• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyla i kylskåp Thetford

Hjulhuset1

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27829
Medlemskap
2024
Hej
Hoppas någon kan svara på detta
Har köpt en Adria Coral 2017 med Thetford kylskåp
Problemet är: Kylskåpet blir kallt när det körs på el, men med gasol blir det ingen kyla (+14-15 °)
Har varit på verkstad där de '' blåste rent brännaren'' , men hjälpte inte
Någon med tips om vad det kan vara ?
hjälper inte att bilen står plant 1
tack på förhand för tips
 

Hjulhuset1

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27829
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar.
lämnade bilen till Varbergs Husvagnservice i måndags , men vet inte ännu vad de gjort mer skall kolla detta med dem, de skulle höra av sig. Har inte haft husbil tidigare som man är ju lite novis på sånt här.
Har ju garanti på det hela då jag bara haft bilen i 2 veckor men Varbergs Husbilserviec var de enda som hade tid att överhuvudtaget titta på detta felet. Jag skall tipsa dem om ditt förslag
Tack :)
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Har även hänt mig att kyl/frys inte fungerar på gasol.
För ca en vecka sedan hände något med kyl/frys. Tempen steg till, kylen +15, frys -5.
Utetempen +35 vindstilla.
Samma morgon när detta upptäcktes, startade vi en 40 milaresa. Vid framkomsten, kyl +8, frys -10. Tog in på en ställpkats med el som kopplades in. Resultat efter 12h. Kyl +3, frys -14.
Kopplade ur elen. Resultat efter 12h, kyl +14, frys -7.
Vid gasoldrift brinner gasolen hela tiden.Tagit bort gallren för bättre ventilation.
Utetemp nu +24. Har tidigare haft problem vid uppstart av kyl/frys. Kört en sväng samt ställt bilen plant.
Vad göra förutom att koppla in el och bli stående på ställplatsen. Åter Sverige efter midsommar.

Hjälp!

Mvh
Per 4069
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Per, jag tror du behöver göra rent i brännarmunstycket, den har en tendens att sota igen så att brännaren inte ger full effekt.
Absolut ingen nål eller ståltråd för att rensa i brännarens hål, på sin höjd en mjuk borste.
Ett sugrör från en hamburgerrestaurang är bra att blåsa rent med.
Här finns en informationsfilm som visar hur du gör.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En erfarenhet som jag har är att när man skiftar mellan el och gasol så skall man låta bilen stå still en stund så att gasoldriften och ventilationen hinner komma igång. Om jag startar bilen direkt efter omkoppling till gasol så har jag svårt att få kyla under körning. Kan ju vara så att fartvinden hindrar ventilationen om den inte kommit igång ordentligt. Någon annan med liknande erfarenhet?

Kjell
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Kollade temp nu på morgonen. Ingen förändring. Det kan som du skriver behövas en borste. Har googlat på brännaren, utseende och funktion, hittar tyvärr inget. Tips?
Återkommer säkert i ärendet.

Per
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Kollade temp nu på morgonen. Ingen förändring. Det kan som du skriver behövas en borste. Har googlat på brännaren, utseende och funktion, hittar tyvärr inget. Tips?
Återkommer säkert i ärendet.

Per
Har du blåst i brännaren så som filmen visar?
Om du har något mjukt, något strå i en sopborste eller hårborste, kan du peta i brännarens hål och sedan blåsa en gång till.
Är lågan blå-färgad?
Dessa knep brukar hjälpa.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ring Styrbjörn 031-762 85 95, det är han som är Thetford i Sverige, jag har ringt och även varit där han har kontor och prata med honom. eller ring 0500-45 06 56, 0500-45 06 57 Stenstorps Husvagnsservice sonen Wilhelm jobbar där, de ligger vägg i vägg. Företaget ligger i Stenstorp. Jag har fått hjälp där 2 gånger.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Hittade följande i Husbilskompisar; Lågan skall vara ca 40 mm. Lågan skall ändra storlek när vredet på kylen ändras. Rätt eller fel?
Vad jag har sett stämmer inget av ovanstående. Skall kolla ikväll när det är mörkt ute .... som det är i Spanien på kvällarna.

Ett tack till Lassej åsså

Per
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Har du blåst i brännaren så som filmen visar?
Om du har något mjukt, något strå i en sopborste eller hårborste, kan du peta i brännarens hål och sedan blåsa en gång till.
Är lågan blå-färgad?
Dessa knep brukar hjälpa.
Sök på här i forum..
Dometic kylskåp slutar driva på gasol efter någon timme.?
Och där Inlägg nr 3
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
......................Hittade följande i Husbilskompisar; Lågan skall vara ca 40 mm. Lågan skall ändra storlek när vredet på kylen ändras. Rätt eller fel?
Vad jag har sett stämmer inget av ovanstående. Skall kolla ikväll när det är mörkt ute .... som det är i Spanien på kvällarna.

Per.
--------------------------

Hejsan, det beror på vilken variant av brännare och funktion som beskrivs i det svaret.
Det finns ett flertal varianter av både brännare och funktioner som beror på flera faktorer som årsmodell utförande och funktion.
Det finns/har funnits två utseende på brännarmunstycken ett runt och ett avlångt.

