• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalite på värme och kyla.

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Vi har varit ute på premiärturen i år. Och natrurligtvis var det fel igen på något. Min ALDE går inte på gasol, dometik kyl går inte på gasol,
Och när jag vill starta värmaren på el så går inte cirkulationspumpen i glykolbehållaren, tog ur den och kollade såg att den var bytt förut prislapp
1550kr, för en sån liten elpump inte klokt. hade en gammal pump från en slrotad husvagn den fugerade. kollade vad en y pum kostar idag 35600kr !!!
En ny 12v elmotor får man för 100 till 300 kr. På mim gamla husbil fungerade Elektrolux kyl Truma luftvärme och gasolspis i 20 år. Har kvaliten blivit så mycket sämre på grund av att styrs av kretskort?

Glad Natonaldasg önskar Jägarn
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Egentligen borde funktion automatisk motion av pumpar när värmeanläggningen inte är i drift under längre perioder finnas. Risken finns att pumpar börjar att läcka eller kärva om de står stilla under en lång tid. Den funktionen finns i de flesta värmesystem för fastigheter. Det brukar finnas flera parametrar att välja på efter önskemål.

Pumparna skulle hålla längre. El/ batteri sätter gränser under vintern om man inte har tillgång till el. Med LFP batterier kan det nog fungera att köra pumparna en kort stund varannan vecka.

Man kan ju alltid köra pumparna manuellt korta stunder om möjligheten finns.
Den möjligheten borde också finnas att kunna göra på ett enkelt sätt. Tex en brytare för manuell drift av pumpar. Både 230V och 12V pumpar om man har tillgång till el.
Det brukar även gå att köra pumparna manuellt från OP-panelen som hör till värmeanläggningen.

Allt som som snurrar behöver röra på sig för att må bra.
 
F

F.d. 64253

Guest
Allt nytt är kalkylerat med sämre kvalitet, bara att jämföra med nyare saker, sjukt dålig kvalitet. Därför har jag bestämt att inte byta upp till en nyare bil, bevisligen får man mer problem. Tänker inte diskutera eller motivera mitt svar. Vi bara konstaterar att vi slipper mera problem om vi inte byter bil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, ja problemet om man skall ha någon liten 12V motor till pump, fläkt eller liknande på campingmarknaden så gör de samma sak som du, lägger till en nolla för mycket o_O, men tyvärr så är deras nolla inget misstag utan beräknad vinst. Så 300:- blir 3000:-

M. mycket v.h. JANKRO ;).

Ursäkta, men mellanskillnaden mellan inköpspris och utpris till konsument är inte vinst! Först när alla avbränningar är borträknade
återstår vinst. Stora avbränningar är moms-skatt-personal-hyra-räntor-frakter-reklam. Många av de firmor som säljer billigt på ebay, blocket o.s.v. har inget av detta, utan är ibland bara en hemsida/shop, och tar själva hem eller låter skicka när du beställer och har inte några av dessa kostnader.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ursäkta, men mellanskillnaden mellan inköpspris och utpris till konsument är inte vinst! Först när alla avbränningar är borträknade
återstår vinst. Stora avbränningar är moms-skatt-personal-hyra-räntor-frakter-reklam. Många av de firmor som säljer billigt på ebay, blocket o.s.v. har inget av detta, utan är ibland bara en hemsida/shop, och tar själva hem eller låter skicka när du beställer och har inte några av dessa kostnader.

Ja det är helt klart att hela summan inte är vinst i fickan men ändå hög vinst för omkostnader, och de/vi får väl lida lite extra av beskattningar just på priset de satt för att betala glas och marmorpalatsen.
Men en liten elmotor som man kan köpa för 30:- på de billigaste sidorna kan ju ev. bli värd 300:- med lite affärsverksamhet, men jag betvivlar att den kan bli värd i princip 3000:- för den passar till en husbil, och att den nu för tiden ofta stoppas i en påse som det står K... på.

Jag vidhåller nog att man blir uppskörtad med sådan pris-sättning/ökning och jag gillar inte överpriser på delar som inte direkt har någon kvalité att tala om.
Om man kunde se att det är en verklig seriöst tillverkad motor som kommer att hålla länge för att inte förstöra och krångla till en semester..... Men tyvärr, samma billiga plåtmotor med glidlager som sitter i leksaker som kostar några hundralappar. Det finns ju seriöst tillverkade borstmotorer som har kvalité och nästan skulle kunna motivera priset.

