• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kupevärmare?

F

F.d. 6289

Guest
Finns det någon kupevärmare som man kan använda utan att behöva koppla bilen till ett uttag. Utan att kunna köra på fritidsbatteriet?

Jag har hittat en liten billig kupévärmare på biltema som man kan koppla till cigaretttändaren i bilen. 200w. Skulle det kunna fungera?

Hur vet man förresten hur mycket man kan få ur ett batteri? t ex en liten kuevärmare på 200w. kan man på nåt sätt räkna ut hur länge ett visst batteri skulle kunna driva en sån?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kupevärmare?

Hej Morrison!

200 Watts förbrukning vid 12 Volts drift blir ca 16-17 Ampere.
Vad har du för säkring till cigguttaget. Brukar vara 15 A.

Om det funkar så innebär det att ditt batteri får släppa ifrån sig en hel del ström. Och nu pratar vi om startbatteriet. Enligt min bedömning är risken stor att batteriet är tomt när du ska starta.

mvh
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Kupevärmare?

Det finns två bra formler till att räkna ut det mesta.
P=U x I och U=R x I
P=Effekt (W)
U=Spänning (V)
I=Ström (A)
R=Resistans (ohm)

I ditt fall 200 W med 12 v = P/U = 200/12 = 16,666 A

Ha det bra
Hi.Life
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kupevärmare?

Hej Morrison. Att försöka värma en bil med batteriström är inte praktiskt möjligt om man inte har hela bilen fullproppad med batterier. Till att börja med så behöver man mellan 800 & 2000W från en värmekälla om det skall hända något inom rimlig tid med luftvolymen inne i en husbil. Med en 12V värmare på 200W så skulle ett batteri bara klara några timmar och en ren gissning på temperaturhöjningen i husbilen är högst ett par grader. Om man vill ha något att jämföra förbrukningen med så är det ungefär som att gå ifrån en avstängd bil med alla lysen på (helljus, parkering, pos.ljus, bakljus, bromsljus och varningsblinkers). 200W värmaren är nog tyvärr bara användbar som lite extravärme till framrutan när bilen är igång under färd.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen