• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyl/frys under färjetur.

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Vi planerar att ta en färja från Karlskrona till Gdyna i juli. En tur på natten som tar 13 timmar. Tror ni att innehållet i kyl resp. frys håller sig under en sådan lång tur. Eller hur har ni löst denna utmaning?
Tacksam för förslag
Lennart
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

En jag läste om fick sitt elektroblock pga. strömspik (eller vad han skrev)
Hellre ta några vattenflaskor och ställ i frysen hemma och när ni åker så kan dom stå i kylen.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Det var jag som fick EBL utslaget, lite trevlig kostnad med montering av nytt i Tyskland för ca 5000 SEK.

Har åkt med Stena till Kiel 14 tim + lite tid innan avgång och lossning med kylskåpet utan ström utan problem. Det i frysfackket har kanske mjuknat lite men inte avfrostats. Så åk bara men se till att det är ordentligt kallt i kylskåpet innan avfärd.

Per-Åke
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Samma gamla påståenden åter igen.

Jag o alla andra som kör från Finland till Tyskland o Sverige varje dag har el. Kanske 6 båtar på Ålandshav o 4 på Tyskland dagligen + andra rederier. Har aldrig hört att det skulle varit nå problem, utom här det blir ju många båtar o bilar på ett år.
Sen kan man vara så säker att felet kommit på båten o inte före eller efter. Är nästa säker att Finnlines har bättre ordning på sitt el än campingar.

Kan man bevisa att det är på båten som det har hänt om ej så kan man inte skriva o påstå att så är.

Tror inte att rederiet bjuder ut el när man bokar om de inte skulle hålla.

Snart igen till Tyskland med el kopplad håller på o packar.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Man behöver ingen el till kylskåpet vid överfart med färja. Som en parentes så använder vi aldrig 230V på sommarhalvåret (6 mån). Vi fick byta TV (2.000:) pga åska i luften. :(
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Har man mat i kylskåpet o färjan tar duktigt över ett dygn ca 900 km som för oss så kanske behövs det.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Vi har åkt med Finnlines Malmö - Travemünde o tillbaka minst 5 ggr = 10 överfarter. Vi har alltid kopplat in el till både kyl/frys och värmare. Eftersom vi alltid åkt natt är det skönt med en varm bil på morgonen. I år hade vi snö och -1 när vi kom till Travemünde.
Aldrig haft några problem med detta.
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Många fartyg har 60hz spänning. Kanske det som eventuellt kan skada EBL.Stena line skriver på sin hemsida att de ej erbjuder ström till husbilar.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
512
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Lite nyfiken här. Nytt elblock?
Gick inte o laga?
schaudt som säljer många sådana elcentraler reparerar det mesta på några dagar.
Kostar betydligt mindre än nytt.
Har ordnat med lagningar åt några som haft åska.
Lokal husbilsfirma ville endast byta allt för ja som ovan 5000.-
Laga med frakter ToR nån tusenlapp.

Det var jag som fick EBL utslaget, lite trevlig kostnad med montering av nytt i Tyskland för ca 5000 SEK.

Har åkt med Stena till Kiel 14 tim + lite tid innan avgång och lossning med kylskåpet utan ström utan problem. Det i frysfackket har kanske mjuknat lite men inte avfrostats. Så åk bara men se till att det är ordentligt kallt i kylskåpet innan avfärd.

Per-Åke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Hej :)

Min gamla husbil från 1996 kan utan att skada batterierna, ge ström för Electrolux kylskåp i mer än 26 timmar - mer minus 20 i frysen.
Jag har intresse av husbils ström för mina behov.
Om man bryr sig om att sätta sig in i en bit av ström kommer du att förstå varför - fordonstillverkare har bara ett intresse - att sälja sin produkt till folk som inta frågar på ström i kilowatt timmar.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/546073

