• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitén på digitalkameror?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min digitalkamera börjar visa tecken på förslitning. Bilder försvinner och pixelfel uppträder vid nattfotografering. Att retuschera en nattbild börjar bli tidskrävande! Jag har hört att just pixelfel går att åtgärda på en kamera. Någon som vet hur man gör?

Annat var det förr! Den här gamla kameran fungerar fortfarande utan problem!

Zeiss Ikon.jpg

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

Min digitalkamera börjar visa tecken på förslitning. Bilder försvinner och pixelfel uppträder vid nattfotografering. Att retuschera en nattbild börjar bli tidskrävande! Jag har hört att just pixelfel går att åtgärda på en kamera. Någon som vet hur man gör?

Annat var det förr! Den här gamla kameran fungerar fortfarande utan problem!

Jappe

Hej Jappe och välkommen hem till Bohuslän!

Jag vet inte hur man åtgärdar pixelfel men jag köpte en Ricoh CX1 till nedsatt pris (1199:) på Japan Photo.

En kamera med bra optik som jag kan stoppa i fickan och på så sätt alltid ha med mig.
Nackdelen är att det inte finns genomsiktssökare, endast 3-tumsskärm. Jag har tagit lite konstiga HDR-foton som finns här.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

Hej och tack! Det är verkligen "stuns" i dina bilder, Knarrevik! Genomsiktssökare måste jag nog ha för det är jag van vid!

Jag "badade" i Tångesund med en väldigt bra Canon PS A700 för något år sedan och den kameran har mirakulöst tillfrisknat nu! Alla funktioner har kommit igång igen så den får väl bli min fickkamera framdeles om jag inte får ordning på min PS A720IS. Jag ska bara kolla så den inte har blivit skumögd av saltet!

Man kan ju inte köpa kameror hela tiden! Jag har fler digitalkameror ända ner till 3milj. pixlar som presterar bra bilder!

Jag ska kolla med fotoaffären i Stenungsund om pixelfelen. Bra affär som har hjälpt mig många gånger när jag har haft problem!


Jappe
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

Jag köpte en Panasonic dmc-fs30 ( passar i fickan kamera) och den har 14 megapixel och 8 ggr optiskzoom man kan även filma med mycket bra kvalité för att vara en så billig kamera = 1495:-
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

Knarrevik

Är full av beundran av dina fotoalster. Helt i min smak.(hav,båt,klippor)
Verkligen sevärda!

mvh
Fincan

(lumix G10 och lumix tz6)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

En stor fördel med digitalkamerorna, även billiga sådana, är att man kan komma väldigt nära objektet utan mellanringar eller speciella makroobjektiv.

Detta hittade jag bakom huset för några timmar sedan. Bilden tog jag med en "gammal" Olympus C70Z som brogu skickat till mig. Han tyckte att jag skulle ha den kameran eftersom den bara samlade damm hemma hos honom och ingen annan ville ha den. Eftersom jag gillar "gamla" kameror så gjorde han helt rätt, tycker jag! Tack brogu!

körsbär pg.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

Var rädd om det bäret!

Skator, koltrastar och t.o.m. måsar är på hugget när bären börjar skifta i rött.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

Hej!
Även jag ställer mej i kön för beundran av dina HDR bilder.:)
Har själv haft tankar på att själv prova på denna teknik.
Kan man med kamerans (Nikon D90) inbyggda gaffling-program med 3 bilder som underlag, ha grundförutsättningen att göra HDR bilder, eller blir exponeringsomfånget för litet?

Ha en trevlig foto o husbilssommar.

Advantage
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitén på digitalkameror?

Kan man med kamerans (Nikon D90) inbyggda gaffling-program med 3 bilder som underlag, ha grundförutsättningen att göra HDR bilder, eller blir exponeringsomfånget för litet?

Det går alldeles utmärkt att använda 3 bilder och även 2. Se till att få så stor exponeringsdifferens som möjligt. Jag använder Photomatix Pro som jag hämtat gratis på nätet. Med den kan jag skapa HDR-bilder med olika omfång.

Vidare finns det HDR-appar till smartphones, en är HDR Pro för iPhone/iPad.
 
Toppen