.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kylarvätska försvinner.

Du behöver väl inte måla fan på väggen, det kan ju var en läcka någonstans utan att det droppar. Försvinner kylarvattnet fort eller bara långsamt. Jag har haft småläckande kylare, värmepaket i kupen och en slanganslutning.
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Kylarvätska försvinner.

Är det topplockspackningen syns det på oljan "grå ,skummig) kan räcka att efterdra toppen ,gjorde så på min personbil ,(efter 17000mil)!!lycka till,
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kylarvätska försvinner.

Jag var med om samma fenomen förra vintern jag fick rådet av fiat service att det kann hända inget oroande, jafylde upp med ny glykol och har kollat det regrlbundet hela sommaren och där har inte fösvunnit eb ändaste droppe, så jag tror inte du behöver oroa dig för det,
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kylarvätska försvinner.

Hej, motorn du har är förmodligen en Peugeot/Fiat/Citroen och sitter i ett J5 chassie. Dessa bensinmotorer har lösa cylinderfoder. När det gäller ditt problem med att vatten försvunnit, så kan det vara så att du i samband mad att du kört bilen i kallare väderlek har ökat kupévärmen nyligen. Min teori är att när du ökat värmen i kupén så har vatten styrts över till kupéelementet som inte varit helt fyllt/luft, vilket då har sänkt nivån i expansionskärlet.
Min erfarenhet av dessa motorer och tillkopplat värme/kylsystem är att systemet är mycket känsligt hur vattnet cirkulerar, beroende på hur man justerat värmeväljaren för att öka eller minska kupévärmen. När jag tidigareb hade en CABBY med bensinmotor så hade jag till en början problem att få upp motortemperaturen när det var kallt ute. Jag körde med väldigt liten kupévärme från motorn eftersom bodelens värme var oftast tillräcklig också för förarkupén.
När jag vid tillfälle tvingades att öka kupévärmen genom ökat värmeuttag från motorn, så upptäckte jag till min glädje att motortemperaturen ökade.
För att komma till vad jag vill säga så cirkulerar vattnet i motor och kylare med överkapacitet när ingen eller lite vatten styrs till kupéelementet. När man ökar cirkulationen till elementet minskar cirkulationen över kylare/motor och istället cirkulerar till kupéelementet varvid motortemperaturen ökar.

Min teori är att när du ökat värmen i kupén så har vatten styrts över till kupéelementet som inte varit helt fyllt/luft, vilket då har sänkt nivån i expansionskärlet.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Kylarvätska försvinner.

Det är inte heller helt ovanligt att kylarlocket är otätt.

Kylarlocket har en inbyggd övertrycksventil som ser till att trycket i kylsystemet är på rätt nivå - inte ovanligt med 1 bars övertryck.

Detta för att då höjs kokpunkten på kylarvätskan - Saab anger 127grC.

Ett otätt kylarlock medför att kylarvätskan dunstar bort alldeles för lätt och det märker man inte för det blir inga spår efter läckage.

För att få reda på om cylinderhuvudtätningen (topplockspackningen) har gett sig kan man med en avgasmätare se om det finns avgaser i kylsystemet.

//Lasse
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Kylarvätska försvinner.

ta det med ro, jag hade också en dåligt dragen slangklämma, när det blev kallt droppade det vatten från det extra värme elementet inne i bilen, mvh håkan
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Kylarvätska försvinner.

Hej!
Om det är så att topplockpackningen gått sönder och vattnet tar vägen via någon av cylindrarna så torde det ryka rätt kraftig vit rök ur avgasröret (svart rök tyder på att det är olja istället...). Tar det vägen annan väg och landar i oljan (oljetråget) så ökar nivå på oljestickan. Hoppas innerligt det löser sig på bästa sätt!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylarvätska försvinner.

