• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitet Weinsberg husbilar

H

Hildingsson

Guest
Hej Husbilsvänner,


Står i begrepp att byta husbil och undrar om det finns det någon som kan uttala sig om kvaliten på husbilar från Weinsberg?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Min första husbil var en Fiat Ducato Weinsberg Cosmos och den körde jag några år utan problem! Många resor i Europa bl.a. ända ner till Gibraltar en gång. För några år sedan sålde jag den till en kompis och vi är fortfarande kompisar. Den var byggd 1987 och rullar fortfarande på utlandsresor utan problem!

Fiat Ducato Weinsberg Cosmos.jpg

Jappe
 

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Hej!
Vi har en Weinsberg Imperiale Van 2008 som nu har rullat 3950 mil och den har hittills fungerat utan problem.
Hälsningar Gunni och Kalle
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Hej
Vi har en Weinsberg meteor-91 TD, den körde vi 4 veckor i Europa utan ett enda problem. Har stått avställd under vintern (Jämtland), skall snart ställas på så vi och tittade till den förra veckan, startade på första försöket, bodelsbatteriet full laddat så det hade bara varit att tuta o köra. Står i en Carport under vintern och vi har som kallast haft -29 grader i vinter. Vi är jätte nöjda.
/Sylvia & Micke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Spekulerade på en Weinsberg LEV (=Light Expedition Vehicle) byggd på MB 519 för tre år sedan och bilen gav ett rustikt intryck och kändes bra att köra men värme och ventilation var inte anpassat för norrländska vinterförhållanden.
Blev tydligen ingen försäljningsframgång och modellen är numera nedlagd.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Weinsberg är ett systermärke till Knaus precis som Eriba är till Hymer. Ett flertal modeller från knaus återfinns något år senare som Weinsberg med litet nya färgval och dekaler.
Märket har tillsammans med Knaus funnits under många år och har bra renome för kvalitet. Ett bra tyskt kvalitetsmärke i övre mellanklass.:) Givetvis skall sedvanliga kontroller efter fukt och rost mm göras före köp men det gäller alla husbilar.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Vi har en Weinsberg Imperiale 601 från 2005 på Renault Master chassie, som vi kört i 4 säsonger. Har inte haft några problem förutom en vattenläcka som vi fick åtgärdat på fuktgarantin.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Vi har en Weinsberg 680 Komet -99 inga problem alls. Femmans växel omdrevad för bättre användbarhet, fungerar perfekt.
Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Weinsberg idag är inte samma bilar som förut, idag är det Knausgruppens bugetmärke, så det kan skilja en hel del från förr till nu! ändringen skedde nägonstans 2008-2009! :)
 
H

Hildingsson

Guest
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Jag tackar för alla inläggen och känner mig fortsatt positiv då den vi kikar på är från -07.
/Hildingsson
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Vi var igår inne i tre nya Weinsberg på en firma i kalmar.
Samtliga hade klara kvallitetsbrister i bodelen. Det gav för oss definitivt inget bra intryck.
I den första höll tyget i taket på att lossna framför främre takluckan. Såg väldigt slarvigt inklämt ut bakom en list. Listen fyllde för övrigt ingen annan funktion än att dölja tygskarven. Hade varit bättre att göra tygskarven ordentligt i stället för att slänga upp en list över den.
I den andra låg det plastbitar avstötta från instegslisterna på golv och mark. Samt finish i hörn och kanter på skåp och luckor var sådär. Två av luckorna var även svåra att stänga.
I den sista som var en stor alkovbil så var golvlisten för duchutrymmet så slarvigt ditsatt att jag tvivlar på den fyller någon funktion alls.

I samtliga hade de satt upp någon slags ledstrip under köksskåpen, och led i all ära, en sån där 25kronorsbelysning upptejpad lite på måfå gör heller inget för att förbättre intrycket.

Har läst att andra är ganska positiva här till dom så jag får väl tillägga att detta bara är vår högst personliga åsikt om bilarna vi tittade på.
Det kan ju ha varit måndagsexemplar (3 st)
MvH Benny & Camilla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitet Weinsberg Husbilar

Om jeg husker rett så gikk Weinsberg i konkurs og Knaus kjøpte varemerket og bruker det for budgetmodellene. LEV var siste forsøk fra gamle Weinsberg, mener 2008 er siste årgang for de gamle Weinsberg om jeg husker rett.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om det var problem med den första! varför köpte ni två till?

För ordningens och Weinsbergs skull, kan jag uppdatera med aktuell produktinformation.

Vi köpte en ny Weinsberg CaraBus 601 sommaren 2016, en helt problemfri bil, inte ett fel medan vi ägde bilen!

Att vi sedan bytte till en annan plåtis 18 månader senare, berodd enbart på sängarrangemanget. Vi ville ha långbäddar visade det sig.

TommyD
 
F

F.d. 56562

Guest
Mitt första inlägg på forumet efter 7 månaders medlemskap. När någon frågar om kvaliten på Weinsberg så vill den väl ha åsikter om den del av husbilen Weinsberg stått för? Basfordon, kylskåp, värmepanna osv har andra ansvar för. Byggkvalitet, byggmetod och materialval är det som Weinsberg ansvarar för.
 

Lasse1957

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Timrå
HBK-Nr
22863
Medlemskap
2024
Vi har haft vår Weinsberg Cara Suit 700MX i ca 1 år nu, köptes ny i april 2018 och har hunnit med ca 900 mil. Vi har även vintercampat (kanske inte när det var som kallast) och har bara positiva omdömen. Har inte upplevt att det är något som vi kan klaga på när det gäller bodelen i alla fall.
 
Toppen