Resultatet blir ju då ofta samma som våra eftermarknadsfirmor för bildelar. Svindyrt för att få vinst på några rätt få sålda delar, samt delarna som tvingas på folk i samband med reparationer, i stället för samma vinst på många sålda över disk för ett lagom pris till kund.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det är helt klart att hela summan inte är vinst i fickan men ändå hög vinst för omkostnader, och de/vi får väl lida lite extra av beskattningar just på priset de satt för att betala glas och marmorpalatsen.
Men en liten elmotor som man kan köpa för 30:- på de billigaste sidorna kan ju ev. bli värd 300:- med lite affärsverksamhet, men jag betvivlar att den kan bli värd i princip 3000:- för den passar till en husbil, och att den nu för tiden ofta stoppas i en påse som det står K... på.

Jag vidhåller nog att man blir uppskörtad med sådan pris-sättning/ökning och jag gillar inte överpriser på delar som inte direkt har någon kvalité att tala om.
Om man kunde se att det är en verklig seriöst tillverkad motor som kommer att hålla länge för att inte förstöra och krångla till en semester..... Men tyvärr, samma billiga plåtmotor med glidlager som sitter i leksaker som kostar några hundralappar. Det finns ju seriöst tillverkade borstmotorer som har kvalité och nästan skulle kunna motivera priset.

Resultatet blir ju då ofta samma som våra eftermarknadsfirmor för bildelar. Svindyrt för att få vinst på några rätt få sålda delar, samt delarna som tvingas på folk i samband med reparationer, i stället för samma vinst på många sålda över disk för ett lagom pris till kund.

M.v.h. JANKRO.
Du vet att jag har mycket stor respekt för dej när du hjälper oss med beskrivningar och felsökningar på olika detaljer och problem med husbilar och annan teknik, men här är det rätt tydlig att du är inne på ett fält som du egentligen inte vet så mycket om.
Inköp av reservdelar och lagerhållning av ett någotsånär komplett reservdelslager är en mycket dålig affär för alla som sysslar med försäljning av t.ex. bildelar. Naturligtvis betalar sig vissa delar som omsätts ofta bra, men en stor del av reservdelslagret som man anser sig behöva för att ge en bra service till kunderna ligger bara där och kostar mycket pengar som måste in på något sätt. Detta kan ju ske på flera sätt, man kan höja priset på delarna som säljer bra, eller lägga kostnaderna på reservdelspriserna. Sedan finns det ju alltid några som plockar de s.k. russinen ur kakan, d.v.s. får tag på vissa produkter som eventuellt är samma, men ofta inte är det, men till utseendet desamma, eller låter tillverka kopior i t.ex. Kina, men med annan och sämre specifikation, detta kan man som konsument inte upptäcka, men resulterar i att produkten inte har exakt samma egenskaper eller livslängd som originalet. Hos väldigt många tillverkare kan man beställa produkter i flera kvalitetsklasser, bara som exempel, bromsbelägg finns i flera olika klasser med original/Oem högst och sedan i fallande skala med priset. Där de enklaste säljs av företag som t.ex. Biltema i Sverige, men även av stora postorderfirmor på nätet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det handlar väl mest om vettig prissättning för att folk skall handla här hemma som är önskvärt för att hålla igång, och som nog många skulle föredra med vettiga priser.
Jag tycker det verkar som de har satt sig i en situation som gått i självlåsning. Dom började höja när folk började handla på nätet för försäljningen/inkomsterna minskade, samtidigt som man själv började förstå att det var inte så billiga delar här hemma som man trott i runt trettio år.
Om reservdelshållningen är bra och därför dyr kan man väl diskutera i många fall. Det är ju inte ovanligt att en tämligen ny husbil som vi ofta läser om här står veckor på verkstad för att det inte finns tämligen vanliga delar hemma på hyllan.

Men att höja hela tiden för att det troligen inte går ihop sig och samtidigt få längre leveranstid till affären från leverantören är ju inget bra sätt att behålla den hemmameckande kundkretsen.

