• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalité nya husbilar?

F

F.d. 2752

Guest
Läste på forumet häromdagen ang fel på en Hugos husbil!
Min fråga är då finnes det inte massor av fel på alla nya husbilar,dyra som billiga. Har själv en Mc louis lagan 263 -07. Tillverkaren gör c:a 5000 bilar om året och är ett lågprismärke dock inte felfritt, vill därför drifta era erfarenheter från andra tillverkare för att pejla om era erfarenheter?
M.V.H.
Fri-herren
alias J-E. Niklasson
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Kvalité nya husbilar?

Ja det återstår att se, när vi får vår nya husbil i vår
Men så är det hur tollerant man är vad som är fel
Ska man får något fixar som inte är bra, så brukar jag försöka fixa det själv om jag kan i första hand.

För ska man åka några mil och passa tider för service på garanti ....så kanske det är bättre att försöka själv att fixa det.....om man får tillstånd av leverantören , för att garantin ska fortsatt gälla

Alla serviceställen är ju så upptagena på sommarsäsongen.....
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Har redan fixat mycket själv!
Vill ju inte åka en massa mil för att fixa en massa småfel!
M.V.H
J-E. Niklasson
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

Eftersom husbilar inte byggs som "konsumentbilar" med robotar utan mer som ett hantverk så blir det naturligtvis en del småfel. Måndagströtta människor finns ju överallt inte bara här i Svedala. Personligen tycker jag att det kan man acceptera om bara ÅF är inne på samma linje och åtgärdar felen utan tjat. Det är ju bl a det garantier är till för. En fördel är ju då om man köper bilen nära där man bor så resorna inte blir så långa. Många kan dom ju bli
icon7.gif
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Kvalité nya husbilar?

Hallo. Är det menigen att man ska köpa en dyr bil med diverse små fel. Men det karnse ingår in ny bil. Om ni tycker det så karnse ni också tycker att om hantverkare bara gör ett halvdant jobb. diverse fel gör ni själva. Bra att veta så som egen i bygg företag.
Tänk på detta!
:swoon:
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Hej SKOGIS!
Nej jag tycker inte att man skall aceptera en massa fel, varken inom husbilssektorn eller inom byggsektorn, men tyvärr finns det nog kvalitétsproblem överallt.
M.V.H
Fri-herren
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

Jag menar inte att man ska acceptera kvarstående småfel som man lämnas att åtgärda själv. Även husbilsleverantörer/byggare har ju underleverantörer i olika led och att 100% kontrollera alla komponenter in i sista molekyl skulle bli oerhört dyrt. Garantin är just till för detta. Att ta hand om det som inte vart helt OK.

Tom dyra flygmaskiner har problem så det hänger inte på priset. Ta t ex en massproducerad TV. Den sätts nog till nästan 100% ihop av robotar och testas av robotar. Robotar styrs av programvara och är den någorlunda felfri så blir produkterna det också. Männsikor (hantverkare, bilförare, bagare, bilreparatörer, husbilsbyggare.. vilka som helst) är inte felfria.

Huvudsaken är väl att återföräljare och verkstäder tar sitt ansvar och åtgärdar uppkomna fel inom garantitiden utan att man ska behöva gå till ARN eller tingsrätten.
 

Mirre

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
757
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

:rolleyes: Bra råd som vi har fått, är att när man ska hämtar sin nya bil. Då stannar man kvar vid husbilsfirman och går igenom och kolla allt i bilen riktigt d v s syna bilen på plats. Övernatta om man tycker man behöver det. Detta kan både spara tid och pengar om man långt till firman från där man bor. Då blir det inget snack om att felet har uppstått efter leveransen heller.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Hej, alla.

Om man köper en fabriksny husbil, som i många fall är en av de större investeringar man gör så skall den självfallet vara felfri. Och uppstår det fel inom reklamationstidens 36 mån så skall det åtgärdas av säljföretaget, som även enligt KKL skall ersätta kostnader i samband med reparationen - tex reskostnader, hyrbil, etc.
Dock skall säljföretaget i förväg underrättas om att du avser att hyra en bil under reparationstiden, så säljaren får möjlighet att på egen hand tillhandahålla hyrbil.

KKL (konsumentköplagen) gäller under förutsättning att bilen är köpt av av en näringsidkare i Svedala och köparen är en privatperson.

DS
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Kvalité nya husbilar?

Hej! Har haft min nya bil bara i en vecka ännu så jag vet inte om några fel änn. Men min bil har bara 2 års garanti, är det inte normalt för Husbilar eller?
Mvh Nyfiken
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Angan, Hundvakten m.fl.
Jag har just läst nya "Husvagn och camping" där man på ledarplats och i en insändare tar upp problemet med "guldgrävarna" i husbilsbranchen. Citat: "Före köpet behandlas man som en kunglighet, en person av betydelse, men om du kommer tillbaka och har vissa förhoppningar om infriandet av tidigare löften, då behandlas du som skit".
Jag håller med om detta även om det säkert finns undantag. Så fort som namnteckningen sitter på kontraktet är man ointressant och är snarast att betrakta som en belastning. HRF har också fått möjlighet att uttala sig men säger i stort sett ingenting annat än att man får vända sig till kommunens konsumentrådgivare.
Med ett sådant förtroende för säljföretaget ger man snabbt upp och får försöka hitta egna vägar för att få rättelse. Som exempel kan nämnas "sålletfrågan" där ingen information kommer trots att frågan har varit aktuell sedan i juni.
Hur tycker ni att säljföretagen agerar?

