• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kupéfläkt

F

F.d. 55348

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Burstner
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Värme
Jag har ett oljud (gnissel) i förarkupéfläkten på läge 1. Det kommer efter ca 30 min och försvinner ibland om man kör upp varvet på max. Är det någon som rivit ner fläktmotorn och vet om det är något att prova själv eller är det verkstad som gäller? / Leif
 
F

F.d. 4879

Guest
Om den har Fiatens instrumentbräda kvar så är det nog lätt. Har dock aldrig tagit bort fläkten på en Fiat men däremot på Renault och det var lätt. Ta bort hanskfacket så kommer man åt den, tar ca 20 minuter att byta fläktmotor på en Renault, bilarna är ju rätt lika. Det går säkert att plocka isär motorn och smörja upp lagringarna i den, den är ju en gång ihopsatt..
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Som Kölis säger så är det möjligt att smörja upp lagren igen, lagren består vanligtvis av sintrade bronslager och mellanrummen mellan de sintrade kornen är fyllda med olja.
Nu tar oljan i lagret slut så småningom och för att göra en ordentlig återsmörjning rekommenderas att lägga bronslagren i olja, värma oljan till 200 grader och när alltihopa har svalnat är de som nya(?) igen :D
Smörj inte lagren med fett, detta täpper till porerna och ev kvarvarande olja kan inte nå in till axeln.

Har fläkten gått mycket kan lagren ändå ha slitits och kan man inte köpa nya lager lösa så är det nog bara att punga ut med slantarna för en ny fläktmotor. :(

Ett symptom på slitna lager i fläkten är just ett infernaliskt oljud när den snurrar igång, ljudet kan minska och ev. också försvinna vid lägre fläktvarv och/eller vid en högre lufttemperatur utomhus.

Det optimala är ändå engångssmorda små kullager i stället för de där glidlagren som fläktmotorerna är utrustade med.
Tillverkaren sparar in några kronor på de billigare glidlagren och problemet med den begränsade livslängden överlåtes till kunden/bilköparen.
Som vanligt. :mad:
 
Toppen