Hejsan, det här blir lite upprepning av en del som redan står ovan men vi tar en vända till.
Motorn i din bil är Peugeot's bensinmotor, samma som satt i Peugeot 404 och 504 men med lite annan bestyckning. Den har lösa cylinderfoder som i underkant står på något som ser ut som seluidpackningar som finns i olika tjocklekar för att få fodret lite högre än motorblocket innan man drar dit topplocket.
Det vanligaste som frambringar problem är om motorn går varm, vilket tyvärr kan hända om man inte håller koll på att termostaten är ok. och att man även har koll på att elkylfläkten i kylaren fungerar ok. utan allt för mycket spänningsfall som drar ner effekten genom gamla dåliga anslutningar, och att termokontakten som sitter i kylaren och startar fläkten fungerar, med till och från vid rätt vattentemp. Och naturligtvis om man kör med för lite kylvatten.........Det blir lite hönan eller ägget......försvann vattnet för att motorn gick varm, eller gick moton varm för att vattnet försvann.
Om det skulle vara nedre packningarna till cylinderfodren som läcker så ser du det utan problem, för i så fall har du vattnet nere i oljan/oljetråget. Om vattnet har gått ut genom topplockspackningen så borde det har rykt vitt om avgaserna. Man kan agera testkanin om man vill. Ta en droppe av vattnet som brukar droppa ur avgassystemet på fingret och testa med tungan...om det smakar sött så har du kylvatten i avgaserna :p:.
Men som också sagt ovan så måla inte f.. på väggen i förtid. Det kan mycket väl hända att vattnet har försvunnit genom någon liten "vanlig" läcka vid en slang, slanganslutning eller kanske genom ett läckage i vattenpumpen eller värmeelementet (men då brukar det lukta glykol inne i bilen) eller kanske en läckande kylare.
Om oljan ser ok. ut så är det enklast om man provtrycker kylsystemet (man trycker upp lite för mycket tryck på vattnet med hjälp av tryckluft) och då brukar läckage visa sig rätt lätt.
Eftersom det fattades rätt mycket vatten innan du fyllde på, så måste du nog lufta värmeelementet innan du gör något annat. Vid vänstersidan, bakom boxen till elementet inne i motorrummet sitter det en slangstump med en liten kran på. När man har tryck i systemet så öppnar man kranen lite och då skall luften i elementet strömma ut innan det kommer vatten. Detta är lämpligt att upprepa efter några mils körning för att försäkra sig om att all luft är borta.
För övrigt...om man har koll så motorn inte går varm och ger den lite översyn och frisk olja så går de nästan hur länge som helst.

Lycka till och hör av dig om du behöver mer info. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylarvätska försvinner.

JANKRO har beskrevet alternativene rett, så mitt bidrag i saken blir enkel. Vatn i oljan fører fort til full stans. Fikk en varmkjørning med koking ved innkjøringen til Paris sommeren 1999 med en Hymer 1985 - kom til Campingen i Bois de Bolonge, men utenfor resepsjonen var det helt slutt. Ved hjelp av NAF (den norske varianten av M) fikk vi kontakt med en firma som klarte å skaffe en bra begagnad motor så vi slapp med en uke i en Challet på Campingen det meste dekket av bergingsforsikringen vi hadde med NAF. Alle vevlager var totalt makulerte. Hadde tidligere hatt en koking med vatn til cylinder og påfølgende bytte av toppakning - den lekasjen var grei og uproblematisk, men da luktet det eksos fra ekspansjonskaret.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kylarvätska försvinner.

