• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalité nya husbilar?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

Fri-herren;

Ja, jobbigast var batteriproblem med följande historia som visar att allt inte är så enkelt som man föreställer sig, dessutom kan det bli en resa i tiden;

Bodelsbatteriet tog inte laddning ens vid 1:a hemresan "knäckt redan före lev" - utbytt!

Efter leverantörens vinterförvaring år 1, start + bo batterier utslagna - utbytta!

Under säsong 2, bobatteri otillräcklig laddn efter hand - utbytt 2 ggr!
Efter leverantörens vinterförvaring år 2, start + bodelsbatterier utslagna - utbytta!

Under säsong 3, bodelsbatteri utslagna 2 ggr - 2 st batterier utbytta + 1 st laddare utbytt!

Under säsong 4 själv konstaterat att leverantören gett mig bla fel batterier (startbatterier) i stället för bodelsbatterier (fritidsbatterier), därför knäcktes självklart batterierna.
Fann efter egen utredning och genom att läsa bruksanvisningen för bobatterierna (Bosch Silver A1N = ett mycket bra startbatteri) skall endast användas som startbatteri.

Själv bäste dräng ibland, spec som elkunnande verkar vara bristvara hos verkstäderna, inkl en specialverkstad för bilel, som lev själv lämnade in bilen hos vid ett tillfälle.

Bilelen fungerade inte på "förväntat sätt (?)" förrän i slutet på säsong 4 och då tack vare egna insatser och kartläggning om krav/förutsättningar på el i husbil (är själv i grunden elkraftingenjör, dock aldrig verksam som sådan).

Problemet var hela tiden kunskapsorienterat och det fick jag alltså lösa själv till slut. Jag kunde inte ens drömma om att det var så illa inom "branschen", då skulle jag själv tagit tag i det tidigare, men man blir alltid klokare genom erfarenheter!
Man tror ju på att man betalat också för kunskaperna om husbilen som produkt/ funktion.

Det var otroligt irriterande att lämna och hämta bil, använda bil, finna att allt inte fungerade under nästan 4 års tid.

Nybilsleverantören har hela tiden (även efter garantitiden) uppträtt korrekt, varit samarbetsvillig och vänlig på alla sätt, ställt upp med utbytesbatterier (totalt ett 10-tal????) etc allt helt Ok ur den synvinkeln.

/ Med hälsningar, Bengt 333
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

Librell, eftersom problemet med din bil var kunskapsorienterat och du löste det själv vore det intressant att veta vad felet var, nyfiken som jag är. Kanske du vill dela med dig av dina kunskaper?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

Librell, eftersom problemet med din bil var kunskapsorienterat och du löste det själv vore det intressant att veta vad felet var, nyfiken som jag är. Kanske du vill dela med dig av dina kunskaper?
Främst måste man göra klart för sig vad olika batterier kan, vad de skall användas till och hur de verkligen används!
Från början var felet att min bil före leverans stog ute i ner till 15-20°C kyla innan jag skulle hämta ut bilen, detta klarade inte batterierna av de knäcktes av detta. Bodelsbatteriet var helt dött redan vid avhämtningen (lyse på?), motorbatteriet så pass att motorn gick igång.

Sedan följde en räcka av batteribyten (dåliga/billiga/fel batterier?) inkl ett byte av bilens laddare, inga som helst mätningar utfördes hos leverantören, bara rena byten.

Husbilslev kom ingen vart med elproblemen och kopplade därför in en specialfirma på bilel (enligt dem själva). Där byttes befintligt bodelsbatteri ut till ett Bosch Silver A1N 100Ah (ca 1800 Sek) som sades vara ett mycket bra batteri. Laddning, mm kollades utan att några problem kunde konstateras.

Trots detta knäcktes bodelsbatteriet på nytt, det blev allt sämre under användning och jag fick då på nytt ett Bosch Silver A1N 100Ah batteri från husbilsleverantören.
Samma sak upprepades, jag mätte då upp hur mycket energi detta batteri förmådde ladda (metod se ”Celler i skick, inlägg 11”) - resultat batteriet hade endast kvar halva sin kapacitet (knäckt).

Jag hade nu själv löpande börjat mäta bilens laddning och bodelsbatteriets laddningstillstånd men trots att alla värden var ok så räckte (vid en långresa med många etapper) inte elen till. Efter ngn veckas körning kunde man inte ta ut mer än ca 200 watt (ca 17 Ah) innan elapparater i bilen indikerade låg batterinivå och elen bröts! Vi körde 30-50 mil/dag och den inbyggda amp mätaren visade upp till 8 Amp under körning, trots det blev inte batteriet bättre laddat.

Vid hemkomsten fick jag ännu ett nytt Bosch Silver A1N 100Ah batteri från husbilsleverantören sedan jag påvisat mina mätresultat och tog glad i hågen hem detta nya batteri. Det blev extra intressant då – jag hittade en bruksanvisning som medföljde batteriet, på denna fanns klart och tydligt skrivet – "skall endast användas som startbatteri" (min kommentar; det tål inte många urladdningscykler och def inte djupurladdningar = olämpligt som förbrukningsbatteri)!