Evert
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Hej, nyfiken
De flesta prylleverantörer brukar lämna två års fabriksgaranti. Men KonsumentKöpLagen skyddar köparna ytterligare genom att det enligt denna lag även finns en reklamationsrätt som sträcker sig upp till 36 månader.

Dvs. har du nu köpt en fabriksny bil så har du alltid 36 mån reklamationsrätt oberoende av hur lång garanti säljaren lämnar.

Gäller varor levererade efter 2005.04.01 annars endast 24 mån rekl rätt

ds
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

Det Hundvakten skriver ställer jag upp på till 100%! Mina egna erfarenheter är dock nedslående, detta pga att säljarna oftast har mer erfarenhet av affärer och är mer "slipade" än vad vi husbilsköpare är.

Det är förenat med svårigheter, bla i form av bristande erfarenhet och tålamod hos köparen för att hävda sin rätt och komma tillrätta med problem/oklarheter.

Detta leder ofta(-st) till att vi som köpare ger upp och löser problemen själva, det blir oftast mer praktiskt så (annars - segt, tidsödande, beroenden, etc), spec gäller detta för de små problemen! Rätt blir det ju inte och nästa köpare råkar ut för samma saker!

/ Hälsn, Bengt 333
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Kvalité nya husbilar?

Hej Hundvakt! Tack för upplysningen för det visste jag inte.
Mvh Nyfiken
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Min ursprungliga tanke med denna frågeställning,var när jag startade denna tråd , att efterhöra om fler än jag upptäckt några problem på sina nya husbilar?
M.V.H.
J-E.Niklasson m.fru och hund
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité nya husbilar?

Jag har haft ett fåtal reklamationer på min bil, en Adriatik:

Bodelsdörren glipade och låste inte riktigt. Åtgärdat av ÅF.
En takventil låste inte. Åtgärdat.
Vattenpumpen "spottade" vid lågt flöde. Pumpen utbytt av ÅF.
Garderobsdörren skev. Ny beställd och byts i vår när bilen är påställd.
En plastbricka på armstödet saknades. Delen beställld (hade skett på fler bilar)

Håller inte med om att ÅF skiter i kunden när man vill få saker fixade. Jag har fått åtgärdat de problem jag hitttat i alla fall. Utan diskussion!! "Sålletproblemet" återstår men det får vila tills Adria Tenhult kommer med åtgärd, åtminstone så länge bilen står vintrad.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Det finns väl knappast några produkter eller tjänster som är 100 procent felfria 100 procent av tiden. Fel kan finnas på alla varor och tjänster och som tidigare påpekat i tråden är det viktiga i sammanhanget återförsäljarens och tillverkarens inställning till kunden.

Sedan tycker inte jag det finns någon anledning att driva småsaker in absurdum om det är lätt fixat själv, t.ex. genom att man får en ny del som är lätt att byta skickad till sig. Min erfarenhet är att om man är lite smidig och flexibel själv får man istället mer service än man kan begära när det verkligen gäller.

Jag har ett mycket bra förhållande till både återförsäljare och tillverkare av den bil jag har nu och har ingenting att klaga på. Där har varit ett par småsaker som har rättats till utan knussel vid tidpunkter när det har passat mig.

I sammanhanget skall man ju också komma ihåg att en hel massa av prylarna som sitter i bilen tillverkas av en tredje part som det kan vara svårt för sluttillverkaren att ha fullständig kvalitetskontroll över.
 
M

Majja

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Hej på er!
Tycker att frågan är berättigad med tanke på att det för dom flesta är en av dom största affärerna man gör.
Vi köpte en ny LMC för ca 700,000kr. Ganska snart upptäckte vi en hel del småfel som t.ex lucka lossnade, bruksanvisning på bilen endast engelska, backkamera(Tyska), tv(tyska) Vi saknade i stort sett alla bruksanvisningar på svenska. Klädsel bristfällig.
Kommer inte ihåg allt som inte var just. Men vi hade turen att köpa bilen av en mycket serviceinriktad återförsäljare för LMC här i Norduppland. Dom har verkligen ställt upp och vi har idag klarat av samtliga brister med undantag av en del bruksanvisningar.
All heder åt en sådan återförsäljare.
Med facit i hand skulle jag aldrig ge mej in på att köpa en bil direkt från Tyskland.

Mvh

Majja
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Kvalité nya husbilar?

Jag håller med Skipper fullt ut! Hälsn/AndersW
 
Toppen