Det som är lite oroväckande är att bilen rök vitt ganska kraftigt vid uppstart, visserligen var det lite småkyligt så en viss rökutveckling är ju naturlig då.
En annan sak var att bilen inte varit uppstartad på ett antal veckor och det kan ha funnits en hel del kondens i avgasröret vilket dock försvinner ganska snart efter start när de varma avgaserna driver ut kondensen.
Det som bekymrar mig mest är att motorn inte gick rent efter start, motorn misstände rejält på en cylinder och min far fick hålla igång motorn med förhöjt varvtal en bra stund innan den började gå rent och då tyckte han att den rök mer än normalt vid körning.
Dock har min far haft ett märkligt fenomen tidigare på bilen, tydligen sitter tändstiften djupt försänkta i topplocket och här har han råkat ut för att det blivit en vattenansamling som formligen dränkt ett av stiften.
Det var dock enkelt ordnat med lite tryckluft att blåsa ur hålet och efter det gick den fint igen, trots att tecknen är lite oroväckande hoppas jag på tur i detta fallet.
Kan man hoppas på att vattnet som hade försvunnit beror på ett läckage någonstans över motorn som gör att det bränns bort av värmen och att misständningen beror på ett dränkt tändstift igen, hoppas på att det kan vara så enkelt.
Vill också minnas att jag läst i Bror Axelssons renoveringstråd som berör samma typ av motor att Bror hade hittat en T-korsning som var tillverkad av något plastmaterial som slangarna till värmepaketet var kopplade till, denna var tydligen tillverkad i något plastmaterial som var väldigt skört och Bror tillverkade ett nytt av metall om jag minns rätt, här kan ju finnas en möjlig orsak till att vattnet försvinner.
Bara vädret blir lite mildare så får vi se om min far kommer till bilen och kan dra upp oljestickan, det kommer att ge en del svar på frågan förhoppningsvis.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylarvätska försvinner.

Aha, din farsgubbe som har problem Jeepkungen.
Bror har en dieselmotor i sin bil så det är inte säkert att slangarna är lika dragna, men det finns rätt många slangklämmor och rör runt/bakom motorn som vattnet cirkulerar i.
Det verkar finnas flera saker som tyder på elände. Men samtidigt så kan man ju ibland bli lurad av att flera fåniga småfel samverkar.
De försänkta tändstiften sitter ju så att ev vatten kan ge misständning, men det är priset man får betala för att nästan ha en Hemimotor i bilen :D.
Vi får hoppas på det bästa......Hör av er om hur det går.

Lycka till. JANKRO.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kylarvätska försvinner.

Ha ha Hemimotor vet jag inte om jag är beredd att hålla med om :D.
Tittade på Brors tråd och bilden på de aktuella förgreningarna finns på sid. 46-47.
Symptomen är lite illavarslande och problemet är att de inte kan få ut bilen från vinterförvaringen förrän i början av april och dessutom står alla bilar och husvagnar så tätt att han inte ens kan komma in för att få upp oljestickan för att kolla hur oljan ser ut.
Skulle det vara värsta scenario kommer jag att ta upp den på långtradaren till Chaparral så får vi göra motorbytet på den här uppe, blir nog billigare att byta hela motorn än att byta foder, plana topp osv.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kylarvätska försvinner.

Har varit i kontakt med en motorrenoverare i Anderstorp och diskuterat problemet med honom.
Tydligen är toppen ett vanligt problem enligt honom, det är tydligen inte ovanligt att man drabbas av frätskador i kanalerna pga fel sorts glykol.
Man ska tydligen använda en sorts glykol som inte är aggresiv mot aluminium, dock har vi ännu inte plockat av toppen för kontroll.
Jag börjar mer och mer fundera på att byta hela motorn eftersom det är en betydligt snabbare procedur, dock vill det till att hitta en tvärsmonterad motor eftersom det på 504an fattas ett motorfäste på toppen då denna var längsmonterad.
Tänkte därför slänga ut frågan här på forumet om någon vet om en motor i bra skick som är till salu, eller om någon skulle råka ligga på ett topplock som är till salu ?
Fiat bensinare årsmodell -89 med förgasare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylarvätska försvinner.

Hejsan igen, det är inte bara motorfästet som inte stämmer från en personbil (fästet sitter visserligen på vattenpumpen så om man byter ut den så har man motorfästet). Det är annan kamaxel som inte stämmer något vidare för du måste även byta till husbilens insugningsrör och förgasare för det blir fel vinkel p.g. av att motorerna har olika lutning. Jag tror även att det är olika oljetråg också beroende av motorns lutning.
Det är också olika storlek på ventilerna, men det finns i och för sig två olika även till de motorer som sitter i husbilarna.
Jag har åter kollat på en hemsida i England som sålde både växellådor och beg. lågmils bensinmotorer, men den firman är tyvärr borta p.g. av ålder och sjukdom och jag kunde bara spåra lite plåtdelar som såldes av en annan firma.