Det finns/har funnits flera varianter på hur lågan reglerar kylan.
1- Lågan brinner hela tiden och går att justera storleken på med ett vred, i princip stor låga eller liten låga men går ev. att hitta mellanläge med "lågstorlek mellan".
2- En pilotlåga brinner hela tiden och lågan flammar upp till full när termostaten kallar på kyla, och går åter ner till pilotlåga när termostaten är nöjd.
3- Lågan tänds helt automatiskt upp på nytt när termostaten kallar på kyla, och slocknar helt när termostaten är nöjd.

Själva styrningens finns också i olika varianter.
-Helt manuell omställning mellan olika energislag.
-Lite olika steg på hur automatisk omställningen skall vara mellan olika energislag, upp till helautomatisk som även omfattar inkoppling av solceller för kylskåpsdriften om man har celler så det räcket till för den varianten.

Så det är lite svårt att veta vad svaren som man läser på olika ställen har för bakgrund. Kan bero på frågeställarens fråga, eller också på den som svarar och kanske tror att hans variant av kylskåp överensstämmer med alla kylskåp.
Också lite svårare att veta vad som är fel ju mer automatik som är inblandad.

Har du ett runt brännarmunstycke så skall lågan i helmörker vara ca. 6 cm. hög. I för ljust utrymme så ser man inte hela lågan så då ser den mindre ut, och i ett ljust utrymme så syns den knappast alls.

Det finns ju även själva lilla huvudmunstycket som släpper fram rätt mängd med gasol till brännarmunstycket, ofta fastklämt i själva gasolrörets infästning i brännardelen.
Om det är skräp där så kan lågan vara för liten. Det kan också finnas ett filter typ cigarettfilter i ett rör någonstans som är skräpigt och oljigt som också kan hindra fullt gasolflöde.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Tack så mycket för Ditt svar.
Min låga/brännare har tidigare uppfört sig som Ditt exempel 3, tänds när kyla påkallas.
Som jag kan se så är munstycket runt.
Min fundering: utgångsläge är att mitt system tänds när kyla påkallas.
Vredet på kyl/frys reglerar en termostat som mäter temp i kylen som när temp
blir "för hög" signalerar till gasventilen: öppna, och till brännaren: tänd.
Brinner till rätt temp är nådd enl termostaten, då stängs gasen.
Enligt min tanke är det full låga eller släkt. Kort brinntid om det räcker med "svale" i kylen.
Längre tid om det skall vara kylskåpkall filmjölk.
Jag frågar eftersom jag hittat svar som säger att kylan regleras med allt från liten låga till mellanlåga och fullt ös.
Om .... var finns resrvdelar att köpa.?
Just nu inväntar jag mörkret..
Tack igen.

Per
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Per, ja som jag skrev så finns det olika varianter på funktionen, mycket beroende av årsmodell men även andra orsaker.
Svaren som du hittat om reglering av lågans storlek är inget som du behöver bry dig om för det gäller inte din variant och/eller årsmodell. Termostaten känner bara av tempen i skåpet och har inget med lågans storlek att göra.
Du skall ha - ingen låga eller full låga helt enkelt. Eftersom du troligen har ett runt? brännarmunstycke (vanligast) vet ej varför det finns annan variant. Så bör lågan i fullt mörker vara uppåt 6 cm. hög samt brinna lugnt och tyst
Det är alltså ingen värme alls eller fullt klös som gäller, och som du skrev, så är det tidsaspekten på "till" som avgör hur mycket kyla som bildas i skåpet. Utetemperaturen har ju också en en stor betydelse av hur svårt det är att få kyla.
Detsamma gäller 230V värmaren inne i skorstenen, fullt klös eller inget där också.
Termostaten i skåpet säger alltså bara "till eller från med värmen" antingen det gäller gas eller 230V el.
Däremot så brukar 12V elpatronen inte vara termostatstyrd utan när man kör bilen så är den igång hela tiden för den är i svagaste laget för att orka och behöver ingen termostatfunktion.
(Obs. Vet tyvärr inte om det är annorlunda med de nyare skåpen som går att köra på 12V med solceller, och om det då finns termostatstyrning även till 12V'en.)

Reservdelar brukar finnas hos välsorterade husvagns/husbilshandlare..... eller internet och då ofta campinghandlare helt enkelt :p.
Det brukar nog också finnas rena kylfirmor som även tar hand om campingskåp och reservdelar på en del ställen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Tack igen JANKRO.
Uttömmande och informativt.
Kollade lågan igår kväll. Tyvärr syns endast ca 2 cm av lågan när brännaren sitter på sin plats i skorstenen . Dock brinner den lugnt med ett evagt sus. Just nu, under problemperioden, ständigt.. Ibland kan det "blinka" till lite gult i lågan.
Nu på morgonen frysen -14, kyl +14.(jmf med el; frys ca -17, kylen +4 när vi kopplade in el tidigare i veckan). Jag avvaktar till hemkomsten.
Än en gång tack till alla som bidragit med svar.:msn_thumbup:

Per
 
Toppen