• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyl/frys ur funktion vid gasdrift - återkoppling

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Kort resumé.
Under resan i Spanien, nyss hemkommen, kastade kyl/frys in handduken vid gasoldrift. Temperaturen steg till nästan utetemperatur i kylen och frysen höll i bästa fall kylskåpstemperatur. Utetemperaturen var under perioden runt +25-35. Efter en vecka utan kyl/frys sökte vi oss till en camping (La Volta) söder om Tarragona.
Kopplade in oss på 220V. Allt frid och fröjd.
Sökte svar och hjälp på HBK. Efter ett kort ögonblick kom hjälpen och svaret på problemet;
"Skit i förgasaren" eller rättare sagt brännaren. Givetvis medföljde instruktion hur åtgärda detta.

Hur gick det då?

Bilderna visar.
Bild 1. Lossade på brännaren. Tryckte in den försiktigt bakom skorstenen.
Sotade med hjälp av en flaskborste samt med en flexibel (wire) läskstång med borstviskare.
En matsked sot blev det.

Bild 2. Brännaren rensades med hjälp av tryckluft. Böjdes därefter försiktigt ut samt satte en plåtbit som skydd för väggen.

Bild 3. Tände gasen. Tyvärr var solljuset för stark. Lågan syntes inte därför markeras längden på lågan med pennan, ca 7 cm. brann lugnt och fint.
Återmonterade brännaren och skyddsplåten.

Bild 4. Ställde termostaten i driftläge ca kl 3 alt två gröningar. Startade gasolen.

Bild 5 och 6. Visar temperaturerna i resp skåp efter fyra drifttimmar. Obs. utetemperaturen.

Ett stort tack till JANKRO och Robert å alla andra som kommit med tips å råd.

Hälsningar.
Per 4069

PS. Väl hemma kom jag på att jag har en kompressor i husbilen som del i punkalagningsutrustningen. Alltid är det nå't.
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    3,5 MB · Visningar: 112
  • 2.JPG
    2.JPG
    3,5 MB · Visningar: 109
  • 3.JPG
    3.JPG
    3,4 MB · Visningar: 111
  • 4.JPG
    4.JPG
    3,5 MB · Visningar: 105
  • 5.jpg
    5.jpg
    909,5 KB · Visningar: 99
  • 6.JPG
    6.JPG
    3,5 MB · Visningar: 99
Toppen