• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kupefläkten krånglar, Ducato -08

  • Startad av Startad av F.d. 57627
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 57627

Guest
Kupefläkten slutade fungera i vintras vid ca 10-15 minusgrader, den gick först långsamt på alla hastigheter och sedan stannade den helt. Nu när det är varmare fungerar den, men går långsammare än normalt på de tre lägsta hastigheterna och ojämnt på högsta hastigheten. Kan fläktmotorn vara slut efter bara drygt 8000 mil ?
Har någon annan råkat ut för detta ?
Hälsningar
Bengt
 
Har fläktmotor gått 8000 mil så är den nog slut..:twitcy::twitcy::twitcy:

Jag har samma problem och om jag inte minns fel så är det kontakterna på bryttaren som bränns, de är för klena, skall kolla min en dag framöver, kanske någon här redan har löst problemet så jag kan gå direkt på felet...:eek:
 
Det är inte helt ovanligt att lagren beckar ihop, och den då går trögt. Men den brukar sitta eländigt till....
 
Kolla reläet som styr kupéfläkten. Sitter i luftkanalen under fläktmotorn. Ett vanligt fel att det har bränt på Fiat.
Sök på hemsidan. Finnes mycket skrivit om detta som är några år gammalt. Har själv fått byta på min -06
 
Jag bytade själva fläktvredet som hade bränt. Kostade drygt 300kr.lite pill men funkar klockrent
aul24v55LheCNBg8sZTl2jKSYxLIjB54A79qNtNoz9iCTdbt4G5AUalsK-9Vb-PInHeGNHSzwTgzpm-Pf39LPwJ8Z94BLEHA0i18TNa6M1UJeliKPgW_-Gf1turl2Dv91DfW0ZuwvYNzaVKOxOcutJTCDoNLEi8K8uiP10IYQoVp4155MJWf3NFIDWCmj_0IZoxDsmAifXiPirlZIR5-yemPH-GhqLVwh_8V0pIKDg_LTv-3yjyfi94wReMhCEpS6X7QB9CQp5zri3GjEMR4uTPVLxTWCtN7NTxiK6jGgnmv4xxDiW7j4MGwO9QZBylthq0zFMr_89Zj9qx3Wmxyn9fAQ0t2tfgdxfR8prxXyhE0H44cHT9Ze_hKbKOwkBTzIqDSNtq2ifKPMSqr131t1T6ITt-VbEz4V72V659Cdhmu_5vbdy2GT5BRG9dVHkVNGKK9dvydt0FWQoBap0YmmEpx79F0dCDkbHMoUiykrQAdUlM1B0vEi7Dbi6gTcgtJ078agX98CrnW3HxE4Z-K_kGFBV6sUz4jQj9Nnqz4_z7V8W3VYyk37WXVVaBS3TSop_oWtHIuylTy0pyuapGBrwIMYQKDTpQSTXXcbo0lx_vPYKIP3glWJly9y3LdSJW2lAh1zy3D_tHoVpF-svaGDOILFcUzkHg-=w1560-h878-no
 
Kupefläkten slutade fungera i vintras vid ca 10-15 minusgrader, den gick först långsamt på alla hastigheter och sedan stannade den helt. Nu när det är varmare fungerar den, men går långsammare än normalt på de tre lägsta hastigheterna och ojämnt på högsta hastigheten. Kan fläktmotorn vara slut efter bara drygt 8000 mil ?
Har någon annan råkat ut för detta ?
Hälsningar
Bengt
Hej, hade precis samma uppförande på värmefläktern i december, kollade på detta forum och felet var tydligen ganska välkänt. Plockade lös det och kunde konstatera att det var otroligt pickligt byggt. Det ramlade ut lösa delar och brytaren var svartbränd på baksidan. Beställde ett nytt på: reservdelsbutiken.se och och betalade ca 300kr. Så hädanefter vrider jag reglaget försiktigt vid ändring av fläkthastighet. Nu är det en jäkla fart på fläkten.
 
Jag har också fått byta. Brände ut den en varm sommar när jag körde på maxhastighet längre perioder. Har läst någonstans att man bara bör köra kort tid på maxhastighet på fläkten.
 
Tillbaka
Toppen