:):)

frågar om en husbil
hur många hästkrafter ?
vatten ?
hur stor dieseltank ?
etc.
-
men det som ni kommer att använda husbilen för - ett hus med ström - vad är ström-tanken (batterier) i husbils KW ? - nej nej :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Billiga kylklampar att lägga i frysfacket får du om du fyller en en liters mjölkförpackning med vatten och 1,5 dl vanligt koksalt. Denna blandning har en fryspunkt på -15° C. Har arbetat på fabrik där kylplattor för matkontainar tillverkades. Har själv använt sådan "kylklampar" som kan kastas efter användning. I en kylbag med en sådan "kylklamp" frös ett paket med mjölk som låg på botten!!!
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Lite nyfiken här. Nytt elblock?
Gick inte o laga?
schaudt som säljer många sådana elcentraler reparerar det mesta på några dagar.
Kostar betydligt mindre än nytt.
Har ordnat med lagningar åt några som haft åska.
Lokal husbilsfirma ville endast byta allt för ja som ovan 5000.-
Laga med frakter ToR nån tusenlapp

Jodå det gick att laga men det skulle ta ett par arbetsdagar med frakten inräknad. Detta hände på en fredag. Jag skulle kunna tidigast få det efter vi lämnat Tyskland veckan därpå, och utan möjlighet att ladda bostadsbatteriet på mer än en vecka var det bara att krypa till korset och köpa nytt. Det andra EBL lagades, kostade med frakt hem ca 1000:- så nu har jag ett i reserv.

Jag påstår att Finnlines förstörde det med sin ström, fungerade perfekt när jag åkte hemifrån och ingen funktion när jag dagen efter färjningen skulle koppla in 230 V. Det var på samma resa en annan HBK medlen också fick sitt EBL förstört. Två EBL fungerar alltså före men inte efter färjetransport och det enda gemensamma är ström på färjan.

Självklart nekar Finnlines men att bevisa det går inte varken för mig eller honom. Jag har i varje fall slutat att åka med Finnlines, ingen goodwill där inte även om biljetten är billig.

Per-Åke
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Jag påstår att Finnlines förstörde det med sin ström, fungerade perfekt när jag åkte hemifrån och ingen funktion när jag dagen efter färjningen skulle koppla in 230 V. Det var på samma resa en annan HBK medlen också fick sitt EBL förstört. Två EBL fungerar alltså före men inte efter färjetransport och det enda gemensamma är ström på färjan.

Självklart nekar Finnlines men att bevisa det går inte varken för mig eller honom. Jag har i varje fall slutat att åka med Finnlines, ingen goodwill där inte även om biljetten är billig.

Per-Åke[/quote]

Allå kompisar!

Åkt med Finnlines före detta Nordö Link i säkert 10 års tid mellan Malmö-Travemunde och tillbaks, aldrig haft några problem med strömmen som jag alltid varit kopplad till vid överfarter. Är ganska säker på att ev. problem beror på undermåliga installationer i vissa husbilar.

Vänligen Kjell
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
512
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Detaljen som oftast går sönder om det är överspänning är en varistor tror jag, kostar nån krona....
Bytt i lite andra apparater efter överspänning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kyl/frys under färjetur.

Noe som alltid kan hende når en er koblet til et elnett er at det på samme side av transformator eller på samme generator finnes en større elmotor (på en kjølekontainer eller lignende) som kobler inn eller ut på feil punkt i en fase - det kan da komme en spenningstopp ut på elnettet og enkelte elektroniske bokser får stryk.

Dette kan like gjerne skje på gården hjemme eller på en camping - er en lader ikke beskyttet internt mot slike pulse så trenger en et filter foran som dreper pulsen.

Tidligere smallt det ofte i glødelampene hos folk Dals Långed når noe utstyr på en av fabrikkene slo seg av eller på - gjerne om kvelden. I dag sender den samme enheten bare ut radiostøy som ødelegger mottak av digital-tv kanalene. Jeg regner med at den fabrikken har fått eden trafo.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Kyl/frys under färjetur.

"black out", inget okänt begrepp inom shipping. När det återstartas så kan nog en del strömstötar och spänningsvariationer uppstå.
Om det levereras jämn fin spänning hela tiden så blir det ju inga förstörda EBL
 
Toppen