Och så det här om billiga kopior och då handlar det väl mest om rena bildelar. Jag vet inte riktigt var de säljer sådant skräp längre, kanske en del vid den blåa skylten.
Sen är vi ju inne på den tyska marknaden som är otäck stor ... tyvärr. Men där kan man ju själv välja viken firma/tillverkare/prisklass man vill ha delar från, ibland mer än ett tiotal olika.
Sist köpte jag en bilfjäder från Tyskland för att jag kände mig tvingad. De tog 200:- för en Lesjöforsfjäder och M........ 860:- för en "no name" som jag hade köpt ca. tre år tidigare och nu var brusten.

Men grunden till det här handlar ju om dessa fö........ små jättebilliga plåtelmotorer som sitter lite överallt i dyra husvagnar och husbilar och som inte bara är billiga i kronor från början utan det värsta är väl nästan att de är lika billiga i kvalité från början, och de blir ju inte bättre bara för att de höjer priset på dem vartefter de vandrar genom mellanhänder och får ett oslagbart pris till slut.

M. mycket v. h. JANKRO.

Ps. Till de maskiner och industrirobotar som jag har kämpat med i större delen av mitt liv så vet jag verkligen vad trippel-svindyr reservdelshållning handlar om. Men för att spara lite så fick man försöka att plåga fram en skaplig reservdelshållning hos den svenska grossisten när man handlade maskiner, så man själv slapp att ligga på allt, för maskinerna fick inte stå still helt enkelt.
Inte kunna laga en maskin på flera veckor för att det inte fanns delar i Sverige fick inte hända helt enkelt, men å andra sidan sett så gick väl värdet motsvarande en husbil förlorat i produktion bara under fördröjningen att få hem delarna ibland med snabbtransport dörr till dörr från en svensk grossist.

M. mycket v. h. JANKRO ;).
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi hade tidigare materialhållning på vårt jobb.
Det var vanligaste fläktmotorerna, diverse rör och böjar samt lite specialgrejer.
Saker som trots allt användes i verksamheten dagligen.
När vi bytte kontor så fick vi inte handla hos leverantör på en vecka om det fanns grejer på lagret som gick att använda sedan kastades resten.
Trots att det inte var mina saker så tyckte jag det var för j-gt att slänga fullt fungerande saker men det sparade väldigt mycket pengar.
Både i utrymme och någon som skulle hålla ordning.
I Stockholm finns så många grossister som håller en stor del av sitt sortiment på hyllan att det blir billigare att hämta där direkt.
Även billigare för kunden då vi kunde minska vårt påslag.

Har själv råkat ut för de fina påslagen i campingbranschen.
Min magnetventil på toaletten frös sönder härom året.
Fanns i Kamas katalog för ca 1500kr.
Hutlöst dyrt för en enkel liten plastdel.
En med samma funktion fast i metall använder vi ibland i jobbet med lös magnetspole.
I bakhuvudet vet jag att en sådan kostar runt tusenlappen.
Så snål (ekonomisk) som man är började nätet dammsugas på ersättningen.
Den fanns hos andra leverantörer några hundra billigare.
Tills jag kom på att söka på det nyupptäckta Alibaba (kina).
Där kostade en, på bilderna, exakt lika som originalet 35kr (med frakt).
Så jag beställde 3st (kan vara bra i reserv).
När de kom efter några veckor (här ser man en del av varför man skulle betala mer i Sverige, för att korta leveranstiden) passade den perfekt.
Den var exakt lika. Och när jag tittade närmare på den gamla så stod det "Made in China" på den så de kan ha tillverkats på samma fabrik ....

Nu när man vet det här och är lite mer varm i kläderna på att lägga ut pengar på nätet till höger och vänster så beställs 99% på nätet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja man kan tycka och fundera på varför vissa/många saker till ex. camping är så dyra och varför priset dessutom måste öka ytterligare här i Sverige. Som många av oss har skrivit om tidigare.
Man kan väl i o. f. förstå att plock med billiga saker måste ge högre procentuell vinst för att täcka upp tiden.
Man kan väl också förstå och även vara beredd att betala kanske 300:- för ex. en 30:- elmotor om man får den på direkten från hyllan och enkelt med korttidsgaranti om den skulle krångla, och arbetet den har medfört för att hamna på hyllan.
Att sedan en 12V plåtmotor kan vandra uppåt 3000:- i vissa fall är ju tyvärr ett annat fenomen som man inte riktigt kan smälta och förklara med nödvändiga pålägg.
Men också om man flyttar upp till dyrare delar och får betala 3000:- för en 1200:- grej så svider det ju också mera i rena kronor.