Jag gjorde nu en enkel analys av en normal modern husbils elbehov och fann att det är för klent att utrusta en modern husbil med endast ett 100 Ah bodelsbatteri (analysen redovisad i länk ”Elförbrukning från 12 volts bodelsbatterier, inlägg 1”)! Observera där även de noteringar som gäller laddn tillstånd, batterilivslängd, mm.

Med den utrustning som beskrivits i länken ”Elförbrukn …) laddas nu bilens bodelsbatterier mycket effektivt och våra problem har helt upphört och bilens generator laddar nu enligt den inbyggda mätaren upp till 17 Amp, helt är nu perfekt.

Sens moral, rätt batterier skall användas till rätt ändamål och på rätt sätt. Det mesta ger sig om man tar reda på vad man vill (analys) och vad man behöver genom t.ex bruksanvisning/specifikation för de batterier man skaffar. Att tänka på är att olika batterier kan vara väldigt speciella betr t.ex;
  • tillåter olika många urladdningar
  • tillåter olika djup på urladdningarna
  • djupurladdningar påverkar det antal återladdningscykler som aktuellt batteri kan klara
  • startbatterier ”klarar” bara ett fåtal urladdningar (spec djupa) men högt strömuttag, fritids klarar många men lågt strömuttag – därför skiljs de åt i dessa huvudgrupper (som sedan delas upp ytterligare och används efter behov).
Detta blev kanske lite långt och omständligt men det är inte möjligt att korta ner mer för att kunna svara och det finns dessutom massor att tillägga i och kring detta ämne”!
/ Så gått jag kunde utan att fila för mycket, med hälsningar, Bengt 333
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Köpte i mars 2007 en ny husbil av ett stort märke. Bilen var perfekt för våra behov och allt var toppen. Bilen har nu gått ca 500 mil.

Under vår första semestertur började felen dyka upp och upptäckas. De grövsta enligt nedan:

-Färgen flagnar på hela fronten i handstora bitar.
-Färgen flagnar på sidorna.
-Bakstänkskärmarna monterade med stora glipor mot karossen.
-Lister i innertak och väggar lossnar.
-Antennförstärkare felaktig.
-Flisor har lossnat från bordets bakkant.
-Skåpslucka skev.
-Ytterdörren har inte låst pga felakig montering av lås. Ingen trevlig upptäckt efter en
resa söderut.
-Radioantennen blåste av.

Efter hårt jobb har vissa fel åtgärdats av oss själva och vissa med bistånd av generalagenten men flera fel återstår. Det har i sanningens namn varit trögt. Får väl se hur det slutar.

Vår nya husbil har inte svarat upp i kvalité mot tillverkarens högtidligt prisade ISO-certifiering.

Måndagsexemplar eller vanligt förekommande frågar vi oss!!!!!
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Tack alla ni som försett mig och andra med lite info. ang felaktigheter!
Tydligen spelar det ingen roll om bilarna är av lågprismodell, eller svindyra alla drabbas tydligen lika. Och det är ju lika tråkigt om det är en enkel sak eller en betydligt mer komplicerad sak som ballar ur eller vairt defekt från fabriken.
Med tanke på husbilens pris jämfört med personbilar borde de ju kontrolleras bättre innan, de går ut till kund.
Tänk om nya personbilar vore behäftade med lika många fel som husbilar!
Gissa om det inte skulle skrivas spaltkilometer!
M.V.H.
Fri-herren alias J-E.Niklasson m. familj:confused: :yes:
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Just detta med urladdade batterier tycks vara ett stort problem på en del nya FiatX2/50. Jag har inte själv haft några sådana problem, men på ett annat forum finns långa trådar om detta. Troligen beror det på alla tekniska prylar som ibland monteras fel och blir strömtjuvar. Flera talar om ett tapp på 250 mA trots att allt är frånslaget. Felmonterad radio som drar ström även utan frontpanel, Trumans bottenventil vid stängt läge och t.o.m. kontrollpanelen för batterierna nämns som tjuvar.
Fiat säger att om man skall mäta måste sidorutorna vara i stängt läge, tändningen av och därefter måste man vänta 2,5 minuter för att elektroniken skall stängas av.

Hälsn
Evert H
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

vår erfarenhet av Dethleffs, 3 bilar och numera även av Concorde, 1 bil nyligen inköpt, är att bodelarna varit i stort sett felfria, egentligen inga problem alls. Bilarna 3X fiat + 1X iveco har haft en del större och mindre fel, men dessa har blivit tillrättade utan problem. Vi köper våra bilar av etablerade säljare här hemma av den enkla orsaken att krånglar det finns alltid hjälp att få. IMPORT-bil är därför inte aktuellt för oss.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Moderna bilar har många elekriska funktioner och sen plockar man in en massa prylar som har minnen mm. Även om bilen är avstängd så står det och drar samt tömmer batterierna. Bilarna är till för att rulla och gör dom inte det så behöver dom ha underhållsladdning. Om tittar på bilar som ALLTID måste gå igång och allt MÅSTE fungera så gå in på en brandstaion eller ambulansstation. Där står dom splitt nya bilarna uppkopplade på både ström och tryckluft även om dom är ute på larm ett antal gånger per dygn eller en gång i veckan. Jag tror att man inte ska se batteriet i husbilar som ett batteri längre utan som en back-up om det blir strömavbrott.
 
Toppen