Sorry att jag inte kunde vara mer till hjälp.

Ps. var försiktig när/om du tar bort topplocket så inte cylinderfodren rör på sig/följer med upp en bit för då blir det mycket arbete att få den kombinerade nedre tätningen och schimset att täta igen.

M.v.h. JANKRO.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kylarvätska försvinner.

Byt topplockspackning det hade jag gjort direkt inte dyrt heller.
Gör du det själv se bara till att du har momentnyckel med rätt inställning så du inte drar åt för hårt, fråga om du är tveksam.
Mvh
Pelle
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Kylarvätska försvinner.

Nu fick jag också höra att OM motorn har lösa cylinderfoder så blir det ännu värre då det blir att riva ut hela motorn. Bilen är en Elnagh (rätt stavat?) med Fiatmotor, bensindriven och av 89-års modell.

Finns det någon som känner till om motorn har lösa cylinderfoder? Har någon drabbats av liknande problem och kan lite om kostnader för en dylik reparation så är jag väldigt tacksam om ni vill höra av er om detta.[/quote]


Du är lyckligt lottad, motorn har med största sannolikhet lösa foder, eller våta foder,som det också kallas. Vi har det själva också i vår 86-års. Det betyder att det är lätt att byta såväl foder, som kolvar o vevlager,om det skulle behövas. Motorn behöver inte tas ur,utan det görs lätt på plats, toppen bör man nog " plana till " innan den sätts tillbaka.Vi har själva gjort allt detta på vår bil. Man får en "ny motor" snabbt o lätt och förhållandevis billigt....OM DET INTE är lösa foder,ja då får man ta ur hela motorn, och borra om cylindrarna istället.det blir nog betydligt jobbigare o dyrare.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kylarvätska försvinner.

Fick av motorrenoveraren höra att det oftast är toppen som är problemet på dessa motorer, tydligen kan de drabbas av frätskador i vattenkanalerna om man inte har en glykol som inte reagerar aggresivt mot aluminium.
I övrigt är dessa motorer några riktiga slitvargar enligt honom, vi kommer att börja med att lyfta av toppen och lämna in denna för kontroll av honom innan vi river i resten av motorn.
Är man bara som Jankro säger försiktig så man inte rubbar cylinderfoderna ska det inte vara några problem att bulta dit toppen igen, fast om toppen är kass verkar problemet vara att hitta en ny topp.
Har sökt på blocket och lite andra sidor men det verkar inte att vimla av denna motorn precis, dessutom vet man ju inte om toppen man får tag i är av bättre slag än den som redan sitter där.
Hoppas i nuläget på tur och att det bara är topplockspackningen och en planing av toppen som behövs, dröjer till mitten av april innan jag får tillgång till bilen och kan börja forska handgripligen i problemet.
 
F

F.d. 23710

Guest
Sv: Kylarvätska försvinner.

Hej! Om kylarvätska försvinner så är det antingen läckage i någong slang eller i värmepaketet eller i kylaren. Topplockspackning som är trasig brukar orsaka att värme går upp speciellt på tomgång, man brukar se om vatten går i oljan att olja är grått och grumligt,om 4liter har försvunnit så tror jag att det kan vara läckage. Trasig toplockspakning kan orsaka tryck i kylaren så att vatten försvinner igenom kylarens övertrycksslang. Om topplockspacning har gått,måste toppen planas,det gör verkstäder och är inte så tekniskt avancerat,kostnaden ligger i arbetet att plocka ut toppen och montera igen. Kan inte se att cylinderfoder skulle behöva bytas, det skulle medföra en total reparation av hela motorn. Lagerbyte, slipning av vevaxeln mm. Laga topplockspackning kostar några tusen men motorreparation några tiotusen men det kanske är värt om bilen är bra. hällsn. rauli
 
Toppen