• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kyla med drag!

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Lämnar in bilen för reparation av krånglande gasoldrift på Thetford-kylen. Felsökning plus fyra timmars reparation samt delar (tändsäkring 600 :) medför att kalaset går loss på nästan 3 500 kronor.

Bonus efter reparationen: ett oväntat tillskott av friskluft!

Verkstaden har lyckats åstadkomma fritt blås mellan skåpet och väggar/tak/golv, alltså "hålet" i inredningen där kylen monteras.
Påtalat detta men verkstaden har inte lyckats täta.

Och efter en natt med kylens ventilationsgaller vända mot vinden och 12 meter per sekund på Sysne udd på östra Gotland, tvingas jag konstatera att det drar friskt, tjuter och viner. Håller en bit hushållspapper vid kylens ena sida och det fladdrar vågrätt.
Kalla vindar medför också ökad gasolförbrukning. det är riktigt otrevligt, faktiskt.

Nu har jag mejlat Hymer i Örebro som alltid ställer upp och är bussiga och bett om råd som jag kan förmedla till verkstaden på Gotland. Eller så försöker jag tussa ihop dom.

Tips, någon, vad blev fel vid monteringen efter reparation?

F

F.d. 52908

Guest
Sv: Kyla med drag!

Fick också problem med mitt skåp. Det ville inte tända på gasol,skälet var som jag misstänkte den lilla manicken som skapar en gnista. Fick besök av makaniker som fixade detta genom det nedra gallret på väggen. Jobbet tog en kvart och priset på detta var 1600 spänn, men nu funkar det bra.
/ Sören

F

F.d. 29752

Guest

Mellan kylskåp och öppning skall monteras en tätande gummilist, något som är gjort på vår fransktillverkade privatimporterade husbil (Notin Volga), men som inte alltid gjorts på bilar som tagits in av svenska importörer!

Vi har en bekant som har en svensksåld Hymer, och på den bilen fattas också gummilisten.

Mvh
Pehr

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

fin bil var bygger dom den har aldrig hört talas om mvh håkan

Senast ändrad:

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Nu ska det vara lagat och klart, montören hade inte knuffat in kylen tillräckligt långt. Det fick till följd att kylens tätning inte låg an mot bakväggen och orsakade därmed "korsdrag" mellan kyl och vägg. Farligt hade det kunnat bli eftersom bodelen då fick kontakt med gasolen. Man vill ju inte ha in varken gasol eller koloxid i bilen. I värsta fall hade gas strömmat in i bilen om inte säkerhetssystemen gripit in och strypt gasen

Sedan är det en annan sak att montören tryckte till skåpet så pass att tändsäkringen pajade.

Men det tänker jag inte betala för...

Toppen