Ja det är inte lätt. Man kanske påstår att jag är snål och gnällig.... Men jag föredrar att kalla mig ekonomisk :bye:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Ja man kan tycka och fundera på varför vissa/många saker till ex. camping är så dyra och varför priset dessutom måste öka ytterligare här i Sverige. Som många av oss har skrivit om tidigare.
Man kan väl i o. f. förstå att plock med billiga saker måste ge högre procentuell vinst för att täcka upp tiden.
Man kan väl också förstå och även vara beredd att betala kanske 300:- för ex. en 30:- elmotor om man får den på direkten från hyllan och enkelt med korttidsgaranti om den skulle krångla, och arbetet den har medfört för att hamna på hyllan.
Att sedan en 12V plåtmotor kan vandra uppåt 3000:- i vissa fall är ju tyvärr ett annat fenomen som man inte riktigt kan smälta och förklara med nödvändiga pålägg.
Men också om man flyttar upp till dyrare delar och får betala 3000:- för en 1200:- grej så svider det ju också mera i rena kronor.

Ja det är inte lätt. Man kanske påstår att jag är snål och gnällig.... Men jag föredrar att kalla mig ekonomisk :bye:.

M.v.h. JANKRO.
Det är väl den så kallade femtiohundrafaktorn. Kund betalar mellan 50 och 100 gånger produktionspris. Vet inte hur exakt den kvoten är nuförtiden. Jag tror att en lösning kanske kunde vara lagliga krav på mycket längre garantier så att det blir någon annan än kunden som tar risken med dålig kvalitet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det där med kvalitet är ju lite spännande.

Jag läste om CE-märkning härom dagen.

Vi är ju vana vid att de flesta, elprodukter i detta fallet, är ce-märkta när vi handlar i affären.
De är ju då oftast märkta av tillverkaren.
Men.....
Tillverkaren har ingen skyldighet att dennes produkter är ce-märkta.
Om du importerar en vara själv och säljer vidare är det du som ska lösa ce-märkningen.
Hur många säljare av Kina import grejjer känner till det tro??
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det där med kvalitet är ju lite spännande.

Jag läste om CE-märkning härom dagen.

Vi är ju vana vid att de flesta, elprodukter i detta fallet, är ce-märkta när vi handlar i affären.
De är ju då oftast märkta av tillverkaren.
Men.....
Tillverkaren har ingen skyldighet att dennes produkter är ce-märkta.
Om du importerar en vara själv och säljer vidare är det du som ska lösa ce-märkningen.
Hur många säljare av Kina import grejjer känner till det tro??
Det är sant att det är tillverkaren som sätter CE märket på produkten. I o m det bekräftar tillverkaren att produkten uppfyller alla relevanta EU krav som gäller för den här produkten.
Inte alla produkt-kategorier på EU marknaden ska vara CE märkta. Vilka ska vara CE beror på EU lagstiftning. När det t.ex. gäller medicintekniska produkter så ska alla produkter, som finns på EU marknaden (oavsett var de är tillverkade), vara CE märkta.
Frågan om import (tillverkare från ickeEU länder) och även distribution (om man säljer importerade varor) regleras väl också i lagar som ovan.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej igen. Beträffande mitt inlägg om kvalitet mm. Så gick jag til botten med att inte kylen går på gsol.Kollade alla kblar upptil och nere vid ventilationsgallret och hittade äntligen felet. Det sitter ett 12v rel där som styrs aven vitkabel från kretskort eller vredet. vit minuskabel gick till sockerbit med minus.men det var 2 minusansltningar på reläet en vi som går till kretskorte ingen jord på grund avoxidation, putsning och spray gasolen startade genat har funka kockren sen dess. Det som retar mej att jag inte gjorde detta inn jag böt kretskort och tändmodul i onödan.
Jägarn
 
Toppen